• majka79

Vänta hur länge till kallelse för att komma till missfallsutredning?

jag hade mitt ma mitten på juni, fick remiss för utredning direkt. Dock hade de semesterstängt så det är först nu som vi ska gå på utredning, med nu så menar jag faktiskt nu..ska dit kl 14 idag så jag är supernervös

• majka79

en kort sammanfattning från gårdagen:
    först blev vi utfrågade om vissa vanor (rökning o alkohol) och sjukdomshistoria samt om vi har några ärftliga sjukdomar i familjen.

Sedan gjode de VUL på mig, både vanlig för att kolla upp om jag har nån ifektion eller andra konstigheter och för att kolla upp mina myomer som jag fick reda på att jag har vid sista mf-undersökningen(de är som tur är så små och så långt ifrån livmoderhålan att de inte utgör något problem nu) och sedan sprutade de in koksaltslösning för att se hur det ser innut och allt var bra. (Till alla som inte gjort ännu men ska göra den här undersökningen så vill jag bara säga att det var inget märkvärdigt, det tog lite längre tid än vanlig VUL men gjode absolut inte ont, bara lite obehagskänsla)

Tog blodprover på mig o maken. Han fick nog lämna för HIV o hepatit samt kromosomanalysen medan jag fick läman en hel drös med prover. Det blev tydligen 12-13 provrör de fyllde med blod. Hormoner, koagulering, antikroppar och annat som jag inte förstår mig på. Jag bad om att få kopia på listan med prover så den har jag hemma, men som sagt, mycket fattar man ju inte vad det är för något.

Nu får vi vänta ca 2 månader på provsvaren och då ta ställning till behandling. Hittar de inget så sa hon att enda alternativet de har då är att ge mig trombyl om jag vill eller remiss till läkarn i Borås som forskar om trombyl.

Det är lite jobbigt att vi inte får försöka bli gravida nu på två månader. Detta för att de innan provsvaren är här inte vet vad det kan vara för fel och då inte kan ge mig den hjälpen jag behöver om jag blir gravid eller för att det kan leda till mf igen och det är inte så bra att utsätta kroppen för så många gånger.

Så det är bara till o vänta o se och hoppas på det bästa

• majka79

jag lägger upp listan på prover under min presentation.

Al72 - vilka tester togs på dig?

• majka79
    Svar på #19
    Vilka prover ingår under det du kallar för immunologi? Osäker på om några sådana togs på mig...
  • majka79

vet du vilka prover som skall tas?

ssknurse skrev 2008-09-17 10:59:01 följande:
    ja ha då har man varit hos dr, jag fick träffa en jättebra läkare jag var inställd på att de hade dålig information om sådant. Hon var jätte duktig en massa prover skall tas, skall dit imorgon igen för att göra detta. Hon gjorde en hydrosonografi med koksalt vaginalt, hon såg en svag vägg i livmodern och ev en polyp men hon var inte helt hundra, därför vill hon att jag skall göra en Hystroscopi, så nu får man bara vänta på att få kallelse till det, men hon trodde inte det skulle ta så lång tid.Det ända som skrämmer mig är att man skall sövas tycker inte om det. Men men det får man ta bara de hittar felet och att man förhoppningsvis kan bli gravid efter det så
  • majka79

Denna cykel är jättekonstig för mig. Vet inte om det beror på kontratsundersökningen, eller om det är nu som min kropp äntligen börjar bete sig normalt eller om det är något helt annat.

Jag har nämligen ALLTID bruna flytningar, ibland i 2v, ibland i 7-10 dagar, innan mens, men det har inte gått en enda gång de senaste ca 2 åren utan att det varit så. T.o.m de gångerna jag varit gravid har jag haft bruna flytningar som upphört 2-3 dagar innan BIM. Men den här gången..ingenting. Ska ha mens om 1-2 dagar..men inga symptomer, ingenting. Kan det bero på koksaltet, har de "spolat mig ren"? Har cykeln förändrat sig för er andra i samband med utredningen?

• majka79

Jag har haft de här bruna flytningarna så länge nu så jag blir ju direkt orolig att något är fel eller börjar hoppas på graviditet. Men nu har mensen kommit så det inget mer att bekymra sig för

• majka79

ja, vi väntar o väntar.....inget händer just nu

• majka79

Nu har jag fått ett svar från läkaren. Jag har förhöjda värden av prolaktin och ska in snarast för att ta om provet en gång till. Nån som vet vad detta betyder? Varför har man det och hur behandlas detta?

