• linnsi

För ung för att bli mamma ?

Tycker ni det är för ungt att bli mamma när man är 18 ? Själv ser jag absolut inget problem med det . Men vad tycker ni ? Kramar

• Svar på tråden För ung för att bli mamma ?
  • oio

Nu skrev du ditt inlägg som anonym, du kanske inte "vågar/vill" träda fram med ditt alias (inte för att jag vet vem du är ändå...)

Chansen att bli gravid runt 30 år eller över...så bör du kolla på hur många barn som föds då idag- det är många. Själv hoppas jag att de flesta män och kvinnor avlar barn då de känner att de vill- oavsett ålder. Det finns vissa saker jag önskar att de har fixat innan...enligt mina värderingar.

Det är väl inte alla 25+ (eller så) som har karriär alls? Fast...vad menas med karriär? Att ha ett arbete att gå tillbaka till efter föräldraledighet...eller vd inom "större" företag?

Hur mammakroppen reagerar är individuellt. Beklagar att du lidit, men, det betyder inte att alla lider.

Anonym (ifrågasätt) skrev 2008-08-05 20:29:38 följande:

... För att chansen att bli gravid efter 30 minskar med stormsteg, för att man inte vill avbryta sin karriär, för att man är trött i kroppen?Jag är 20 och mamma och jag har ONT. Vet inte hur jag skulle klara föräldraskapet om min kropp vore tio år äldre.
  • kardborre

Jag är 18 år och gravid i vecka 21. Detta var inte något planerat, men ibland får man ju ta livet som det kommer och jag är övertygade om att jag och min kille kommer klara detta tillsammans.

Jag skulle inte planerat detta faktiskt, jag ville egentligen bli klar med studierna och flytta ihop med pojkvännen, INNAN vi började diskutera babyn.

Men ibland blir ju inte allt som man tänkt sig, och när jag blev gravid så fick jag helt enkelt göra om planerna. Jag vill ha barnet och det ville även min kille. Vi har köpt lägenhet, och jag har både pluggat och jobbat i sommar. Det går om man vill :) Men man får vara beredd på att det blir kämpigt ibland...

• Im Fabulous
    oio skrev 2008-08-06 09:41:36 följande:
    Nu skrev du ditt inlägg som anonym, du kanske inte "vågar/vill" träda fram med ditt alias (inte för att jag vet vem du är ändå...)Chansen att bli gravid runt 30 år eller över...så bör du kolla på hur många barn som föds då idag- det är många. Själv hoppas jag att de flesta män och kvinnor avlar barn då de känner att de vill- oavsett ålder. Det finns vissa saker jag önskar att de har fixat innan...enligt mina värderingar.Det är väl inte alla 25+ (eller så) som har karriär alls? Fast...vad menas med karriär? Att ha ett arbete att gå tillbaka till efter föräldraledighet...eller vd inom "större" företag?Hur mammakroppen reagerar är individuellt. Beklagar att du lidit, men, det betyder inte att alla lider.Anonym (ifrågasätt) skrev 2008-08-05 20:29:38 följande:
    Känner till en kvinna som är 33 och mitt uppe i sin "karriär". Hon doktorerar och har ett par år kvar. Hon har pluggat sedan hon var 24. Nu hinner hon med största sannolikhet inte få några barn, eftersom att det ÄR svårare att få barn efter 30, hon har inget jobb att gå till efter sin doktorsexamen och måste/kommer säkerligen behöva plugga som postdoc sedan, för att till slut få ett jobb med tillsvidareanställning.

Hade hon skaffat barn vid 20-21 hade hon kunnat plugga vid sidan om. Nu lär hon hinna bli 40 innan det är tal om barn. Och hur kul är det att skaffa barn vid 40? Och hur pass möjligt är det?
  • Elpida

Jag är en gammal mamma 36 år men håller helt med Beverly i inlägg 18.
    Varför inte?? Om det är det man vill och man är mogen för att bli mamma. Själv träffade jag inte min kärlek förrän jag var 26, vi valde att vänta några år av en massa olika anledningar. Jag ångrar inte att jag väntade men visst skulle jag vilja ha det jag har nu, och vara 25

• SomeOone

Jag tycker nog att man är ung id 18 år och mamma .
    Men det finns ju yngre mammor också Det är nog inget fel i det men man borde ju vänta Jag var 16 när jag fick min grabb nu är jag 18 år . men tycker att det hittils bara gått superbra ;)

• CeeJay

JAG var definitivt för ung vid 18 års ålder. MEN jag tycker att man alltid ska gå efter sitt eget hjärta och ta koncenkvenserna av det som "blir".

