• newatthis

KS eller vaginalt skapar "osämja"

Hej!

Sitter här och känner mig superdeppig, Jag har bestämt mig för att jag vill ha KS pga bla förlossningsrädsla men min man menar att det är bättre att föda vaginalt.

Varje gång jag tar upp ämnet så blir det väldigt spänt och vi hamnar båda på deffensiven.

Nu är det inte så att min man kommer att "tvinga" mig till vaginalt och han har sagt att han givetvis stödjer mitt beslut men att han föredrar att det blir en vaginal förlossning.

Känner mig oerhört ensam i den här situationen, med tanke på att de flesta andra också är negativa till KS så känner jag mig verkligen helt utelämnad, suck...

Ska även sägas att jag ska på aurora samtal i augusti och verkligen har förskt att tänka om när det gäller vaginal förlossning men som det känns just nu så skulle det vara ungefär som att hoppa från ett plan utan att veta om man har en fallskärm eller en ryggsäck på ryggen - inte många som skulle komma på den iden...

• Svar på tråden KS eller vaginalt skapar "osämja"
  • mamma ani

hej,, jag hade en jatte jobbig forra forlossning (35 timmar som slutade med att jag sprack och de andvande tang!) men i nov ska jag foda igen och jag vil mycket hellre gora om det an att behova ha KS,nagra av mina vanner har behovt det och de tar lang tid att laka och de fick inte ens bara bebin.. det kan ocksa gora jatteont! hoppas det gar bra for dej vad du an valjer:)

• newatthis

Jag vet att KS kan vara superjobbigt också, men hellre att läkningen tar lite längre tid än att bli helt fördärvad där nere för alla framtid :)

Även om risken inte är så stor för att få långvariga men av en vaginal förlossning så är ändå risken ännu mindre att få allvarliga men av ett KS. Sen kan det ju som sagt ta längre tid innan man är helt med på banan igen efter KS till en början men jag är mer orolig för problem som man kan få drass med i flera år eller hela livet, hu

• Lisa

newatthis: Tyvärr är det vanligare att få allvarliga bestående men efter KS än efter en vaginal förlossning. Jag vill inte skrämma upp dig i onödan, men risken är alltså större för problem i framtiden om du väljer KS. Allt sånt här kommer du dock att få lära dig på samtalen i augusti.

• lillagryn2

KS kan ställa till med stora problem med djupa bukmuskulaturen vilket i sin tur kan ge bäcken, rygg och skulderproblem. Undvik KS så långt det går, ibland är det nödvändigt men du kan tappa så många funktioner om du har otur att det inte är värt att göra om man slipper.

• newatthis

Fast om man letar på den statestik som finns som ser man ju att riskerna för KS är försvinnande små om man gämför med vid en vaginal förlossning.
    Jag tror att riskerna vid vaginal förlossning oftast tystas ner så mycket det bara går. Berättar man tex på föräldrautbildningen om att 4% riskerar att bli analkontinenta? Det är alltså var 25 förlossning, det är verkligen en väldigt verklig och dessutom högst sannolig risk...

• lillagryn2

riskerna de räknar på omfattar inte nedsatt funktion i TrA, dålig bålstabilitet och ryggbesvär. Ingreppet kan slå ut YrA helt och då har du en skör rygg resten av livet.

• lurksmulan

Men att tro att kejsarsnitt är ett humant sätt att föda barn är oerhört naivt.
    http://www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/forloss/f_snitt.htm
    http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2005/8750/Sammanfattning.htm
    http://www.kanalen.org/kejsarsnitt/index.php?function=aktuellt
    http://www.9manader.nu/gravid/forloss/kejsar/krisker
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=617091
    http://www.viforaldrar.se/nyheter/risk_vid_kejsarsnitt/index.xml

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • newatthis

Hej lurksmuln

Jag försår verkligen vad du säger och det är helt sant att det är större risk för allvarliga komplikationer men vad jag menar är att om man tittar på det mindre allvarliga komplikationerna som jag då inte tycker är så mindre allvarliga så är vaginalt betydligt farigare

• feritaugar

Det är ju din kropp det handlar om, inte hans! Känner du att du verkligen behöver snitt av humana skäl så får han ju acceptera det. Det kan ju inte han styra över,d et är ju du i samråd med en läkare som ska komma fram till vad som passar just din unika situation bäst. Komplikationer kan ske både vid vag. förlosnning och vid snitt, men i de allra föesta fall går det ju faktiskt bra. Lycka till vad det än blir!

• lurksmulan

Och jag förstår dig också, men en vaginal förlossning behöver ju inte innebära någon komplikation alls.
    Det låter som om du mest är rädd för själva kontrollmomentet, att släppa kontrollen, och det är klart det är läskigt för många.
    Det är också bra att du får gå på aurorasamtal och prata med ett proffs som kan lägga fram för- och nackdelar med bägge sakerna.

Det jag menar är att många verkar tro att kejsarsnitt är en "genväg" till en enkel och bra förlossning, när det inte är så. Då anser jag att det är bättre att gå till botten med varför man känner som man gör, få fakta presenterade för sig, och sen gå vidare.

Mamma till Laban 050131 och Polly bf 070805
  • ciamia

Jag har gått på aurorasamtal, och de framhåller enbart fördelarna med vaginal förlossning ( i alla fall i mitt fall).När det gäller snitt var det mest bara skrämselpropaganda, man skulle kunna tro att man utsätter sig själv och barnet för livsfara! Så är ju inte fallet eftersom typ en femtedel av alla förlossningar görs med snitt. Jag fattar inte varför många är så otroligt negativt inställda till kejsarsnitt, det är bara ett annat sätt för barnet att födas, som passar en del kvinor bättre. Tanken på en vanlig förlossning är otroligt obehaglig på många sätt för mig och inget jag alls vill vara med om av många anledningar. Ingen vill heller riktigt kännas vid att man kanske inte alls blir helt återställd efter en vaginal förlossning ( där nere) det är liksom inget man pratar om, och man anses som väldigt fåfäng om man erkänner att det oroar en.

