• newatthis

KS eller vaginalt skapar "osämja"

Hej!

Sitter här och känner mig superdeppig, Jag har bestämt mig för att jag vill ha KS pga bla förlossningsrädsla men min man menar att det är bättre att föda vaginalt.

Varje gång jag tar upp ämnet så blir det väldigt spänt och vi hamnar båda på deffensiven.

Nu är det inte så att min man kommer att "tvinga" mig till vaginalt och han har sagt att han givetvis stödjer mitt beslut men att han föredrar att det blir en vaginal förlossning.

Känner mig oerhört ensam i den här situationen, med tanke på att de flesta andra också är negativa till KS så känner jag mig verkligen helt utelämnad, suck...

Ska även sägas att jag ska på aurora samtal i augusti och verkligen har förskt att tänka om när det gäller vaginal förlossning men som det känns just nu så skulle det vara ungefär som att hoppa från ett plan utan att veta om man har en fallskärm eller en ryggsäck på ryggen - inte många som skulle komma på den iden...

• Svar på tråden KS eller vaginalt skapar "osämja"
  • newatthis

Oj, den förra blev visst fel..

Som svar till dig Smilie:

Jag är inte främst rädd för smärtan, den hoppas jag att man kan hitta något sätt att hantera, jag är mer rädd för utmattningen av en lång förlossning och att känna sig helt hjälplös och utelämnad och inte kunna påverka situationen.

Sedan är jag helt panikslaget rädd för att spricka eller få andra komplikationer som kan påverka långt efteråt. När jag läser om dom som spruckit så illa att de varken kan hantera hygien eller ha sex efteråt så får jag sådan fruktansvärd ångest. Jag vet att risken inte är så stor men bara att det finns där gör mig skräckslagen

• newatthis

Kan tillägga att nedan artiklar inte direkt gjort mig lugnare, det verkar ju snarare vara regel än undantg att spricka vid första förlossningen :)

Sen att det är "bara" 4% som råkar riktigt illa ut tycker jag inte är så bara, det är ganska många när man tänker efter....

www.9manader.nu/artiklar/forlo00056

• newatthis

Jag vet att KS kan vara superjobbigt också, men hellre att läkningen tar lite längre tid än att bli helt fördärvad där nere för alla framtid :)

Även om risken inte är så stor för att få långvariga men av en vaginal förlossning så är ändå risken ännu mindre att få allvarliga men av ett KS. Sen kan det ju som sagt ta längre tid innan man är helt med på banan igen efter KS till en början men jag är mer orolig för problem som man kan få drass med i flera år eller hela livet, hu

• newatthis

Fast om man letar på den statestik som finns som ser man ju att riskerna för KS är försvinnande små om man gämför med vid en vaginal förlossning.
    Jag tror att riskerna vid vaginal förlossning oftast tystas ner så mycket det bara går. Berättar man tex på föräldrautbildningen om att 4% riskerar att bli analkontinenta? Det är alltså var 25 förlossning, det är verkligen en väldigt verklig och dessutom högst sannolig risk...

• newatthis

Hej lurksmuln

Jag försår verkligen vad du säger och det är helt sant att det är större risk för allvarliga komplikationer men vad jag menar är att om man tittar på det mindre allvarliga komplikationerna som jag då inte tycker är så mindre allvarliga så är vaginalt betydligt farigare

Svar på tråden KS eller vaginalt skapar "osämja"