• broken bones

Akutsnitt istället för sugklocka/tång?

Jag är egentligen inte speciellt rädd att föda. Men jag är livrädd att behöva använda sugklocka eller tång, jag tror inte jag klarar av det psykiskt.

Jag är tom lite rädd för personalen. Jag känner inte ens nu att dom lyssnar på mig på mvc, tex när jag berättar om andra grav-relaterade besvär jag har, istället frågar dom mig: "Är det nåt du tror beror på graviditeten?".
    Ursäkta, men hur f-n ska jag veta, jag frågar ju hon som är bm om det är normalt å hon frågar mig va jag tror. Vet inte hon som jobbat i 20 år så blir ju jag orolig!

Ja, hur som helst så undrar jag om man kanske kan få ett akutsnitt istället för klocka/tång?
    Det är så pass att jag tror jag i paniktillstånd skulle slå personalen å sticka från förlossningen..

• Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?
  • heartbeats

Efter mycket funderingar kring detta med sugklocka har jag bestämt mej för att skriva i mitt brev att sugklocka är absolut sista utvägen. Jag tar hellre smällen på min kropp, att de snittar mej akut och jag får ärr och ont än att min bebbe ska behöva riskera att få ont i huvudet/sår på huvudet och börja sitt liv med smärtstillande mediciner.

• johanna02

Jag håller med heartbeats, hellre smällen på sin egen kropp en ett barn som får lida över att se ut som coneheads...för det går inte alltid ner helt! min kompis pojke är 12år och han har fortfarande utåtstående huvud..

• Pernilla3

petra i kattland: beklagar det som hände. men måste tillägga att det är väldigt ovanligt att det händer.
    sen gällande snitt så är det ju inte så lätt att snitta när bebisen åkte ner så långt i förlossningskanalen. behöver man få ut barnet fort så är det ju i de fallen sugklocka eller tång som är det snabbaste alternativet. Min dotter togs ut med sugklocka och det är jag tacksam för.

• Petra i Kattland
    Pernilla3 skrev 2007-07-09 13:06:09 följande:
    petra i kattland: beklagar det som hände. men måste tillägga att det är väldigt ovanligt att det händer.sen gällande snitt så är det ju inte så lätt att snitta när bebisen åkte ner så långt i förlossningskanalen. behöver man få ut barnet fort så är det ju i de fallen sugklocka eller tång som är det snabbaste alternativet. Min dotter togs ut med sugklocka och det är jag tacksam för.
    Men Viktor mådde inte dåligt direkt. Det gjorde jätteont när sugklockan sattes, och när läkaren drog första gången kände jag hur Viktors huvud gick emot min svanskota. Jag trodde jag skulle bryta den, som jag gjort vid min första förlossning, men den höll. Hela förlossningen gick väldigt fort. Jag öppnade mej från 3-10 cm på 45 min. Sen stannade allt av. Pga att han fastnade säger jag. Men det nekar läkaren till. Jag hade dåliga värkar och fick panik för jag kände att nåt var fel. Han sjönk inte ner som han skulle.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll att det "inte händer så ofta". Ska jag vara ärlig så avskyr jag den kommentaren. Det låter i mina öron som att "lite svinn får man räkna med". Jag har hört så mycket skit om sugklockor nu sen jag var med om det här, så jag hoppas verkligen att fler orkar berätta vad dom varit med om ,så att läkarna kanske till sist kan ta bort sugklockorna från förlossningsvården.
    Mamma till Simon, *Linus*, *Viktor* och Rasmus.
  • Pernilla3

Petra i kattland:
    Men varför sattes klockan då från början? jag menar att det är vanligt att förlossningar som gått fort i början stannar upp så att kroppen och bebisen hinner hämta sig. Om han inte mådde dåligt eller så fanns det ju ingen anledning att sätta klockan från första stund. hur länge var det avstannat då när de satte klockan?

sen vad det låter som och hur det är menat är ju två olika saker. vad jag menar är att det finns inget som är 100 % så när man går efter vad som skall förbjudas eller inte så får man helt enkelt titta på statistiken. Annars skulle det inte finnas något sätt för oss att föda på eftersom allt innebär risker och har lett till en dålig utgång. då skulle inte vi rekomenderas att bli gravida överhuvudtaget.
    Ä verkligen inte menat att låta kall eller så..beklagar verkligen det som hänt. men man får faktiskt väga hur mycket det skadar jämfört med hur många liv det räddar. Även om det är en stor tragedi i sig.

• Pernilla3

Petra i kattland: läste din berättelse nu. verkligen en hemsk sak och man förstår inte hur det kan hända. Är verkligen ledsen för er skull.
    För egen del (är ju inte bm eller läkare, men sjuksköterska) så kan jag ju undra varför du inte snittades istället. lät ju inte som sugklocka var lämplig överhuvudtaget om inte bebisen ens trängt ner i bäckenet. Låter ju som det är läkaren som gjort en felbedömning av hela situationen och satt en klocka när det var alldeles för högt för att sätta klocka överhuvudtaget. då är det ju kanske inte så konstigt om det orsakade så mycket skador på ditt barn som det gjorde. Hade sugklockan använts som på mig när bebisen trängt ner i förlossningskanalen och på väg ut så hade förmodligen inte sådana skador uppstått. alltså får man inte bara skylla på sugklockan utan mer den mänskliga faktorn. ett verktyg kan vara bra..men också förödande i vissa händer..om du förstår vad jag menar.
    Tycker det är konstigt att läkaren gick friad..är ju som sagt ingen expert utan har bara tolkat din berättelse utifrån mina erfarenheter.
    det är tragiskt att sådant här ska behöva hända!