• scarlet iden queen

ni får ursäkta mig att jag skriver så här men jag har en fråga en av er sa att din förra förlossning var 35tim då undra jag vid vilken timme sprack din vatten....?

anöedning till frågan är att jag kommer from sydamerika(guyana) och jag har aldrig hört en kvinna ta såå.......... lång tid att föda,jag vet inte jag undra om det är nån tids gräns i sverige att föda fram ett barn du är inte den första men den med högsta tim.jag har hört om.

jag själv har ett barn innan (12år) och han är född i venezuela grann land till min hemland och jag kom till sjukhus kl. 06:30am att födda hade värk hela natten min vatten gick ungefär vid 07:30am tiden men efter 50mins att forsöka födda och inget de var på väg at göra KS men just framför dorren kom min son ut så slapp jag ks,och i allafall då tiden de väntade max 1timme efter vattnet har gått om du inte födder då blir det KS.

......................därför undrar jag om det finns nån begränsad tid för jag kan tänka mig om min vatten har gått och jag måste födda vaginalt efter 34 timmar det måste vara ännu mer smärtsamt eftersom det är torrare....?

min första barn i sverige
  • fjärilen78

scarlet iden queen: min första förlossning tog 20 timmar och det började med att vattnet gick!! (nu är ju 35 tim mer men tänkte om jag kunde svara något på din fråga) jag har aldrig hört om någon begränsad tid men det kan säkert finnas något sånt!!

• Krickeline

newatthis - Skulle det vara mannen som skulle föda så hade han fått välja på vilket sätt, eller hur? Men nu är det du som måste göra det och du har rätt att bestämma över din kropp. Om du fortfarande efter aurorasamtalen känner att det är en omöjlighet för dig att föda vaginalt så stå på dig! Lycka till!

• tintilar

Jag förstår din man. Men jag tycker att du ska ha rätt att väljam för så stor skillnad gör det inte för barnet - vad man vet idag iaf.

Säkert så kommer det inte att spela honom någon roll när tiden väl är inne. Kanske känner han som jag hade gjort att han skulle missa ngt, eller att barnet skulle gå miste om ngt, pga av att det inte får födas vaginalt. Är man väldigt inställd på att ens barn ska födas vaginalt och tycker att det är väldigt viktigt blir man en smula förtvivlad inombords när man vet att den som har det avgörande ordet kommer att göra annorlunda och dessutom "utan anledning" - för det är ibland svårt att se anledningen i en rädsla för ngt som ändå är naturligt.

Kanske kan du bara skriva ner eller berätta för honom hur du känner inför detta barn just. Bara för att få ur dig det till den som säkert betyder mest för dig i det här. Man kan inte tvinga honom att hålla med eller tycka att det är alls bra - för det måste man få välja själv - men ni kan bestämma att ni förstår varandra men att det kommer bli si eller så. Så behöver ni inte prata så mycket om just det om han känner sig ledsen äver det - eller du. För tycker man olika så gör man det.

Jag tror att man, efter förlossningen, kan acceptera det lättare.

Lycka till.

• tintilar

Lägger till - Man blir inte fördärvad där nere. Jag har pratat om just detta med MÅNGA och alla säger bestämt nej. Så är det inte. Verkligen inte. Vissa har tom upplevt motsatt effekt.

• ciamia

ehh...många säger motsatsen...

• pulmones

TS...du har så rätt!. "KS eller vaginalt skapar "osämja".....det ÄR verkligen så!. Många har sånna erfarenheter av bägge sätten att föda barn på och alla vill vara "snälla" och dela med sig av sin historia och gärna samtidigt klanka ner på några andra kvinnor( ).

De äldre kvinnorna i familjen brukar gärna berätta hur onödigt snitt är....på deras tid DÅ var allt annorlunda .

DU får gå på samtalen med öppna öron och försöka finna ditt sätt att föda på TS !!. Sättet att föda på är inte viktigast...det är eran hälsa . Förlossningen är en sån liten del av allt ni ska genomgå tillsammans .

Lycka till, ta med dig gubben så han också får följa med dig mentalt på er resa till liten bebis.

• pulmones

....måste bara säga att man inte alls blir "fördärvad där nere" . Jag har tränat min muff till värsta muskeln och har betydligt större kontroll över den nu än jag hade förut .

Jag kan typ klippa en blyertspenna med läpparna.....hahaha!!! (ett skoj).

• SofiaD

Jag gjorde planerat ks förra veckan pga förlossningrädsla (fött vaginalt 2 gånger tidigare) och har bara positivt att säga om själva ks! Tycker ibland att själva anledningen till att man väljer ks glöms bort, dvs att man verkligen har en rädsla för vag förlossning som inte går att övervinna i de fall ks blir aktuellt. Det är knappast så att man väljer ks för att det enbart skulle vara enklaste utvägen. Jag tycker du ska ge det en chans med aurorasamtalen! Många blir hjälpta av det.

Vad gäller diskussionen om att bli "fördärvad där nere" så har inte jag blivit det efter mina vag förlossningar i varje fall

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu är han här!♥♥♥
Svar på tråden KS eller vaginalt skapar "osämja"