• linnsi

För ung för att bli mamma ?

Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar

• Svar på tråden För ung för att bli mamma ?
  • romani princess

tonårstiden är konstruerad och inte naturlig, förr var man antingen barn eller vuxen, nu ska man vara tonåring och den tidne går typ bara ut på att vara ansvarslös och leka. Själv förstår jag inte alls poängen med det hela.

Dani - te iubesc
  • mammasgullar
    Suzisuze skrev 2008-10-30 07:17:53 följande:
    Signaturen Frango skrev " Visst klarar sig en 18åring med ett barn och jag tror säkerligen att barnet klarar sig också, kärleken över ett barn tvivlar jag inte på, men jag tror absolut inte att det är ett optimalt för mamman eller pappan"Jag kan inte annat än att ¨hålla med. En sak är att fråga om barnet skulle fara illa av att föräldrarna är väldigt unga, men det finns inget som säger det egentligen. Visst kan en 18 årig tjej vara en underbar och bra mamma, på alla sätt. Men käppar i hjulet finns det, det upplever ALLA föräldrar, stora som små . Om man är runt 25-30 så får man precis som många skriver mer livserfarenhet för att man har helt enkelt varit med på jorden ett tag... Och att ha jobb- eller åtminstone en möjlighet till att tjäna egna pengar är ju bättre för FP och för självkänslan. Det är oerhört tufft att plugga och vara småbarnsförälder tex. Men man behöver inte vänta till 35 som många gör idag. Jag tycker att 25 + är en trevlig ålder att bli förälder på Sedan ska man ju inte vara nyutflyttad hemifrån, jag tycker hela id+en med att typ bo hos sina föräldrar och vara gravid eller ha små bebisar hos mormor o morfar inte tillatalar mig alls. Jag vill vara självständig, vuxen , oberoende och ansvarsfull. Att bo gratis och få dygnet runt hjälp med det barn som är ens eget känns lite kränkande. Tänker då på serien som gick på kanal 5, unga mammor, med de danska familjerna och deras barn. Där märkte man att de var riktigt unga vissa av dem, och omogna. Och väldigt beroende av sin släkt att hjälpa dem.
    Jag tycker inte att det är något negativt att vara ung mamma, visst jag är det själv men tyckte inte heller det innan.
    Förr i tiden var det skam att få barn sent, nu är det tvärt om?
    Jo visst det är bra att ha jobb sen innan, men det är absolut inget måste!
    Jag har hunnit gå gymnasiet, och ska plugga vidare sen, vare sig jag har små barn eller inte.
    Livet tar inte slut när man får barn, livet börjar när man får barn.

Vad är det man ska hinna göra som ger så stor livserfarenhet, förutom att jobba? Det enda jag hade velat var att ha ett jobb så jag får mer pengar från försäkringskassan men vi klarar oss bra på de vi får.

vi bor inte hos mormor och morfar eller farmor och farfar men vi får hjälp när vi vill iallafall, vi tar inte så mycket hjälp men när vi än skulle behöva det så finns dom där, det är ingenting negativt utan bara positivt. Man behöver avlastning ibland.

Jag är FÖR unga föräldrar så länge de är MOGNA föräldrar.
  • saxon

Har nu bara läst ts, Det är helt ok att skaffa barn tidigt så länge man tar ansvar för sin situation som helhet.

Föräldrapenningen är ju oftast väldigt låg om man inte har hunnit tjäna ihop någon SGI, men självklart kan ju ens partner tjäna tillräckligt för att få det att gå ihop ändå. Och man kan självklart fortsätta att utbilda sig även fast man har barn, det är väl nästan bara en fördel att plugga under småbarnstiden jämfört med att jobba som jag ser det (flexibla tider osv, dock dåligt med pengar). Så länge man försörjer sig själva och inte bara förlitar sig på soc så lägger inte jag mig i.

