• Ablan

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?

Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
    (kommentarer från diverse unga mammor på FL)

"Jag menar världen går inte under för att man har barn och lever på soc"

"Man måste inte vara 18 eller äldre för att skaffa barn.. Man är "byxmyndig" vid 15.."

"Förstår inte riktigt det, spelar ju ingen roll egentligen.
    Man är ju fortfarande samma person med eller utan jobb."

"Det spelar väl ingen roll om vi klarar oss själva eller inte? så länge vi klarar oss."

Ung mamma säger:"Ja, jag är omogen.
    Men det gör mig inte en sämre mamma."

En annan person svarar: "men då skulle jag råda alla andra tonåringar att inte lyssna på dina smarta råd i denna tråden. utan att kanske skaffa sig lite sunt förnuft och inte vara så jävla omogna själva."

Ung mamma fortsätter: "Nej,alla ska ju lyssna på dig och sluta med att försöka skaffa barn och börja jobba istället."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 20:08
    Det är inte en diskussion om unga föräldrar.
    Utan om själva resonemanget och anledningen till att det ligger under "ung förälder" är för att det var tjejer under 20 som kläckte ur sig kommentarerna.
  • Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?
  • Ablan
    Svar på #3
    Ja visserligen, men just de här kommer från "mogna" tonnåringar som planerade barn
    Perry the Platypus skrev 2009-01-15 20:00:13 följande:
    Nja, det låter väl som vilken korkskalle som helst på FL?
  • Ablan
    Svar på #2
    Är man inte lika dum som de som har kläck ur sig kommentarerna så behöver man knappast ta åt sig eller känna sig utpekad.
    AtroCious skrev 2009-01-15 19:59:15 följande:
    Jag kan inte svara på om de borde skaffa barn eller inte. Ingen vet exakt vad de menar, de kan lika gärna vara missförstådda eller misstolkade. Att det är unga har väl inget med saken att göra? Folk kan vara omogna oavsett ålder, alla kan skriva och säga saker som verkligen är genomdumma. Vart vill du komma med den här tråden? Med att peka ut unga föräldrar?
  • Ablan
    Svar på #9
    Det var inte riktat mot dig.
    Jag menar det rent generellt att om man inte resonerar så då finns det ju ingen anledning att ta åt sig.
    AtroCious skrev 2009-01-15 20:08:40 följande:
    Och vad menar du med det? Diskussionsforum *hostar*
  • Ablan
    Svar på #11
    nope lika illa, jag kan starta en sån tråd också någon dag om det gör dig glad
    AtroCious skrev 2009-01-15 20:12:30 följande:
    Men du pekar ju faktiskt ut unga föräldrar. Du pekar ju inte ut föräldrar 30+ som lever på soc för att de vill. Men det kanske inte är lika illa? Det kanske är värre bara för att man är ung?
  • Ablan
    Svar på #13
    Jaha.
    AtroCious skrev 2009-01-15 20:19:10 följande:
    Nej, det gör inte mig glad att du skapar ännu en tråd. Det som skulle göra mig tacksam är att folk slutar starta trådar om vilka som är passande som föräldrar eller inte.
  • Ablan

Det är inte till alla det står uttryckligen "Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?" det står inte "alla under 20 tänker så här" anledningen till att det ligger under unga föräldrar är helt enklt för att jag såg en jäkla massa unga föräldrar som skrev det, därav inte sagt att det gäller alla.