• majka79

Tack för svaret. Jag har nu varit inne och tagit nya prov där jag först fått vila i ca 30 min innan provtagning. För bästa resultat Tydligen ska man helst ta det här provet mellan kl 10-12 och jag tog mitt på eftermiddagen. Så jag hoppas att det är det som har spökat och att det nya provet blir helt bra. Men som sagt, om det bara är detta som är fel och det är lätt fixat med några tabletter så kan jag ställa upp på det!

rasmuspojken skrev 2008-10-21 18:43:07 följande:
    majka79: prolaktinvädet har jag också haft förhöjt, det har någonting att göra men hypofysen och bröstmjölk när man är gravid. Jag fick tabletter som hette Norprolac och åt de så värdet sjönk, fortsatte tills vi fick positivt test efter ivf. Nu så här 4 år senare håller sig värdet i schack så jag behöver inte tabletterna! Lycka till.
  • majka79

Har nu fått svar på proverna. Alla prover var normala förutom prolaktin, som jag nu tagit 2 ggr och båda gångerna har varit förhöjda värden. Ska in nästa vecka och ta en prolaktinkurva, dvs jag ska ligga ner i 3h och så ska de komma in en gång i halvtimmen och ta prover.

Rasmuspojken: kommer du ihåg hur förhöjda dina värden var? Jag har på första provet ett värde på 762, på andra 597 och tydligen ska det ligga under 400.

• majka79

feia, nej då..alla prover togs 9/9 och svaret fick jag alltså igår. Jag var inne 13/10 för att ta om prolaktinprovet och även det fick jag svar på igår alltså. Så det har eg tagit nästan två månader att få provsvaren. Nu ska jag ta om prolaktin igen, sen får vi se om och när vi får komma till läkaren igen.

• majka79

Feia, hur går det för dig? Har du återhämtat dig efter ditt ma? Har du varit på återkontroll att allt är ok?

• majka79

ja, jag vet precis hur det är. Jag hade mitt ma innan sommaren så jag fick vänta till september innan jag fick komma på utredning. Och nu väntan på provsvaren och sen kom provsvaren och då får man ta om prover och vänta ännu mer.
    Men jag har ställt in mig på att vänta..jag menar om nu prolaktin inte visar sig vara inom gränsen så kommer det kanske fler undersökningar och medicineringen tar tid osv osv..det är tyvärr inget annat än att acceptera situationen och hoppas att när det än är över att man då får turen och få en liten bebis och då kan säga "det var värt väntan".
    Men ärligt talat, det har varit så mycket på jobbet de sista 2 månaderna så jag tycker att det har gått jättefort..jag vet inte, det måste vara något fel på mig nu :p för jag var så otålig innan vi fick komma på första läkarbesöket, men nu har tiden bara flugit förbi.

Hoppas det går bra för dig nästa vecka. Du får skriva efter besöket hur det gick och så.

• majka79

nu har jag ringt till läkaren för att kolla vart mina prolaktinkurve-provsvar tagit vägen. Det är över 3v sen jag var inne o tog prover. Det visar sig att min läkare har dels varit på semester och nu inte ens finns med på schemat förrän efte jul! Inte konstigt att man inte hört något. Sökterskan har skickat mina provsvar till annan läkare..hoppas det inte dröjer för länge inna vi blir kallade dit.

I alla fall så blev svaren
    1:a tagningen (ingen vila o nära o svimma av nål-rädsla) 1300
    4:e tagningen (1,5h vila) 444
    5:e tagningen (2 h vila) 352.

Det blev alltså under gränsen till slut. Men..man ligger ju inte ner o vilar hela dagarna.

Får se vad det blir, om det blir medicinering eller om de anser proverna helt ok

• majka79

hur går det för er alla andra? Det var länge sen man hörde något....

• majka79

gränsen går vid 400 så det är fortfarande lite högt, men ändå under gränsen.

usch..nää, så får du inte tänka! Du kommer inte behöva fler tester, för det blir inga fler mf!!!

Svar på tråden Vänta hur länge till kallelse för att komma till missfallsutredning?