• Nasse77

Någon mer som är gravid som har epilepsi?

Hej hej!

Vi har nyligen fått veta att vi ska bli föräldrar!!:) Jag plusade förra veckan och är i 6:e veckan (5+6)
    Jag har epilepsi sendan 15 års ålder. Jag har nu varit anfallsfri nu i två år.
    Är det någon mer som har epilepsi? Skulle vara jätteroligt att följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?
  • NinaTherese

Jag väntar mitt första barn i januari och har epilepsi...har haft det sedan tonåren men medicinen funkar så pass bra och har varit anfallsfri i 11 år. Jag har fått pratat med läkare på MC och special läkare inom medicin och ingen av dom tycker att det ska göras några speciella undersökningar eftersom medicinen jag går på (Lamictal) är rätt "mild" och mycket sällan har någon inverkan på bäbisen. Vilka mediciner går ni andra på?

awb: Har läkarna aldrig velat att du ska byta medicin? Jag åt tegretol i en massa år men bytte för 4-5 år sedan till Lamictal och den funkar jätte bra...

• awb
    Svar på #21
    Nej min neurolog har aldrig föreslagit det. Möjligt att det beror på att jag äter en så otroligt låg dos så han inte anser att det behövs...
  • NinaTherese

awb: okej, är själv rätt dålig på att ta min medicin så kanske man skulle kunna klara sig utan den men det är som ändå en slags trygghet...livrädd att få ett anfall igen. Hur länge har du varit anfallsfri?

• awb
    Svar på #23
    Jag har ju även haft väldigt lågt blodtryck under en period vilket gjorde att jag fick anfall igen, svimningar dock. Jag vågar inte ta bort medicinen då jag är rädd för att anfallen ska komma tillbaka, inte så kul att svimma med en bebis på magen och en i famnen...Annars har jag varit enfallsfri i dryga året nu, då rör det sig om ett enstaka anfall då jag trillade ur bilen.

Jag har för ett antal år sedan tagit bort medicinen helt och då började jag svimma, så ta bort medicinen helt är det inte tal om, möjligtvis minskning...
  • Ävlan

Hej på er awb och NinaTherese! Kul att fler med epilepsi har hittat hit... :)

Det låter bra att allting funkat förut för dig awb, med fjärde barnet och allt nu, skönt att veta för oss som väntar första!

Jag äter också lamictal och epilepsin är stabil för min del så det enda jag egentligen oroar mig för är fosterskador, inte så mycket för att få anfall. Men jag hoppas och tror att allt ska gå bra, var mest i början av graviditeten jag var lite orolig och sen kopplade jag bort det. Är i vecka 10 nu.

Mår ni bra i övrigt i graviditeten?

• NinaTherese

Hej Älvan, mina läkare säger att Lamictal sällan ger några fosterskador därför tyckte dom inte heller att det behövdes några extra undersökningar. Men det är klart att oron finns där...men jag hade nog oroat mig för det även om jag inte åt medicin. Hur länge har du varit anfallsfri?
    Annars så går graviditeten min relativt bra....har tyvärr lite känningar av foglossning så man får se hur länge till man orkar med heltidsarbete inom industrin. Sen sover jag lite si så där de senaste veckorna :S

• Ävlan

NinaTherese: ja, jag har också hört att lamictal är bra under graviditeten men precis som du säger finns viss oro... Jag ska på sammanlagt fem ultraljud så det är det enda som kommer till jämfört med en "vanlig" graviditet och att jag kollar koncentrationen av medicinen en gång i månaden. Kanske måste man höja dosen vid något tillfälle i graviditeten. Sista veckorna ska man äta K-vitamin tydligen, extra tillskott.

Jag har inte haft anfall på fyra år nu så det känns jättebra, förhoppningsvis blir det heller inga fler! Allt som allt har jag haft åtta anfall på ca två år, så det är en ganska kort period i livet egentligen (2002-2004).

Jobbigt med foglossning... Men du orkar så länge du orkar, vad exakt jobbar du med? Är det ett ansträngande jobb man har så blir det ju tufft mot slutet. Hoppas sömnen blir bättre så du får vila ordentligt innan bebisen kommer, behövs nog... Jag sover bra men får springa upp mitt i natten på toa ibland så det stör ju lite!

• NinaTherese

Ävlan: Aha...till mig sa dom att det inte går att kolla dosen av medicin i blodet eftersom det tar nån vecka innan man får svar o då är det ändå inaktuellt eftersom bäbisen växt o blivit större....Så på mig kommer dom inte att kolla dosen utan jag får känna själv hur det känns i kroppen.
    Okej...ska höra om det finns möjlighet till extra ul...har iofs gjort tre stycken redan och ett fjärde om två veckor men på privatklinik då för att ta reda på könet.
    Skönt att du vart anfallsfri så länge :) Satt dom in lamictal efter du haft anfallen så pass tätt? Skönt att du funkar bra på medicinen iaf :)
    Jag jobbar som processoperatör o traversförare på en metallindustri...så det är rätt tungt, knepiga arbetstider och inte den bästa miljön när man är gravid. Så det blir nog bara månaden ut som jag kommer att jobba...men man får väl se....

• ladysoul81

kikar in
    jag har åxå epilepsi sedan 11 års ålder och har 2 barn och allt har gått bra under grav har dock fått minskat medicin dosen utan problem.med barn nr 2 blev jag dock friskförklarad men under förlossningen slet jag sönder ngt i nacken o hade sprängande huvudvärk ca 2 v efteråt då jag inte kunde kliva upp och fick sedan lite frånvaro attacker jag har bara peti mal vilket är det minsta av epilepsi, men fick komma till läkare och där gjordes ett eeg och det visade att jag hade fått tillbaka det,men för mig känns det inte deprimerande för jag har levt med det så länge så jag tycker ändå att det känns okej huvudsaken inte barnen har tagit skada av det under förlossningarna.har nu barnnr 3 påväg och känenr en viss oro inför förlossnigen då jag inte har fått klartecken på vad som gick söndert i nacken.men det ska nog gå bra.stort grattis till dig ,hoppas allt kommer gå jättebra o vill du fråga ngt så gör det.

kram från mig

• Joelina

Här é en till med ep och andra barnet på g! Den första graviditen gick underbart, eller vad jag kommer ihåg. Har opererat bort ep och halva minnet. Men nu var det dax igen och nu kom anfallen! Inga symptom förutom anfall i början! Ingen fara för jag har petit, men känns lite konstigt och hälsa dem välkomna igen!
    Men jag ska på massa extra ultraljud. I morgon é tredje och jag é bara i 9 v, men jag har endometrios också, och fel på sköldskörteln! Men jag fick en knäpp-läkare som sa till mig att sluta med en av mina ep-mediciner, jag äter topimax och trileptal. Jag har inte varit anfallfri förrän jag opererades och åt dessa mediciner ihop och så säger en gyn-läkare till mig att sluta med en av dem! Hm?

Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?