• Fru U

Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?

Har funderat lite på det där. Om en tjej är under 18 och föder ett barn blir det då tjejens föräldrar som får vårdnaden om barnet? Och vad händer när tjejen blir 18 får hon automatiskt vårdnaden då?

Live and let live
  • Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?
  • Lucille

sakoline, kan vara mor- eller farföräldrar, ev. faster, farbror, moster, morbror, etc.

Februarii, och ni behövde inte tillstånd från målsman?

• Februarii
    TheEvilActress skrev 2008-04-11 12:16:21 följande:
    sakoline, kan vara mor- eller farföräldrar, ev. faster, farbror, moster, morbror, etc. Februarii, och ni behövde inte tillstånd från målsman?
    Nej.
  • Frostkristall

Jag var omyndig då jag fick sonen, å andra sidan var sambon myndig då, men han var inte med då jag fixade försäkring till sonen (kommer inte ihåg om jag hunnit fylla 17 då ännu, men jag var hur som haver inte myndig)
    Och det har då aldrig varit tal om att mina föräldar skulle behöva vara en större del i min sons liv än vad de flesta morföräldrar är.

• Lucille

Undrar om det kanske spelar roll om den andra parten är myndig. Får kolla upp det där. Intressant ämne.

• sweetfia

sjalvklart inte, ... Och varfor skulle nagon annan skriva pa papper pa tex banken om foraldrarna ar under 18? Det ar ju enda DOM som ar vardnadshavare at BARNET!

• Lucille

Ja, vårdnadshavare är du alltid, men faktum är att du inte ens får skaffa pass utan målsmans tillstånd under 18 års ålder. Det finns många saker man behöver målsmans tillåtelse/underskrift för, och det är för DE sakerna man behöver en förmyndare. Resten sköter du själv. De utses utifall en situation uppstår där målsmans tilstånd krävs.

Så ser lagen ut.

• Lia85

Jag skaffade försäkring och pass till gabriel, helt på egen hand, när han var 3 månader. Då var jag 15 år. Ingen kommentar någonstans. Det var bara min underskrift som behövdes (har ensam vårdnad)

• Tildavilda

Men barnbidraget då? Skickas det till vårdnadshavare eller förmyndare?

• SeTa
    Tildavilda skrev 2008-06-03 22:25:48 följande:
    Men barnbidraget då? Skickas det till vårdnadshavare eller förmyndare?
    Det gick in på mitt konto. Fast jag var 17.
    Jag hade inga problem med att öppna konto till Mikael heller.
  • Aangiee

Det här var bland det märkligaste jag har hört måste jag säga...Obestämd
    Jag var 17 när jag fick min son, pappan var 32. Jag fick automatiskt hela vårdnaden och det var först när vi gick till familjerätten och skrev på papper (dels där han erkände faderskapet, men även om gemensam vårdnad) som vi fick gemensam vårdnad.

• MillanAndré

Mycke intressant ämne tycker jag..... Fler som faktiskt varit/är mideråriga??

• MammatillAlva

Jag fyllde 16 år två veckor efter min dotter föddes, jag hade inga som helst problem alls med att skaffa bankonto eller försäkring eller liknade till henne. Har ensam vårdnad och har haft det hela tiden, hennes pappa har aldrig varit delaktig. Min pappa skrev dock under papper på att jag hade hela ansvaret själv, fullt ut vid alla försäkringar osv.

Svar på tråden Om en omyndig person får en bebis får den personens föräldrar då vårdnaden om bebisen?