Jungblom skrev 2009-01-16 01:45:16 följande:
    Jag tänker bara säga så här, det du påvisar i trådstarten är inte speciellt smart sagt men att dra alla UNGA mammor över en och samma kam är väldigt trångsynt det också. Min mamma var 17 år när hon fick min storasyster och gick precis ut gymnasiet innan hon kom. Det var inte precis planerat, men min pappa hade fast jobb. Jag avskyr såna här trådar och brukar vanligen inte svara i dem utan anser att det räcker med att VUXNA försöker uppfostra UNGDOMARNA i de andra trådarna. Varför i hela fridens namn skapar du en tråd för att hacka på en bevisligen omogen tonåring, vad ger det dig? Dessutom hackar du inte på EN person utan du ska dessutom dra ALLA under 20 som omogna och ansvarlösa och arbetslösa som dessutom planerar barn, jag förstår faktiskt inte vad det ger dig att göra så.
  • Ablan
    Svar på #38
    Helt ärligt, för att jag blev rätt chockad över resonemanget och undrade om det bara var jag som reagerde över att man faktiskt inte borde skaffa barn om man inte är smartare än så.
    Jungblom skrev 2009-01-16 14:51:52 följande:
    Ablan skrev 2009-01-16 02:00:38 följande: Men varför skapade du tråden? I vilket syfte? (jag är bara nyfiken varför)
  • Ablan
    Svar på #63
    Jag förespråkar inte abort för dem som har råkat bli gravida, eller säger att d som tänker så här inte borde få ha sina barn, utan att om man inte har kommit längre än så här i sitt tanke sätt kanske ska vänta lite innan man planerar att skaffa barn.
    jag tycker att det är fördjävligt att planera och skaffa barn om man vet att man inte har råd och med största sannolikhet kommer att behöva soc.
    ZandraClaesson skrev 2009-01-16 20:12:51 följande:
    Tycker det är du som är omogen och börjar skriva om sånt i en tråd där en ung vill bli bli gravid och vill följas åt med andra. Och sen så behöver man inte ha kass ekonomi bara för att man inte har jobb eller utbilldning. Jag har varken utbilldning eller jobb. Sambon har det därimot så vi klarar oss o blir över. Soc är en hjälpand hand som många så klart utnyttjar, det som därimot är omogetär om man fortsätter och leva på soc utan att ta tag i saken senare när ungen blivit äldre.Som att söka jobb eller börja plugga. Många blir oplaneratgravida och klarar inte av en abort och finns soc där för och hjälpa så tar många det alternativet. Visst är det slarv med preventivmedel men det är väl endå deras problem?
  • Ablan
    Svar på #65
    Att folk håller med eller inte är deet jag får, ja?
    Vad trodde du att syftet med en diskussion var?
    Jag tycker att det är intressant att se vad andra tycker om det.

Eller ska jag göra som dina kompisar gjorde i andra tråden? gapa "Lämna tråden!!" till alla som inte tycker samma som en själv, till skillnad från er så kan jag ta att folk inte håller med mig.
    ZandraClaesson skrev 2009-01-16 20:47:18 följande:
    Ja men hur ska du kunna ändra detta? Att dom som inte har utbilldning eller jobb slutar skaffa barn? Vart vill du komma med denna tråden? Det ända är ju att du kanske får ngr som håller med dig eller emot. :S
  • Ablan
    Svar på #67
    Ni tar åt er så mycket, när jag var gravid och efter att jag hade fått min son så pissade jag totalt på vad folk sa till mig om det, de får tycka vad de vill och jag tycker var jag vill.
    ZandraClaesson skrev 2009-01-16 20:57:21 följande:
    Men herregud :S. Vem f*n vill att någon ska komma in och prata om hur dåligt det är o bla bla. när endel redan va gravida och många såg fram emot o skaffa. Vem vill höra sånt lixom. Det är ju iget o bry sig om igentligen men att man kan med o komma in och hoppa på folk sådär. :S Går du runt och säger till unga presoner ute med eller? :S
  • Ablan
    Svar på #71
    Det är bra att du han ta studenten i alla fall
    Så kan du välja själv om du vill plugga vidare sen eller börja jobba, det är sit jobbigt att ha det hängande över sig att man måst läsa in gymnasiet, för mig fattas det ca 1900 poäng, jag ångrar mig som fan att jag hoppade av gymnasiet.
    Viktorsmamma skrev 2009-01-17 12:53:42 följande:
    jag och min sambo har väldigt bra ekonomi, jag är 19 tog studenten som gravid i 20:de veckan.. jobbade hela sommaren fram tills september GRAVID. för jobba in pengar. men vi klarar oss utmärkt på min mamma peng, barnbidrag och sambons lön. om man inte har ekonomin att klara barn ska man fan inte skaffa det.. vi valde att planera barn men de kom tidigare än väntat, men för oss gjorde det inget och lillplutt är nu 3 månader och har aldrig haft promblem ekonomiskt, lägger t.o.m undan nästan hela föräldrapengarna mina varje månad. ,man ska inte inbilla sig bara för man planerar barn vid tidig ålder så klarar man inte det. alla lever inte av soc. som får barn vid ung ålder!!
  • Ablan
    Svar på #78
    Juhanna skrev 2009-01-21 18:03:54 följande:
    Ts det kanske inte är helt vettiga resonemang men tror du att de här tjejerna kommer bli sämre föräldrar för att dem kläckte ur sig det där?
    Mkt möjligt att de inte blir, men jah hoppas verkligen att den attityden inte kommer att gå i arv till deras barn...
  • Ablan
    Svar på #80
    Wasabi skrev 2009-01-21 22:40:57 följande:
    *GARVAR* gillar sista kommentaren som TS citerar i starten....börja jobba istället för att skaffa barn!!??*garvar igen*Eller borde jag gråta?
    Jag blev mest facinerad över att jag trodde att man både kunde ha ett jobb och försöka föröka sig samtidigt, men ack som jag bedrog mig
Svar på tråden Låter det vettigt att människor med de här resonemanget skaffar barn?