Jag tycker inte man är mogen för barn om man själv bor hemma, inte har någon inkomst och det kan man även vara vid 35 år. Men det är ju MIN syn på det och jag går ju efter egna erfarenheter.

Jag tycker också, om man är ung, ska ha varit tillsammans längre tid innan man bestämmer sig för barn. Man ska, i alla åldrar, tänka igenom och försöka sätta sig in i hur det är att få barn. Det är definitivt INTE som att sitta barnvakt eller ha yngre syskon och jag tycker inte man ska förlita sig på ev hjälp - planerar man barn, oavsett ålder, ska man vara så pass "mogen", både känslomässigt och ekonomiskt, att man själv kan sörja för barnets alla behov.

• trädis
    Anonym (ifrågasätt) skrev 2008-08-05 20:31:37 följande:
    Får jag bara fråga hur livserfarenhet påverkar hur man är som förälder?
    jag anser att det gör att man mognar mer som människa å ser saker å ting med andra ögon ju mer livserfarenhet man får. i mina ögon så är man fortfarande ett "barn" som 18-åring. sen tror jag säkert att man klarar det fint om man väl hamnar i den sitsen, men om vi pratar att planera barn så bör man vänta till åtminstone 23-24 år anser jag.

jag kan bara utgå från mig själv å mina vänner, å det hände mycket med den personliga utvecklingen just i den åldern 18-23 typ.
    BF i början av juli
  • Alexandra84

Det beror på... vissa är inte mogna vid 40 att bli mamma andra är det vid 18... så otroligt inividuellt.
    Mycket man måste tänka på innan, ett barn går ju inte ångra.

Känner man att man har ekonomi, alkoholen och fester tar ingen stor del av livet och att man har gjort det man velat i livet (som inte invilverar barn allså) så kanske man är mogen (enligt mig).

~*~ Lycklig mamma till två ~*~
  • oio

Det finns de som det går bra för att få första runt 40.

Om man är kul som förälder ligger i betraktarens ögon (på både gott och ont), sen är det tråkigt om man själv ville ha barn mellan 20-30 års åldern och inte (av olika anl) fick då.

Möjligt att få barn efter 40- då är det individen man måste se till. Inte generellt. Fertiliteten överger en inte helt förrän senare. Jag rekommenderar inte att få första barnet "runt" eller efter 40. Men dock så har jag inte alla fakta på kvinnokroppen där.

Tråkigt för henne om hon vill ha barn och dessvärre inte kunde göra uppehåll alls i karriären varesig i studierna eller arbetet sen och inte ville ge upp det. Men, ja...då får väl kvinnor strunta i att plugga till det de vill kanske då. Jag känner inte till hur det är att studera på den nivån eller att ha en högre position inom ett företag.

Även om du inte håller med så hoppas jag att du förstår vad jag menar.

Im Fabulous skrev 2008-08-06 13:34:24 följande:

Känner till en kvinna som är 33 och mitt uppe i sin "karriär". Hon doktorerar och har ett par år kvar. Hon har pluggat sedan hon var 24. Nu hinner hon med största sannolikhet inte få några barn, eftersom att det ÄR svårare att få barn efter 30, hon har inget jobb att gå till efter sin doktorsexamen och måste/kommer säkerligen behöva plugga som postdoc sedan, för att till slut få ett jobb med tillsvidareanställning. Hade hon skaffat barn vid 20-21 hade hon kunnat plugga vid sidan om. Nu lär hon hinna bli 40 innan det är tal om barn. Och hur kul är det att skaffa barn vid 40? Och hur pass möjligt är det?
  • TheCoopers

Ja det tycker jag , men det betyder såklart inte att man blir en dålig mamma . Dock en väldigt ung mamma tycker jag .

I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden För ung för att bli mamma ?