• Nasse77

Någon mer som är gravid som har epilepsi?

Hej hej!

Vi har nyligen fått veta att vi ska bli föräldrar!!:) Jag plusade förra veckan och är i 6:e veckan (5+6)
    Jag har epilepsi sendan 15 års ålder. Jag har nu varit anfallsfri nu i två år.
    Är det någon mer som har epilepsi? Skulle vara jätteroligt att följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?
  • Ävlan

Här var det väldigt lugnt numera... Tänkte bara säga att jag varit på första ul igår och det gick jättebra, vi var lite oroliga innan och nervösa men det var ju helt i onödan! :)

Det var en liten därinne som sparkade och snurrade runt väldigt mycket... Och läkaren sa att allt han såg var normalt så nu kan jag slappna av mer och mer och hoppas på att allt går som det ska!

Nästa ul blir i vecka 18 och det är ju inte så långt dit (går in i vecka 13 imorgon). Och då får man en bild också, fick tyvärr ingen igår.

• NinaTherese

Ävlan: Skönt graviditeten går bra för dig :) Alltid lika lugnande och skönt att få se det lilla livet :)
    Själv va jag och gjorde UL på privatklinik i fredags för att få veta könet....väntar en liten pojke :) Han låg o vinkade med handen och sög på tummen....såååå söt!!!
    Hoppas allt går bra för alla andra med.....

• Lucille

Ska kanske lägga till att jag fick mitt första anfall vintern 1999, haft 4 grand mals sammanlagt vad jag vet, men en hel del frånvaroattacker tyvärr. Senaste grand mal var Nov 2003. Hoppas det håller i sig.

Jag tar också Lamotrigin/Lamictal, men har inte hört samma sak som du, Nasse77. Jag har nämligen hört att den ökar risken för gomspalt och andra missbildningar på fostret. Jag ska rusa så fort jag kan till neuro om jag får plus på fredag.

• Lucille

p.s. Joelina, Linköping här också! Kul att hitta en till från samma stad. Har du varit hos Dr. Landtblom på neurologiska? :)

• leias

Hej! Äter också lamicatl. Läkare sagt att de är den mildaste medicinen. Dock finns risk med 1% mer än övriga friska kvinnor att få ett barn med läpp och gomspalt. detta kan man dick sänka om man börjar äta folsyra 3 månader innan graviditeten och sedan 3 månader in i graviteten.

• Joelina

Jag är i från Kalmar, men jag har fått åka till Linköping, då epilepsi inte har gått att behandla. Jag är opererad där för snart 4 år sen.

• Lucille

leias, hittade mer information sen och är glad att höra att jag kanske bara behöver ändra dos. Orkar inte hålla på med medicinbyte. Folsyra får man väll på recept? Då går det ju på frikortet, mer praktiskt...

Joelina, aha okej, då förstår jag. :)

• NinaTherese

TheEvilActress: Nä, folsyra går inte på recept utan köps som vanligt på apotek...Jag äter också Lamictal och tar en folsyra plus som heter Femibion...Har ätit den sen jag upptäckte graviditeten i v 13...

• Lucille

Jag läste någonstans att det receptfria inte är en tillräckligt hög dos och att man kan be BM skriva ut Folacid som är 5mg och alltså rekommenderad dos.

Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?