• Petra i Kattland

Discosmurfen: Det är ju bara läkaren som vet hur hon satte klockan, hur hårt hon drog osv. Ord står mot ord, och det finns inga bevis. Obduktionen visade att det troligtvis var skador av sugklockan. Är så in i hel-ete förb på svensk förlossningsvård! Sånt här trodde man aldrig kunde hända. Och det värsta är att jag inte är ensam...

• Pernilla3

Petra i kattland: jag förstår verkligen din ilska och det är inte lätt att hävda sig mot läkare och utbildad personal. de sitter ju inne med kunskapen och vet ju hur de ska formulera sig. Tyvärr är det ju lite så faktiskt.

• Havsjungfrun

TS: Vår son förlöstes med sugklocka för att jag var så oerhört trött och inte orkade mer, det hände inget när jag krystade. Efter en långdragen förlossning var det en befrielse att få hjälp att få ut honom. Efteråt syntes bara ett litet rött märke ett par dagar. Givetvis kan saker och ting gå fel men det är ändå extremt större risker med ett kejsarsnitt. Akutsnitt är dessutom oftas inte ett alternativ till sugklocka eftersom barnet är på olika ställen när de används. Prata med din BM så att du får professionell hjälp att hantera din rädsla innan förlossningen.

• svalan77

Broken bones: De medicinska besluten kommer aldrig att vara upp till dig! Du kommer inte att kunna bestämma hur din förlossning ska bli även om du kan ha önskemål. Självklart finns det risker med sugklocka och tång men dessa är ändå mindre än vid ett akutsnitt, både för mamman och barnet.

Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag hellre snittades än fick sugklocka - gissa vad det blev? jo sugklocka. Det kändes jobbigt när beslutet fattades men ändå skönt att slippa bli snittad. Kan tilläggas att trots att det var en ovaligt tung dragning enligt läkaren så fick jag bara mindre bristningar, tre stygn tror jag grad 1. Jag hade en helt okomplicerad graviditet och mådde toppen hela tiden, man kan inte förutsäga hur förlossningen kommer att bli utifrån graviditeten.

Om du bestämmer dig för att hata sugklockan etc så blir det bara jobbigare psykiskt om det kommer till detta. Trolisgtvis kommer du klara dig helt utan hjälpmedel. Lycka till!

• broken bones

Tack för alla svar..
    jag har träffat en aurora nu.. lite osäker på en sak hon sa..
    Hon sa först att sugklocka endast används när barnet redan åkt ner i bäckenet för att "hjälpa" det ut, och därför är det olämpligt att snitta i det läget.
    Men sen sa hon att man använder sugklockan för att dra ner barnet i bäckenet?!
    Det går ju inte ihop sig väl?

Jag fick i alla fall se sugklockan och det var inte samma som dom hade 5 år sen..
    Någon som har erfarenhet av båda?
    Försöker lugna ner mig lite för hon sa nämligen att jag har ingen talan när jag väl ligger där, dom bryr sig inte om vad jag tycker.. =(

• Otis
    Sterna skrev 2007-07-06 22:34:08 följande:
    Dis Från barnmorskan jag går hos.Kejsarsnittsboken beskriver också att det är en av de största operationer som görs idag. De går igenom 7(!) lager av muskler, hinnor och vävnader för att komma åt barnet.95% av alla andra operationer görs idag med titthålsskopi där ärret efter operationen är 1cm. Vid ett kejsarsnitt lägger de ett snitt på 10(!) cm.
    Ursäskta men i ditt första inlägg skrev du hjärttransplation!!!! Lite skilland från titthålskirugi. En annan skillnad är at man redan har en allvarlig komplikation vid en hjärtoperation.
  • mamma ani

hej, jag bor pa nya zeeland och jag vet inte hur det funkar i sverige men min dotter kom ut med tang, och det var inte sa farligt,hon var glad och frisk och jag var bara glad att hon antligen kom ut efter 35timmar! nu ska jag ha barn igen i nov!

• broken bones

mamma ani
    dom använder typ aldrig tång i sverige längre.. va tydligen mer risker med det än med sugklocka sa min bm? :S

• Skruttet

Tror att tång inte används lika ofta nuförtiden men visst används den. Det beror tillvissdel på vad läkaren är "bättre" på: tång eller klocka.

• Deeva

broken bones - Jag repsekterar verkligen din oro och rädsla för sugklocka. Men...
    Efter att ha varit på tre förlossningsförberedande föreläsningar sa jag till min man att vad som helst, bara inte sugklocka. Och vad blev det? Sugklocka. Men det blev bara ett litet märke på huvudet på vår son och sugklocka var enda sättet att få ut honom.
    Och när jag låg där på britsen efter tre timmars krystarbete utan att något egentligen gick framåt brydde jag mig inte så mycket när dom sa att det skulle bli sugklocka. Jag ville bara att dom skulle få ut min son på bästa möjliga sätt och där visste ju dom självklart bättre än jag.

Ledsen att säga det, men det är faktiskt inte upp till dig att avgöra vilken metod som ska användas för att avsluta en eventuell strulig förlossning. Förlossningspersonalen tar det beslut som är bäst i den specifika situationen. Bäst för barnet och faktiskt även bäst för dig. Däremot är det ju jätteviktigt att dom lyssnar på din oro nu i förväg och gör allt som finns för att du ska slippa vara så rädd och orolig och där hoppas jag att du får all hjälp!

• Petra i Kattland

Det finns visst ett alternativ. Det är faktiskt aldrig för sent för kejsarsnitt! Tycker det är skrämmande hur lite man har att säga till om under förlossningen! Undrar hur förlossningsvården skulle sett ut om män var gravida och födde istället?

Jag var också jätteglad när dom sa att dom skulle sätta sugklocka, för jag trodde att allt var okej. Men vår Viktor fick skallskador och hjärnblödningar.

Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?