• Nasse77

Någon mer som är gravid som har epilepsi?

Hej hej!

Vi har nyligen fått veta att vi ska bli föräldrar!!:) Jag plusade förra veckan och är i 6:e veckan (5+6)
    Jag har epilepsi sendan 15 års ålder. Jag har nu varit anfallsfri nu i två år.
    Är det någon mer som har epilepsi? Skulle vara jätteroligt att följas åt! :)

• Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?
  • Nasse77

Det gick jättebra! Vi fick träffa en jättegulig barnmorska, det kändes riktigt bra! Jag hade dock misförstått det lite, vi kommer göra en inskrivning om två veckor. Igår pratade vi mest om kost och hur jag har mått och frågor som kom upp. Om två veckor är blir det inskrivning och då blir det att mäta och väga mig, ta blodprov med m.m. Vi fick en tid för ett första ultraljud, den 18/9, då jag är i 12 veckan. Guu så roligt!
    Vad jag fick höra av barnmorskan så är det så att i Linköping gör man i vanliga fall ett ultraljud i vecka 12-14 och ett i vecka 16-18. Det hon sa var att jag nog kommer få göra något extra ultra ljud och komma på något extra besök.

Tråkigt för dig att du inte har fått prata med din läkare... Jag kan förstå att du är irriterad.
    Igår när jag var hos barnmorskan, så pratade jag lite om att jag hade lite oro för att barnet skulle kunna ha någon skada, men hon sa bara "tänk inte på det, risken är sååå liten" Känns skönt att få höra!

När det gäller neurologen så vad jag vet nu kommer jag inte träffa min epilepsiläkare något under tiden, utan hon kommer ha koll på min medicenering och kontaktar mig om något behöver justeras.

Vi hade ett läkarbesök inplanerat hos henne för ca en månad sen, där vi skulle prata lite vad som var bra och tänka på innan och under tiden när man var gravid. När vi var där, så hade vi dagen innan fått veta att jag var gravid!!! Lite komiskt!

Jag mår fortfarande riktigt illa tyvärr... Hoppas att det går över snart! Jag känner mig också riktigt svullen (känns som jag är i typ 20 veckan istället :)och berättade det för barnmorskan, helt normalt sa hon bara då!

Hur har ni gjort? Har ni börjat berätta för någon att ni ska ha barn? Vi tycker det är lite svårt att veta när det är dax... Vi har berättat för mina föräldrar, vi träffar dem ganska ofta och när det gäller mat och alkohol, så kändes det som att vi ville och behövde berätta hur läget var:) Vi har inte berättat för Claes föräldrar än, de bor i Göteborg, men planerar att göra det nästa vecka.
    Min närmsta tjejkompis vet också, svårt att hålla sig!
    Hon gifter sig på lördag och jag och Claes ska då vara toastmasterpar :) Blir spännade och se hur det går att undvika att visa att man inte dricker alkohol :)

• Nasse77

Det gick jättebra! Vi fick träffa en jättegulig barnmorska, det kändes riktigt bra! Jag hade dock misförstått det lite, vi kommer göra en inskrivning om två veckor. Igår pratade vi mest om kost och hur jag har mått och frågor som kom upp. Om två veckor är blir det inskrivning och då blir det att mäta och väga mig, ta blodprov med m.m. Vi fick en tid för ett första ultraljud, den 18/9, då jag är i 12 veckan. Guu så roligt!
    Vad jag fick höra av barnmorskan så är det så att i Linköping gör man i vanliga fall ett ultraljud i vecka 12-14 och ett i vecka 16-18. Det hon sa var att jag nog kommer få göra något extra ultra ljud och komma på något extra besök.

Tråkigt för dig att du inte har fått prata med din läkare... Jag kan förstå att du är irriterad.
    Igår när jag var hos barnmorskan, så pratade jag lite om att jag hade lite oro för att barnet skulle kunna ha någon skada, men hon sa bara "tänk inte på det, risken är sååå liten" Känns skönt att få höra!

När det gäller neurologen så vad jag vet nu kommer jag inte träffa min epilepsiläkare något under tiden, utan hon kommer ha koll på min medicenering och kontaktar mig om något behöver justeras.

