• Nasse77

Någon mer som är gravid som har epilepsi?

Hej hej!

Vi har nyligen fått veta att vi ska bli föräldrar!!:) Jag plusade förra veckan och är i 6:e veckan (5+6)
    Jag har epilepsi sendan 15 års ålder. Jag har nu varit anfallsfri nu i två år.
    Är det någon mer som har epilepsi? Skulle vara jätteroligt att följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?
  • Ävlan
    NinaTherese skrev 2008-09-08 16:07:26 följande:
    Ävlan: Aha...till mig sa dom att det inte går att kolla dosen av medicin i blodet eftersom det tar nån vecka innan man får svar o då är det ändå inaktuellt eftersom bäbisen växt o blivit större....Så på mig kommer dom inte att kolla dosen utan jag får känna själv hur det känns i kroppen. Okej...ska höra om det finns möjlighet till extra ul...har iofs gjort tre stycken redan och ett fjärde om två veckor men på privatklinik då för att ta reda på könet.Skönt att du vart anfallsfri så länge :) Satt dom in lamictal efter du haft anfallen så pass tätt? Skönt att du funkar bra på medicinen iaf :) Jag jobbar som processoperatör o traversförare på en metallindustri...så det är rätt tungt, knepiga arbetstider och inte den bästa miljön när man är gravid. Så det blir nog bara månaden ut som jag kommer att jobba...men man får väl se....
    Ojdå, det har jag inte hört något om, att det förändras så fort i kroppen med medicinen när bebisen växer... Hmm, alla får olika information verkar det som, och olika behandling under grav vad gäller ul mm. Men det beror väl på hur ens epilepsi ser ut. Från början skulle jag endast ta ett blodprov, i vecka 21, men det ändrades efter att min läkare kollat upp hur man ska göra. Kan ju vara svårt att själv veta när man behöver justera dosen, om man inte får tydliga symtom och biverkningar då...

Från början åt jag bara Absenor, sen blev det en kombinationsbehandling med den och Lamictal (fick några anfall trots Absenor så den räckte inte) och efter att Lamictal sattes in 2004 har jag inte haft fler anfall. Så den skyddar ju bra som tur är och sen 1½ år tillbaks äter jag bara den. Skönt att klara sig på så lite medicin som möjligt!

Då har du ca tre månader "ledigt" innan barnet kommer? Får man havandeskapspenning då eller? Jag är inte så insatt i det där...
  • Ävlan

Grattis ladysoul81 och Joelina till era graviditeter! Skönt att det gått bra för er tidigare, för barnen! :)
    Men tråkigt att epilepsin kommit tillbaka... Hoppas allt går bra för er!

• Nasse77

Hej alla!

Vad roligt att så många har hittat hitt! Välkomna!

Jag är nu i 11 veckan med mitt första barn :)
    Vad skönt att höra att det har gått bra för er som tidigare har fått barn!

När det gäller medicin så äter jag Lamictal och jag har som du NinaTherese fått höra att det är en mild medicin. Jag åt också Tegretol i många år med gick över till Lamictal för typ 6-7 år sedan och det fungerar kanon! Har varit anfallsfri nu i två år.

Jag går som Älven och tar regelbundna blodprover (en gång i månaden) för att se så att koncentrationen på medicinen ligger bra. Tydligen så är det så att det är vanligt att koncentrationen sjunker när man är med barn och att man kan få höja upp medicineringen berättade min läkare.

När det gäller ultraljud för mig så gör jag mitt första nästa vecka och vad som är inplanerat ett till, men har inte som ett par av er andra fått höra att jag kommer få göra fler? skulle vilja göra massor! :)

• Nasse77
    Svar på #19
    Hej Älvan!

Ja det ska verkligen bli jättespännande den 18:e, längtar massor!
    Har du fått någon tid för ultraljud?

Nej, vi har inte börjat köpa något än, men man börjar ju allt bli sugen:) och det är ju som du säger smart att dela upp det lite, det är ju en och annan sak som ska inhandlas!
    Kollade på lite mammabyxor häromdagen, jag är också riktigt svullen! Ibland känns det som att det skulle kunna var två där inne! Men det blev inget inköp, får bli det nästa gång.

Hur är det med ditt illamående, har det gått över?
  • Joelina

Undra varför inte jag får ta några koncentrationprov? Är det för jag varit anfallfri? Eller é det för att jag har petit? Eller é det för jag har okompetenta läkare här i Kalmar?
    Jag har i alla fall fått se bebben i dag på ett vul, mannen var med och bebben var 11 mm. Allt såg bra ut, skönt. Min dotter, två år, har redan döpt bebben till Lena, mormor heter det.

• Ävlan
    Nasse77 skrev 2008-09-09 13:10:32 följande:
    Svar på #19Hej Älvan!Ja det ska verkligen bli jättespännande den 18:e, längtar massor!Har du fått någon tid för ultraljud?Nej, vi har inte börjat köpa något än, men man börjar ju allt bli sugen:) och det är ju som du säger smart att dela upp det lite, det är ju en och annan sak som ska inhandlas!Kollade på lite mammabyxor häromdagen, jag är också riktigt svullen! Ibland känns det som att det skulle kunna var två där inne! Men det blev inget inköp, får bli det nästa gång.Hur är det med ditt illamående, har det gått över?
    Hej hej!

