Vänta hur länge till kallelse för att komma till missfallsutredning?
Någon som vet hur länge man behöver vänta på att bli kallad till missfallsutredning och därefter innan man får svar på varför man får upprepande missfall
Någon som vet hur länge man behöver vänta på att bli kallad till missfallsutredning och därefter innan man får svar på varför man får upprepande missfall
Feia:Hej och välkommen, själv har det gått 2 mån genom landstinget och inget har hänt, därför sökte jag privat och alla blodprover är tagna och väntar nu på en hysterskopi. Ja jag vet hur jobbigt det är är i samma sits som dig ålder och har 3 missfall bakom mig senaste efter IVF. Man vill inget mer än få barn och tiden bara rinner iväg
majka79: prolaktinvädet har jag också haft förhöjt, det har någonting att göra men hypofysen och bröstmjölk när man är gravid. Jag fick tabletter som hette Norprolac och åt de så värdet sjönk, fortsatte tills vi fick positivt test efter ivf. Nu så här 4 år senare håller sig värdet i schack så jag behöver inte tabletterna! Lycka till.
Tack för svaret. Jag har nu varit inne och tagit nya prov där jag först fått vila i ca 30 min innan provtagning. För bästa resultat Tydligen ska man helst ta det här provet mellan kl 10-12 och jag tog mitt på eftermiddagen. Så jag hoppas att det är det som har spökat och att det nya provet blir helt bra. Men som sagt, om det bara är detta som är fel och det är lätt fixat med några tabletter så kan jag ställa upp på det!
Har nu fått svar på proverna. Alla prover var normala förutom prolaktin, som jag nu tagit 2 ggr och båda gångerna har varit förhöjda värden. Ska in nästa vecka och ta en prolaktinkurva, dvs jag ska ligga ner i 3h och så ska de komma in en gång i halvtimmen och ta prover.
Rasmuspojken: kommer du ihåg hur förhöjda dina värden var? Jag har på första provet ett värde på 762, på andra 597 och tydligen ska det ligga under 400.
majka79, har du redan fått svar på prover som togs 23 oktober?? Jag har hört att det tar mellan 4 och 8 veckor att få svar.
feia, nej då..alla prover togs 9/9 och svaret fick jag alltså igår. Jag var inne 13/10 för att ta om prolaktinprovet och även det fick jag svar på igår alltså. Så det har eg tagit nästan två månader att få provsvaren. Nu ska jag ta om prolaktin igen, sen får vi se om och när vi får komma till läkaren igen.
Hoppas det kan hjälpa er!
Feia, hur går det för dig? Har du återhämtat dig efter ditt ma? Har du varit på återkontroll att allt är ok?
Jag har slutat blöda efter skrapningen och psyket börjar återhämta sig. Ska på första samtal inför missfallsutredningen nästa vecka. Tycker allt går väldigt långsamt framåt och ser inte fram emot att behöva vänta två månader på resultatet av undersökningarna... Men man har ju inget val.
ja, jag vet precis hur det är. Jag hade mitt ma innan sommaren så jag fick vänta till september innan jag fick komma på utredning. Och nu väntan på provsvaren och sen kom provsvaren och då får man ta om prover och vänta ännu mer.
Men jag har ställt in mig på att vänta..jag menar om nu prolaktin inte visar sig vara inom gränsen så kommer det kanske fler undersökningar och medicineringen tar tid osv osv..det är tyvärr inget annat än att acceptera situationen och hoppas att när det än är över att man då får turen och få en liten bebis och då kan säga "det var värt väntan".
Men ärligt talat, det har varit så mycket på jobbet de sista 2 månaderna så jag tycker att det har gått jättefort..jag vet inte, det måste vara något fel på mig nu :p för jag var så otålig innan vi fick komma på första läkarbesöket, men nu har tiden bara flugit förbi.
Hoppas det går bra för dig nästa vecka. Du får skriva efter besöket hur det gick och så.
nu har jag ringt till läkaren för att kolla vart mina prolaktinkurve-provsvar tagit vägen. Det är över 3v sen jag var inne o tog prover. Det visar sig att min läkare har dels varit på semester och nu inte ens finns med på schemat förrän efte jul! Inte konstigt att man inte hört något. Sökterskan har skickat mina provsvar till annan läkare..hoppas det inte dröjer för länge inna vi blir kallade dit.
I alla fall så blev svaren
1:a tagningen (ingen vila o nära o svimma av nål-rädsla) 1300
4:e tagningen (1,5h vila) 444
5:e tagningen (2 h vila) 352.
Det blev alltså under gränsen till slut. Men..man ligger ju inte ner o vilar hela dagarna.
Får se vad det blir, om det blir medicinering eller om de anser proverna helt ok
hur går det för er alla andra? Det var länge sen man hörde något....
Det låter ju jättebra! Var går gränsen?
Jag fick till slut endast göra koaguleringstest och testa APC-resistans. Inget svar där heller. Så, nu blir det att vänta på nästa graviditet och hoppas. Blir det missfall igen så kanske jag får göra resten av testerna.
gränsen går vid 400 så det är fortfarande lite högt, men ändå under gränsen.
usch..nää, så får du inte tänka! Du kommer inte behöva fler tester, för det blir inga fler mf!!!
Har nu förstått vikten av folsyra och trombyl. Ska ta mer folsyra och be om trombyl nästa IVF.
Feia, hur menar du då?
På flera IVF-kliniker får man 5 mg folsyra om dagen när behandlingen påbörjas och sedan trombyl från insättningen av embryot. Detta för att hjälpa embryot att utvecklas och stanna kvar.