Vi hade ett läkarbesök inplanerat hos henne för ca en månad sen, där vi skulle prata lite vad som var bra och tänka på innan och under tiden när man var gravid. När vi var där, så hade vi dagen innan fått veta att jag var gravid!!! Lite komiskt!

Jag mår fortfarande riktigt illa tyvärr... Hoppas att det går över snart! Jag känner mig också riktigt svullen (känns som jag är i typ 20 veckan istället :)och berättade det för barnmorskan, helt normalt sa hon bara då!

Hur har ni gjort? Har ni börjat berätta för någon att ni ska ha barn? Vi tycker det är lite svårt att veta när det är dax... Vi har berättat för mina föräldrar, vi träffar dem ganska ofta och när det gäller mat och alkohol, så kändes det som att vi ville och behövde berätta hur läget var:) Vi har inte berättat för Claes föräldrar än, de bor i Göteborg, men planerar att göra det nästa vecka.
    Min närmsta tjejkompis vet också, svårt att hålla sig!
    Hon gifter sig på lördag och jag och Claes ska då vara toastmasterpar :) Blir spännade och se hur det går att undvika att visa att man inte dricker alkohol :)

• Ävlan

Då var det ett sånt som jag var på för några veckor sen, hälsosamtal, men jag fick ingen tid för första ultraljudet som du, vill också ha!! :)
    Så man har nåt att se fram emot... Jag tror att läkaren kommer skicka remiss till ul (ska dit 1/9). Jag vet inte riktigt vad det är man gör exakt på inskrivningen resp. läkarbesöket, kanske skiljer sig åt beroende på var man bor. Min sambo är med på inskrivningen i alla fall.

Vad bra att du är nöjd med barnmorskan, att hon är trevlig, det är viktigt! Jag fick bra intryck av min också. Det känns skönt att de kan lugna en om man är orolig och nervös.

Nä, vi vill vänta med att berätta så länge som möjligt, i alla fall tills efter första ul i v 12-14 (då har ju risken för missfall avtagit och eventuella fosterskador har upptäckts). Jag har inte min familj i närheten så det är inget krångel med att dölja för dem... Men Thomas familj ser vi rätt ofta, de bor här i stan, så får se hur länge det går! Planen är att hans pappa ska få en "jag ska bli farfar-bok" när han fyller år i oktober, kul sätt att berätta det på!! Och lagom i tid :)
    Fast jag har berättat för en kompis, ibland blir det svårt att hålla sig som du säger...

På bröllop och fester över huvud taget är det svårt att dölja det, men du har ju en bra ursäkt när ni ska vara toastmaster!! Då tycker nog ingen att det är konstigt om man håller sig nykter, snarare är det bara bra, ha ha! Fast beror kanske på vad man har för uppgifter... Jag har aldrig varit på bröllop men har hört lite. Hoppas ni får trevligt!

Har du fått extra sug efter någon särskild mat? Jag har inte märkt av något sånt, men från och med denna veckan vill jag inte ha kaffe, inget sugen alls. Lite tråkigt, och folk kan kanske börja misstänka nåt också (kaffe är ju verkligen en social dryck, man tar det tillsammans på rast mm), dricker te istället.
    Sen har jag blivit känslig för dofter och känner alla möjliga slags lukter tydligare än förut, både trevliga och mindre trevliga... Så det gör ju illamåendet värre också.

• Nasse77

Det gick bra på bröllopet! Tror inte att det var någon som tänkte på det, det var i alla fall ingen som sa något :)

Otroligt roligt med att ge en farfars bok!!! Jag tror att vi måste låna den idén :) Det finns ju även pennor som det står farmor/farfar och mormor/morfar som vi hade en tanke att man skulle kunna ge vid bra tillfälle, typ "du kan låna min penna om du vill" :)

När det gäller maten så är det nog inget speciellt direkt som jag har fått sug efter, men tycker jag att det är riktigt gott med lite salt godis, speciellt när jag mår illa... lakrisal och turkiskpepper.
    Tråkigt med kaffet... Jag tycker fortfarande att det är gott med kaffe, men jag försöker att inte dricka för många muggar, fick höra att det bästa är att inte dricka mer än tre per dag.

