• Nasse77

Någon mer som är gravid som har epilepsi?

Hej hej!

Vi har nyligen fått veta att vi ska bli föräldrar!!:) Jag plusade förra veckan och är i 6:e veckan (5+6)
    Jag har epilepsi sendan 15 års ålder. Jag har nu varit anfallsfri nu i två år.
    Är det någon mer som har epilepsi? Skulle vara jätteroligt att följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?
  • Ävlan

Usch vad hemskt för dig Joelina... :(
    Det måste vara jättejobbigt och som du säger märkligt att det är sån skillnad mellan graviditeterna. Jag har bara haft grand mal så jag vet inte hur det känns med dina anfall... Hoppas det blir bättre nu när du fått höja dosen.

Själv har jag nu fått höja dosen av lamictal efter att den tydligen sjunkit, precis som väntat under graviditeten enligt läkaren. Jag är i vecka 15 nu och ska upp i 250 mg morgon och kväll.

• madicken76
    Svar på #67
    Hej Leias

Jag bor i Örebro och har varit på spec mvc. pga epilepsi. Är nu i v.13 och var där för ca 2.5 veckor sedan. Äter Lamictal 100+100 mg och mår jättebra. På spec mvc gjorde de ultraljud och kollade så veckorna stämnde sen pratatde vi med läkaren lite. Inget märkvärdigt.

Har även träffat min läkare på neurologen på USÖ, fick delta i den undersökning du talar om, ska träffa hono ett par gånger under graviditetet om inget tillstöter men det hoppas jag inte. Har mått bra i 10 år så det ska nog gå bra.

Jag har fått lämna blodprov där de ska mäta koncentrationen av Lamictal i blodet för att kunna se hur det ser ut senare under graviditeten, om man måste höja medicinen eller inte. Känns tryggt.

Nån som vet hur det är att föde vanligt med epilepsi. Jag är orolig att något ska hända, har bara grand mal anfall så man vill ju inte att man ska få ett anfall mitt under förlossningen. Jag har pratat med spec.mvc om snitt men de var inte så positiva.
  • madicken76
    Svar på #50
    Stämmer precis. Be din neurolog skriva ut Folacin 5mg. Ska helst ätas tre månader innan och ca tre månade in i graviditeten men bättra att börja snarast än inte alls. Annars finns folsyra receptfritt på apoteket men i mindre dos.
  • Carinamamma84

Måste fråga dig TS finns det risk att barnet få detta??
    Har nämligen en kompis som har epilepsi och hon tror att hennes barn kommer få detta om hon nu blir gravid :-/
    Hon har haft massa anfall nu senast så gick framtanden sönder
    Hon är idag 27år och ja just nu ingen kille alls..

• leias

Madicken76:
    Vad roligt då ligger vi ganska lika. Vad de bra på spec.MVC? Gjorde de vanligt ultraljud på magen? Hur mycket såg de?
    Ska bli så spännande att få komma in då vi inte riktigt vet hur långt gången jag är. Skulle du få göra fler undersökningar? tyckte de det var någon risk för barnet med tanke på medicin?
    Jag har Margatetha Samuelsson som läkare i örebro på neurologen.

• madicken76
    Svar på #75
    Leias
    De var trevlliga på spec. mvc. De gjorde ultrljud på magen. Hur konstigt som helst, helt plötsligt fanns det något i magen som sparkade och rullade runt. De passade på och mäta nackspalten med tanke på down syndrom och allt var bra så det var skönt. Det var en konstig känsla och se barnet första gången men en mäktig känsla.

Jag vet inte om jag ska tillbaka igen, men om jag ska så blir det i slutet, om det inte händer nåt förståss. Till neurologen ska jag för att svara på fler frågor i undersökningen, inte av ngn annan anledning.

Den enda risk med tanke på medicinen är en liten ökad risk för läpp-gomspalt men den risken är väldigt lite. Ökar om man redan har det i släkten men annars ska man nog inte oroa sig, det går ju att rätta till. Det går tydligen att se på ultraljudet i v 17 om barnet har läpp-gomspalt, vi ska fråga. Mest bara för att veta , det spelar inte ngn roll men det kan vara skönt att kunna ställa in sig metalt på det om felet finns. Eller helt enkelt bara kunna andas ut och veta att allt är bra.
  • Joelina

Är det bara mina mediciner barnet blir litet på? Min flicka vägde 2800 och förlöstet i vecka 39 med kejsarsnitt. Hon låg i säte, så jag fick inte föda normalt. För hon skulle vara en STOR pojk!
    Mig kollar de ofta! Ska in igen den 21 och mäta. Visst är det trevligt att se bebben, men det känns ju som det är mitt fel att den är liten. Men om de inte hade koll på förra, har de det nu? Jag har ju inte kunnat äta speciellt mycket heller, så det har ju inte hjälpt heller. När kommer matlusten tebax?

