För ung för att bli mamma ?
Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar
Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar
tonårstiden är konstruerad och inte naturlig, förr var man antingen barn eller vuxen, nu ska man vara tonåring och den tidne går typ bara ut på att vara ansvarslös och leka. Själv förstår jag inte alls poängen med det hela.
Har nu bara läst ts, Det är helt ok att skaffa barn tidigt så länge man tar ansvar för sin situation som helhet.
Föräldrapenningen är ju oftast väldigt låg om man inte har hunnit tjäna ihop någon SGI, men självklart kan ju ens partner tjäna tillräckligt för att få det att gå ihop ändå. Och man kan självklart fortsätta att utbilda sig även fast man har barn, det är väl nästan bara en fördel att plugga under småbarnstiden jämfört med att jobba som jag ser det (flexibla tider osv, dock dåligt med pengar). Så länge man försörjer sig själva och inte bara förlitar sig på soc så lägger inte jag mig i.
iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 07:57:29 följande:
SOm jag själv ser det så hade jag redan festat klart innan jag fylde 18 år. Och sedan är det ju inget som säger att man inte kan plugga gå ut och dansa mm bara för att man har barn att ta hand om! Hur många föräldrar gör inte det i dagens samhälle?! De flesta i alla åldrar. Inte för att jag menar att man kan gå ut varje helg. Själv så är jag nöjd och skulle l kunna eva mitt liv för alltid som det är just nu! Helt underbart! Här har det inte missats någonting inte.. ¨
Och sedan detta med att ta hjälp från mamma och pappa.. Så är det så att min egna mamma tar mer hjälp från mormor än vad jag gör av mamma haha så kan det vara också ;)
Vad 15 år när jag fick barn. Har gått skitbra. Idag är han 4 år.
Jag var 19 år när jag fick min dotter. Är nu 21 år och väntar tillökning till våren.
Jag kan inte påstå att våran tillvaro var den bästa när vi skulle ha våran dotter. Pappan gjorde lumpen, jag bodde fortfarande hos min mamma och jag hade lägsta FP, då jag ej hann jobba tillräckligt länge. Men vi kände att vi skulle klara av detta och motbevisa alla som sa att vi kastade bort våra liv.
Nu bor vi tillsammans i en trea och jobbar båda två. Våran gemensamma ekonomi ligger på 28000 - 30000 efter skatt och vi är nöjda med det.
Det jag vill säga är att man inte alls behöver vara fö ung vid 18 års ålder och att det inte är helt hopplöst om man har lägsta FP. Men sedan håller jag med om att det underlättar om man har en stadig ekonomi. Sedan är det som de flesta här har påpekat: mognad har ingen ålder och att klara av att vara förälder är olika från person till person.
Men se, vi klarade oss. Trots alla skeptiska blickar vvi fick av omgivningen. Och snart är man lyckligt gift oxå
jag var 15 ,, skriv gärna till mig om ni har frågor,, följer inte upp så bra det är bätter ni skriver
har inget med åldern att göra utan hur mogen man är.
Jag tycker snarare de är ett större problem om man är 30+ och får barn