Hur känns det med ditt illamående? Tyvärr sitter mitt fortfarande kvar, börjar bli trött på det...

När det gäller dofter så känner jag också att det har blivit mer tydligt och som du säger så är det inte alltid så roligt...

Vi kommer åka iväg till Grekland imorgon, vi bokade en restresa i fredags :) Först var jag lite orolig om det skulle fungera, men jag pratade med barnmosrskan om det och hon sa att det var inga konstigheter :) Hon berättade att jag säkert skulle bli lite trött av värmen men det var inga problem att vara i solen. Jag har läst på ett par ställen att det finns risk för att man kan få pigmentfläckar, men hon sa att det var ovanligt.

• Ävlan

Åh, vad härligt med semester! Hoppas ni får det riktigt bra :)
    Lika bra att åka iväg innan det blir för sent i graviditeten, får ju inte flyga på slutet. Du får hålla dig i skuggan om det blir för jobbigt...

Vi hittade boken på Akademibokhandeln, den verkar kul! Heter "morfar/farfar.nu" upptäckte jag nu, av Tomas Arvidsson. Den innehåller tips och roliga texter, berättelser om att ha barnbarn. Man får komma på lite annorlunda sätt att berätta det på, finns många idéer egentligen när man tänker efter lite.

Illamåendet var som värst för två veckor sen tycker jag, stannade hemma en dag till och med... Nu kommer det bara lite då och då, ofta när jag äter mat (fast klarar av att äta upp maten tack och lov...) men nästan aldrig på morgonen som för många andra, vilket jag är glad över eftersom jag vill äta ordentlig frukost då. Hoppas det blir bättre snart för dig, brukar ju ge sig med tiden. Men du kräks inget i alla fall? För det måste vara jättejobbigt, tar så mycket på krafterna... Det har jag klarat mig undan än så länge.

• Nasse77

Tack tack!
    Ja, det blir att hålla sig i skuggan :) Jag läste precis att det skulle bli runt 34 grader hela veckan! Det blir att ta det lugnt!

Mitt illamående är värst på morgonen och på kvällarna, men jag har haft turen att jag inte har kräks. Men det kommer väldigt plötsligt och även gå över väldigt plötsligt. Jag har varit hemma ett par dagar från jobbet. Jag känner mig riktigt trött också och sover väldigt mycket...
    Ska bli skönt att få ligga under ett parasol i värmen och sova nu istället :)

Lycka till nu med inskrivningen! Det blir roligt att höra hur det gick och vad ni gjorde!

• Ävlan

Är ni tillbaks nu Nasse77? Såg du varit inne på min sida... Har ni haft det bra i värmen? Mina svärföräldrar är i Grekland nu och jag är liiite avundsjuk... :)

Har illamåendet blivit bättre? För mig kommer det bara någon gång ibland, väldigt sällan numera tack och lov. Och brösten är inte lika ömma längre, slipper jag gärna för det var jobbigt...

Ja, i fredags träffade vi barnmorskan på inskriviningen och det gick bra, min sambo tycker det känns mer verkligt efter att vi varit där. Blir ju på ett annat sätt för honom, liksom ännu overkligare att det är något "därinne" än för mig. Jag tycker ju också att det känns konstigt, svårt att verkligen fatta vad som pågår inuti en! Barnmorskan är jättetrevlig och mysig, lugn och trygg och det känns ju bra. Tydligen ska jag inte dit förrän i vecka 22 nästa gång, trodde inte det skulle vara så långt fram i tiden. Känns som en hel evighet! Du har inte varit på inskrivning än eller hur?

Sen var jag på läkarbesök i måndags och då blev det blod- och urinprov, men ingen gynekologisk undersökning vilket jag trodde innan (bara om man ska göra cellprov eller klamydiatest i samband med besöket). Läkaren sa att förr var det rutin på att undersöka livmodern på alla gravida men nu blir det på första ul istället (vecka 12-14). Sen skulle hon skicka remiss till spec MVC och så får jag en kallelse snart till ul, längtar tills det nu!!

