Inlägg från: romani princess |Visa alla inlägg
  • romani princess

För ung för att bli mamma ?

nej, varför är det för ungt? jag var gift o fick barn vid 17, gick jättebra!

Dani - te iubesc
  • romani princess

ett

vad säger att alla är intresserade av fest och resa då man är ung? Är det något måste?

två

utbilda sig kan man göra med barn. Det är inte värre att göra det än att jobba och ha småbarn.

tre
    visst ska man "klara sig själv" men jag tycker tvärtom det är en enorm resurs i de fall som föräldrar har en nära relation och stor hjälp och avlastning av familjen. I sverige ska man klara sig själv till man går under av trötthet, i min kultur hjälps man åt och ingen ser ner på att morföräldrar, mostrar mm sköter om barnen, utan det är helt naturligt. Ekonomiskt så stöttar man också varandra.

Dani - te iubesc
  • romani princess
    Haraaz skrev 2008-10-30 07:32:15 följande:
    När jag läser dessa diskussioner som så ofta uppkommer på FL, så slår tanken mig att; tror ni alla över 25 har jobb?! Det verkar som att det oftast förekommande argumentet för att inte ha barn ungt är "då har man inte jobb... men när man är 25+ och har jobb..." osv. Om man är 30 och letat jobb i flera år då, ska man avstå från att skaffa barn då med? Eller är det bara när man är ung? Hmm... Dessutom tror jag att mognad för ett sånt ansvar ligger i hur man blivit uppfostrad, kultur osv. Förr i tiden var en 15 åring en vuxen som hjälpte till att sköta hushåll, skickades ut på krigstjänstgöring och annat. Detta var bara för ca 60 år sen. Tänk bara hur det var några hundra år sedan. Folk gifte sig unga, fick barn unga, mognade fortare. I dagens samhälle speciellt här i väst så tycker jag att man daltar med barn och tonåringar så att dom aldrig får ta ansvar (kanske bara för att diska efter sig), och sen klagar man på att dom inte är mogna och måste ditt och datt först. VEM har uppfostrat dom till att bli detta?
    så bra skrivet och så sant! jag ser ju en enorm skillnad på svenska ungdomar o ungdomar i min kultur i mognad
    Dani - te iubesc
  • romani princess

tonårstiden är konstruerad och inte naturlig, förr var man antingen barn eller vuxen, nu ska man vara tonåring och den tidne går typ bara ut på att vara ansvarslös och leka. Själv förstår jag inte alls poängen med det hela.

Dani - te iubesc
  • romani princess
    Frango skrev 2008-10-30 12:49:09 följande:
    iubirea adevãratã skrev 2008-10-30 07:57:29 följande: Argumentet att tonårstiden är konstruerad och inte naturligt håller inte. Du ÄR tonåring tills du fyller 20 år. Det är ett steg i livet för att bli vuxen, man behöver pröva olika roller och sätt att vara på tillsammans med andra. Värderingar du har när du är 18 år oftast inte detsamma som när du är över 25 år.
    det beror helt på hur man uppfostrats
    Dani - te iubesc
Svar på tråden För ung för att bli mamma ?