• Heahog

Någon som fått i v 33-34

Fick min son i v33+4. Hade då varit inlagd i 10 dagar pga för tidig vattenavgång. Fick sputor mot värkarna & lungmognad. När han föddes vägde han 2365gr & var ca 45cm.

Han behövde bara värmesäng & sondades efter amningarna, då personalen fick för sig att han inte kunde koppas. Han behövde inte sola eller nåt.

När han var exakt 2v gammal ammade han 1/3 av det han skulle 6 varje amning efter fick han i sig mer. Dagen efter slapp han sonden & när han var 16 dagar gammal fick vi åka hem :)

Nu har han mer än 5dubblat vikten & är värsta söta busfröt :) Om 11 dagar fyller han 1 år :)
    Imorgon är det exakt 1 år sen vattnet gick & jag blev inlagd.

• Heahog

Tänk på att han var född 2 månader för tidigt :) Sen går ju vissa barn inte förren de är över 1 år :) Min son har en tjejkompis som skulle varit 2 dagar yngre än honom, de ligger precis lika hela tiden i utvecklingen, + - nån vecka. Det den ena inte kan, det kan den andra & så vips så kan båda :)

Lilly14 skrev 2008-03-31 22:23:01 följande:
    Min son är född i vecka 32+2. Vi låg 3,5 vecka på Neo för jag ville inte åka hem innan han hade börjat helamma och slapp sondmatas. I övrigt mådde han bra, känner igen mycket i ElinOlssons svar förutom att han ej fick gulsot. Det jag har märkt är också att han har varit sen i motoriken och gick t ex inte förrän vid 18 månaders ålder.
  • Heahog

Har du kollat upp så hon inte har för kort tungband? Vissa som har problem med amningen kan tydligen ha det. Jag tror nog att det fortfarande gjorde lite ont på mig iofs, även när sonen helammat i 2 veckor :)

Kolla så du inte ger henne bröstet & sen lägger henne tillrätta i famnen, för då kan ju vårtan bli lite vriden..

Att allt sker senare än normalfödda är ju nästan självklart, men min son & en tjejkompis som skulle varit 2 dagar yngre ligger lika hela tiden. Det den ena kan lär den ut till den andre typ. Däremot har han varit tidigare på tex att sitta osv.

Jag kan inga sidor på nätet, men testa att googla på tex prematuras utveckling eller liknande :)

Ellie08 skrev 2008-04-11 12:44:33 följande:
    Hej på er! Måste bara fråga er en sak om amningen. Jag fick min dotter i v 34+2, hon är 4 veckor imorgon och har sedan den 2 april helammat då sonden togs bort. Men eftersom hennes mun ff är ganska liten gör det såå ont när hon suger. Hon har ju bra tag (för att ha så liten mun) men är det nån som har några tips? Blir det bätttre när munnen blivit större? Har provat med amningsnapp men tål inte den då det kliar efter att jag använt den. Någon mer som haft dessa problem?En annan fråga; ni som fått runt samma vecka som jag, har ni märkt av några problem med era barns utveckling? Att allting sker senare än "normalfödda barn"? Kan man hämta information nånstans (böcker, internet) om just prematura barns utveckling? Vore väldigt tacksam för tips och råd!
  • Heahog

Oj, vad stor hon var :) Skönt det när hon var sjuk tänker jag :)

svensdotter skrev 2008-04-15 00:01:45 följande:
    min dotter kom i v 33 med akut snitt pga av sjukdom på henne.vägde 2996 gr 46 cm..var på neo drygt 18 dagar..mycket pga av hennes sjukdom.Hon e nu snart 16 mån...
  • Heahog

Du borde nog öppna en ny tråd med dom frågorna :) Blir lättare att kunna svara då tror jag  :)

Ellie08 skrev 2008-04-17 23:15:10 följande:
    Tack för era svar Nu har det blivit lite bättre med amningen vilket är skönt.När jag har kollat runt lite verkar det som om det inte är helt ovanligt att en del fått inte bara sitt första utan även det andra barnet för tidigt. Hur orkar ni som har "råkat ut" för det? Att hamna på neo igen tex..Jag är jätterädd för att skaffa fler barn just av den anledningen, vet inte om jag skulle orka med det igen. Självklart älskar jag min lilla tjej över allt annat och personalen på neo var underbara, min pojkvän har varit fantastisk och så även min familj och vänner men usch vad jobbigt det har varit. Ingen mer som kände sig redo för psyket efter allt som hänt? Har era graviditeter kollats upp mkt mer noggrannt andra gången? Visste ni att det fanns en risk för att det barnet skulle kunna komma tidigare?
Svar på tråden Någon som fått i v 33-34