• Frango

iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 07:57:29 följande:

tonårstiden är konstruerad och inte naturlig, förr var man antingen barn eller vuxen, nu ska man vara tonåring och den tidne går typ bara ut på att vara ansvarslös och leka. Själv förstår jag inte alls poängen med det hela.
    Argumentet att tonårstiden är konstruerad och inte naturligt håller inte. Du ÄR tonåring tills du fyller 20 år. Det är ett steg i livet för att bli vuxen, man behöver pröva olika roller och sätt att vara på tillsammans med andra.
    Värderingar du har när du är 18 år oftast inte detsamma som när du är över 25 år.
  • romani princess
    Frango skrev 2008-10-30 12:49:09 följande:
    iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 07:57:29 följande: Argumentet att tonårstiden är konstruerad och inte naturligt håller inte. Du ÄR tonåring tills du fyller 20 år. Det är ett steg i livet för att bli vuxen, man behöver pröva olika roller och sätt att vara på tillsammans med andra. Värderingar du har när du är 18 år oftast inte detsamma som när du är över 25 år.
    det beror helt på hur man uppfostrats
    Dani - te iubesc
  • SaraHeleneBirgitta
    Frango skrev 2008-10-30 06:43:08 följande:
    Jag tycker inte att man är tillräckligt mogen för att skaffa barn vid 18 års ålder. Vad har man hunnit med? Den ekonomiska tryggheten finns ju knappast vid 18 års ålder och man är faktiskt tonåring fortfarande. Det är meningen att man fortfarande ska ut och ha kul, resa, utbilda sig och skaffa sig en plattform att stå på innan ansvaret för ett litet barn kommer. Visst klarar sig en 18åring med ett barn och jag tror säkerligen att barnet klarar sig också, kärleken över ett barn tvivlar jag inte på, men jag tror absolut inte att det är ett optimalt för mamman eller pappan.
    men måste man som 18 åring ut och festa, resa och leka livet?
  • SaraHeleneBirgitta

SOm jag själv ser det så hade jag redan festat klart innan jag fylde 18 år. Och sedan är det ju inget som säger att man inte kan plugga gå ut och dansa mm bara för att man har barn att ta hand om! Hur många föräldrar gör inte det i dagens samhälle?! De flesta i alla åldrar. Inte för att jag menar att man kan gå ut varje helg. Själv så är jag nöjd och skulle l kunna eva mitt liv för alltid som det är just nu! Helt underbart! Här har det inte missats någonting inte.. ¨

Och sedan detta med att ta hjälp från mamma och pappa.. Så är det så att min egna mamma tar mer hjälp från mormor än vad jag gör av mamma haha så kan det vara också ;)

• Frango
    SaraHeleneBirgitta skrev 2008-10-30 20:17:30 följande:
    men måste man som 18 åring ut och festa, resa och leka livet?
    Något festande har jag aldrig skrivit om men att upptäcka livet utan barn i tonåren tror jag är jätte viktigt. Exempelvis att resa, ha kul och ej att förglömma ha tid att göra sina misstag utan att ha barn med i bilden för då är det ju lätt att dem blir lidande.
  • LitenMamma

Vad 15 år när jag fick barn. Har gått skitbra. Idag är han 4 år.

• Ung Mamma

Jag var 19 år när jag fick min dotter. Är nu 21 år och väntar tillökning till våren.

Jag kan inte påstå att våran tillvaro var den bästa när vi skulle ha våran dotter. Pappan gjorde lumpen, jag bodde fortfarande hos min mamma och jag hade lägsta FP, då jag ej hann jobba tillräckligt länge. Men vi kände att vi skulle klara av detta och motbevisa alla som sa att vi kastade bort våra liv.

Nu bor vi tillsammans i en trea och jobbar båda två. Våran gemensamma ekonomi ligger på 28000 - 30000 efter skatt och vi är nöjda med det.

Det jag vill säga är att man inte alls behöver vara fö ung vid 18 års ålder och att det inte är helt hopplöst om man har lägsta FP. Men sedan håller jag med om att det underlättar om man har en stadig ekonomi. Sedan är det som de flesta här har påpekat: mognad har ingen ålder och att klara av att vara förälder är olika från person till person.

Men se, vi klarade oss. Trots alla skeptiska blickar vvi fick av omgivningen. Och snart är man lyckligt gift oxå

• mickeymousenr1

jag var 15 ,, skriv gärna till mig om ni har frågor,, följer inte upp så bra det är bätter ni skriver

• sheila55

har inget med åldern att göra utan hur mogen man är.

• SaraHeleneBirgitta
    Frango skrev 2008-10-30 20:35:57 följande:
    Något festande har jag aldrig skrivit om men att upptäcka livet utan barn i tonåren tror jag är jätte viktigt. Exempelvis att resa, ha kul och ej att förglömma ha tid att göra sina misstag utan att ha barn med i bilden för då är det ju lätt att dem blir lidande.
    Misstag gör alla människor livet ut ;) Bara för att man är 30 så betyder inte det att man slutat göra misstag..
Svar på tråden För ung för att bli mamma ?