Någon som fått i v 33-34
Någon som fått barn i v33-34 som kan berätta lite?!
Hur lång tid fick ni ligga på neo och kunde dom andas själva osv..?
Någon som fått barn i v33-34 som kan berätta lite?!
Hur lång tid fick ni ligga på neo och kunde dom andas själva osv..?
Har du kollat upp så hon inte har för kort tungband? Vissa som har problem med amningen kan tydligen ha det. Jag tror nog att det fortfarande gjorde lite ont på mig iofs, även när sonen helammat i 2 veckor :)
Kolla så du inte ger henne bröstet & sen lägger henne tillrätta i famnen, för då kan ju vårtan bli lite vriden..
Att allt sker senare än normalfödda är ju nästan självklart, men min son & en tjejkompis som skulle varit 2 dagar yngre ligger lika hela tiden. Det den ena kan lär den ut till den andre typ. Däremot har han varit tidigare på tex att sitta osv.
Jag kan inga sidor på nätet, men testa att googla på tex prematuras utveckling eller liknande :)
Fick i vecka 34!
Var på neo i två veckor. Sondmatning, solning för gulsot, lite värmesäng.
Hade jättedålig viktuppgång första tre månaderna, förmodligen för att hon inte lärde sig amma rätt men vi kämpade på men efter tre månader blev det flaska och sen dess växer hon så det knakar.
Från att ha legat under-under den streckade linjen på BVCs kurva så ligger hon nu ett snäpp under medel.
Hon är nu 5,5 månader och utvecklingsmässigt så är hon nästan exakt sex veckor efter hela tiden och kan sånt som sina jämnåriga 4-månaders kan fast hon är lite starkare i muskulaturen än dom.
min son föddes i v 33+5. han låg i kuvös med cpap i en vecka. sen värme säng i en vecka. sondmatning. sen fick vi ha hemvård i en vecka.
allt gick över förväntan bra.
han fick lite gulsot och fick sola ett tag.
vägde 2170g och var 47 cm.
nu är han snart 17 månader och är längst av killarna i sin grupp (födda normal tid) (stolt)
vi 15månaders kollen vägde han ca 12 kilo och var 79cm.
det är fullt ös här hela dagarna. och de mesta från neo tiden han blivit lite otydligt. nu väntar vi på att vincents lilla syster eller lillebror ska komma til världen.
och förhoppningsvis får jag gå tiden ut denna gång.
Min yngsta kom i v.34. Vi fick ligga på neo i tre veckor, eftersom han inte kunde äta själv och hade gulsot. Han låg i lampan från och till i tre veckor..
glömde skriva.. Han låg i kuvös första natten. Sen på värmebädd.
min dotter kom i v 33 med akut snitt pga av sjukdom på henne.
vägde 2996 gr 46 cm..
var på neo drygt 18 dagar..mycket pga av hennes sjukdom.
Hon e nu snart 16 mån...
Oj, vad stor hon var :) Skönt det när hon var sjuk tänker jag :)
Min dotter föddes i v.34. Vägde 2770g och var 48cm lång. Vi var en vecka på neo. Fick sola för gulsot. Sondmatades dom första dagarna och låg på värmesäng.
Min son föddes i v.35. Vägde 3300g och var 50cm lång. Med honom var vi 2 veckor på neo. Låg i kuvös med cpap dom första dagarna. Sedan värmesäng. Sondamatades och fick också sola pga gulsot.
Min son vägde 2575 och var 46 lång när han föddes..
Tack för era svar Nu har det blivit lite bättre med amningen vilket är skönt.
När jag har kollat runt lite verkar det som om det inte är helt ovanligt att en del fått inte bara sitt första utan även det andra barnet för tidigt. Hur orkar ni som har "råkat ut" för det? Att hamna på neo igen tex..
Jag är jätterädd för att skaffa fler barn just av den anledningen, vet inte om jag skulle orka med det igen. Självklart älskar jag min lilla tjej över allt annat och personalen på neo var underbara, min pojkvän har varit fantastisk och så även min familj och vänner men usch vad jobbigt det har varit. Ingen mer som kände sig redo för psyket efter allt som hänt? Har era graviditeter kollats upp mkt mer noggrannt andra gången? Visste ni att det fanns en risk för att det barnet skulle kunna komma tidigare?
Min yngsta är född i v33+4. Fick värmebädd ett par dagar och sondmatades en dryg vecka innan han fick i sig maten själv. Var kvar 13 dagar på neo. Använde amningsnapp ett bra tag innan han växt på sig så han fick tag utan. Han är nu en knubbig liten gosse på 19 månader. Vägde 2280g och var 45cm lång vid födseln. Han tog snabbt igen storleken, däremot har utvecklingen i övrigt tagit lite längre tid, men han börjar komma ikapp där med.
Du borde nog öppna en ny tråd med dom frågorna :) Blir lättare att kunna svara då tror jag :)
Ja jag får nog göra det
Hej! Vår Olivia föddes 33+1 på SÖS pga av havandeskapsförgiftning. Vi bodde på NEO i en månad sammanlagt. HOn hade ingen kuvös bara värmebädd, ingen gulsot, övervak på foten, sondmatades. Hon vägde 1550 g o 40 lång. Nu är hon 2 mpnader o 3 dagar och väger 3040 g 0 49 lång. STORA DAMEN!!!!!
Jag pumpade sen ammade med stödnappning men nu sen en vecka tillbax så får hon bara flaska. Mjölken kom aldrig igång ordentligt. Är det någon annan som har haft samma problem. När jag ammade så fick vi ha amningsnapp för hon inte klarde av att ta bröstvårtan. Så hpn orkade inte suga ordentligt så de frågade om vi ville stödnappa.
Var på Återbeök på NEO i veckan och vi har blivit släppta för de tycker hon går upp bra i vikt och mår bra så BVC kan ta över helt.
Jag var med om samma!
Min dotter klarade aldrig att suga enbart från bröstet, ammade helt i tre månader med extremt dålig viktuppgång och ammningsnapp. Mjölken blev aldrig ordentligt producerad och brösten aldrig stimulerade.
Efter tre månader började vi stödmata med flaska, då ökade vikten, sen delammade vi till 4,5 månader och sen vägrade hon flaska!