• leias

Joelina: Vet inte riktigt vilka biverkningar dina mediciner har. Jag själv äter Lamictal som ska vara en av de mildaste epilepsimediinerna. Det aom kan förekomma är läpp o gomspalt.

Alla mediciner för med sina risker.
    Några risker för att man är epilptiker bör väl inte finnas så länge medicineringen fungerar.

Går du hos spec. Mvc?

• Joelina

Mina mediciner ska kunna ge fel på hjärtat, läpp- och gomspalt + att bebben kan bli liten. De gör hjärtgranskningar på bebben minst 3 ggr. Jag är i vecka 13, men har redan gjort 3 ul. De kollar bebben väldigt noga. Läkarna tycker att den är liten, men tycker inte att jag ska oroa mig.
    Min dotter var också liten när hon föddes, och då åt jag mer medicin än nu. Mina anfall har minskat, efter höjningen av medicinen!
    Jag skulle ju egentligen kunna vara utan medicin, eftersom mina anfall inte är någon fara för barnet, men jag tror inte jag klarar att ta hand om dottern och att jobba. Mina mediciner är nog inte så farliga, jag ammade dottern och jag tänker amma detta barnet också. Min läkare i Linköping sa att barnet får i sig mer i magen än i bröstmjölken.

• NinaTherese

Här går det bara fint med medicinen...och graviditeten går i super fart....redan i v 29 så snart är det ju dags att bli mamma :) Har i alla fall lyckats "tjata" till mig ett extra UL om tre veckor för att se att lillen har utvecklats och växt som han ska... Hoppas allt är som det ska med honom...men det är då fullt med liv och rörelse på honom i magen så det verkar vara ok allt :)

• Ävlan

Allt bara bra här också... :)
    Är i vecka 17 och på torsdag är det dags för rutin-ul! Tror att jag börjat känna bebisen i magen nu, är ju svårt att veta såhär i början men vad skulle det annars vara..? Känns som små "boxningar" eller vad man ska säga, såg redan på ul i vecka 12 att det är en liten boxare, haha! Armar och ben sprätte iväg och bebis snurrade runt runt. :)

Hoppas det går bra för er andra också! Tiden går så himla fort tycker jag...

• leias

Själv väntar jag på att få lapp på ultraljud v 10-12. Är i v 8 alt. 11. Magen är väldigt uppsväld så det syns redan. så får gömmas i stora tröjor.

• leias

Har nu fått reda på att jag ska få göra ett kubb-test blodprov och ultraljud. Blodprov på torsdag che sen ultraljud veckan efter.

Så nervös,,, trodde de bara gjorde tidigt ultraljud.
    Känns som detta mer riskfullt än vad jag trodde.
    Ska få göra detta på USÖ.

• aihpoz
    madicken76 skrev 2008-10-12 19:26:00 följande:
    Svar på #75LeiasDe var trevlliga på spec. mvc. De gjorde ultrljud på magen. Hur konstigt som helst, helt plötsligt fanns det något i magen som sparkade och rullade runt. De passade på och mäta nackspalten med tanke på down syndrom och allt var bra så det var skönt. Det var en konstig känsla och se barnet första gången men en mäktig känsla.Jag vet inte om jag ska tillbaka igen, men om jag ska så blir det i slutet, om det inte händer nåt förståss. Till neurologen ska jag för att svara på fler frågor i undersökningen, inte av ngn annan anledning.Den enda risk med tanke på medicinen är en liten ökad risk för läpp-gomspalt men den risken är väldigt lite. Ökar om man redan har det i släkten men annars ska man nog inte oroa sig, det går ju att rätta till. Det går tydligen att se på ultraljudet i v 17 om barnet har läpp-gomspalt, vi ska fråga. Mest bara för att veta , det spelar inte ngn roll men det kan vara skönt att kunna ställa in sig metalt på det om felet finns. Eller helt enkelt bara kunna andas ut och veta att allt är bra.
    Måste bara påpeka att just gomspalt ser man oftast inte på ett UL då det är inuti munnen,men läpp och käkspalt kan man se. Har själv varit på ett extra UL just för att se om ärtan hade någon spalt,dock inte pga av någon epilepsi för det har jag inte.
    ~* BF 11/3-09 *~
Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?