Förresten ska jag också få ta blodprov en gång i månaden för att kolla koncentrationen av lamotrigin. Min läkare ändrade sig... Känns som det mest var en "slump" att han kollade upp det, jag råkade nämna att jag hört att vissa tar så ofta under graviditeten och då undersökte han det.

• Nasse77

Hej hej!

Ja nu är vi tillbaka efter en kanonskön semester! Det var runt 40 grader i skuggan varje dag och inte ett moln på himlen :) Jag höll mig mest under parasollet och sov en hel del! Min trötthet går upp och ner, men nu känner jag mig lite piggare.
    Det var riktigt skönt att få koppla av lite, äta god mat och läsa böcker!

Mitt illamående har nu också börjat släppa lite, tack och lov för det också!!! Brösten känns inte heller lika ömma längre.

Roligt att höra att det gick så bra på inskrivningen och att barnmorskan kändes bra! Ja, ibland är det allt lite svårt att förstå vad som håller på att hända där inne i magen :)

Vi var på inskrivning igår och det gick också jättebra! Samma barnmorska som vi var hos sist och som vi kommer ha under hela tiden, känns jättebra! Jag fick ta blodprover, blodtryck och urinprov.
    Jag har också fått en ny tid hos henne i vecka 20.
    Den 18/9 har vi fått tid för ultraljud och två veckor efter det en läkartid. Barnmorskan igår berättade att jag då skulle göra en gynekologisk undersökning hos läkaren.

Vad skönt att du också ska gå och ta blodprover för att kolla koncentrationen på medicinen! Jag tycker det känns lite tryckt att veta att läkaren har lite koll på det!

Känns det bra annars med allt?

• Ävlan

Oj vad varmt... Puuhh, låter jobbigt men lagom att hålla sig i skuggan då. Vad härligt att du mår bättre nu! :)

Hmm, det är verkligen olika rutiner överallt känns det som, angående undersökningar mm. Jag förstod det som att jag skulle få göra gynekologisk undersökning också, när jag pratade med barnmorskan innan, men blev ju inget av det. Men läkaren sa att hon kunde titta om jag ville, jag tackade nej och litar på att allt är bra. Hon sa att om jag känner mig gravid är det ingen fara, något i den stilen... Hon känner bara om livmodern är som den ska, vet ju inte hur det ser ut därinne med bebisen.

Det är ju inte långt kvar till den 18:e, vad kul för er! Jag hoppas på att få kallelse nu till veckan, undersökningen ska bli av om ca 2-4 veckor så det går fort.

Har ni börjat köpa saker till bebisen? Det är ju tidigt men jag kan inte hålla mig... :)
    Dessutom är det bra att dela upp kostnaderna har vi kommit fram till, blir ju dyrt om man ska köpa mycket på en gång sen. Idag var vi och kollade på vad barnvagn, babysitter och bärsele mm kostar och det handlar om mycket pengar...

Jag har köpt lite kläder, tyckte jag var smart som gjorde fynd på sommarrean denna vecka (halva reapriset på några plagg och det blir lagom till nästa sommar för den lille). Har även köpt två par mammabyxor häromdagen, för nu är inte många av mina vanliga bekväma längre. Jag blir så svullen över magen när jag ätit, som en ballong!

• awb

Jag är gravid med fjärde barnet och har epilepsi! Allt har gått jättebra och jag har alltid fått ett estra ultraljud hos läkare där de går igenom hela bebben från topp till tå i jakt efter missbildningar. Men allt har gått bra och jag har gott hopp pm att det gör det denna gången också. Jag äter Tegretol Retard sedan tonåren och har de senaste åren fått öka på dosen eftersom jag vid tillfälle var stressad och gick ner i vikt för snabbt vilket förmodligen framkallade epileptiska anfall (vilket gjorde att jag i panik öppnade bildörren och trillade ut och skrapader upp halva ansiktet).

Jag mår superbra och önskar er alla lycka till!

Svar på tråden Någon mer som är gravid som har epilepsi?