Nä, jag har ännu inte fått tid till ul men ska väl komma när som helst... Kvinnokliniken skickar kallelse. Väntar med spänning! :)

Jag blir väldigt svullen direkt när jag har ätit och vill helst gå runt i mysbyxor jämt... Men ska börja använda mammabyxor nu som jag köpt. Illamåendet går verkligen i vågor måste jag säga, det kan komma plötsligt när jag äter och det jobbiga är ju att jag är hungrig och verkligen måste äta fast jag nästan tappar matlusten... Maten smakar ofta annorlunda nu också plus, att jag känner dofter tydligare. Hur är det för dig?
  • Ävlan
    Joelina skrev 2008-09-09 20:19:26 följande:
    Undra varför inte jag får ta några koncentrationprov? Är det för jag varit anfallfri? Eller é det för att jag har petit? Eller é det för jag har okompetenta läkare här i Kalmar?Jag har i alla fall fått se bebben i dag på ett vul, mannen var med och bebben var 11 mm. Allt såg bra ut, skönt. Min dotter, två år, har redan döpt bebben till Lena, mormor heter det.
    Du får prata med din läkare om medicinerna... Och hur man ska göra under graviditeten, verkar ju lite konstigt. Men vad härligt att du fått se bebisen och att allt är bra! Känns som det är många som gör vul... När man läser här på FL. Gjorde ni det på privatklinik eller får du göra det ändå pga dina sjukdomar?
  • Joelina

Jag fick göra det pga min endometrios, för risken för utomhavandeskap é större. Jag gjorde det på kvinnokliniken. Få rväl se vad min läkare säger den 18 om mina mediciner.

• Peki

Jag har epilepsi och är gravid men har kommmit mycket längre än er, jag är i v 39 nu.

Att vänta barn när man har EP är försvårande omständighet. Det beror dels på medicinens påverkan och dels på att själva anfallen kan påverka fostret om det vill sig riktigt illa. Ni bör se till att få följande gjort:

* be att få bli remitterade till spec.mvc. Det har er vanliga BM rätt att göra. Då får ni träffa en läkare regelbundet och kan få extra hjälp om det dyker upp oro eller problem senare under grav. Att man har EP är dessutom ytterligare en komplikation under själva förlossningen eftersom det finns en ökad risk för anfall då. Man räknas helt enkelt som en riskförlossning.

* Kontakta er neurolog. Ni kommer med största sannolikhet att behöva höja dosen under graviditeten. Dels beror det på att man får en ökad blodvolym under graviditeten som gör att koncentrationen i blodet sänks, och dels för att många ep-mediciner påverkas av östrogenhalten i blodet. Den ökade halten av gravhormoner i kroppen gör att medicinen bryts ner snabbare av kroppen, den sk halveringstiden sänks. Jag har sk psykomotoriska anfall i det närmaste varje dag och tar Lamictal. Jag har fått öka min medicin från 250 mg/dag innan jag blev gravid till 400 mg/dag nu, för att stå på samma blodkoncentration som innan grav. Lamictal är en sort som i hög grad påverkas av hormonerna.

Det krävs en balansgång mellan att hålla dosen så låg som möjligt för att undvika att barnet för i sig för höga doser, samtidigt som det finns en risk för barnet om man får mycket eller svåra anfall.

Jag har själv känt när dosen har blivit för låg och då kontaktat min neurolog. Därefter har jag gjort ett koncentrationsprov och sedan fått en ny ordination. Detta har vi skött per telefon, men jag har gått hos samma läkare i säkert 15 år så vi känner varandra bra vid det här laget. Om man får grand mal-anfall så tycker jag att man bör se till att få ta regelbundna koncentrationsprover för att i förväg se att dosen inte blir för låg. Det är större risk för barnet vid grand mal-anfall än mina psykomotoriska anfall.

* Se till att ni i v 18 får göra ett sk utökat UL som görs av en läkare, i stället för rutin-UL som görs av en BM. De går då igenom och kollar efter alla möjliga missbildningar som kan uppkomma av EP-medicin. Det är inte bara ryggmärgsbrock som är aktuellt, det är även att hjärtats kamrar inte utvecklats helt normalt och gomspalt. Allt sånt kan de inte se vid det tidiga UL. Läkaren kollar då även efter tecken på andra missbildningar och kromosomfel på ett sätt som en BM inte kan.

* När det börjar närma sig förlossning så behöver ni ta reda på följande från er neurolog:
    - Hur ska ni hantera sänkningen av medicindosen. Så fort barnet har fötts har ni en alldeles för hög koncentration och den kommer att behöva sänkas för er egen skull.
    - Kontrollera hur medicinen fungerar vid amning. Hur stor andel går över i bröstmjölken och hur påverkar det barnet. Jag har en vän som fick vänta med amningen i ett dygn tills de hunnit kolla detta.

* Diskutera om speciella åtgärder behöver göras _efter_ förlossningen. Som ni ju redan vet påverkas EP av både stress och trötthet, något som ju verkligen dyker upp när man kommit hem med ett nyfött barn . Har man stora anfall eller mycket problem kan det tom vara så att man inte ska vara ensam hemma med barnet tills det har stabiliserat sig. Ni blir i så fall sjukskrivna och er man får ta ut föräldraledigheten. En sån sjukskrivning sköts av läkare på spec.mvc.

I övrigt så är det inte så farligt . Lycka till!!

• Joelina

Ett ultraljud. På mig ska de göra ett vecka 18, ett v.26 och ett v.32. Hjärtgranskningar säger de att de två sista é. Mina medicer kanske é farligare än era vet inte. Mina anfall skulle inte vara något farliga för barnet, sa min neurolog i Linköping. Jag litar mer på henne än på gynläkarna!

Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?