en kort sammanfattning från gårdagen:
först blev vi utfrågade om vissa vanor (rökning o alkohol) och sjukdomshistoria samt om vi har några ärftliga sjukdomar i familjen.
Sedan gjode de VUL på mig, både vanlig för att kolla upp om jag har nån ifektion eller andra konstigheter och för att kolla upp mina myomer som jag fick reda på att jag har vid sista mf-undersökningen(de är som tur är så små och så långt ifrån livmoderhålan att de inte utgör något problem nu) och sedan sprutade de in koksaltslösning för att se hur det ser innut och allt var bra. (Till alla som inte gjort ännu men ska göra den här undersökningen så vill jag bara säga att det var inget märkvärdigt, det tog lite längre tid än vanlig VUL men gjode absolut inte ont, bara lite obehagskänsla)
Tog blodprover på mig o maken. Han fick nog lämna för HIV o hepatit samt kromosomanalysen medan jag fick läman en hel drös med prover. Det blev tydligen 12-13 provrör de fyllde med blod. Hormoner, koagulering, antikroppar och annat som jag inte förstår mig på. Jag bad om att få kopia på listan med prover så den har jag hemma, men som sagt, mycket fattar man ju inte vad det är för något.
Nu får vi vänta ca 2 månader på provsvaren och då ta ställning till behandling. Hittar de inget så sa hon att enda alternativet de har då är att ge mig trombyl om jag vill eller remiss till läkarn i Borås som forskar om trombyl.
Det är lite jobbigt att vi inte får försöka bli gravida nu på två månader. Detta för att de innan provsvaren är här inte vet vad det kan vara för fel och då inte kan ge mig den hjälpen jag behöver om jag blir gravid eller för att det kan leda till mf igen och det är inte så bra att utsätta kroppen för så många gånger.
Så det är bara till o vänta o se och hoppas på det bästa