• broken bones

Akutsnitt istället för sugklocka/tång?

Jag är egentligen inte speciellt rädd att föda. Men jag är livrädd att behöva använda sugklocka eller tång, jag tror inte jag klarar av det psykiskt.

Jag är tom lite rädd för personalen. Jag känner inte ens nu att dom lyssnar på mig på mvc, tex när jag berättar om andra grav-relaterade besvär jag har, istället frågar dom mig: "Är det nåt du tror beror på graviditeten?".
    Ursäkta, men hur f-n ska jag veta, jag frågar ju hon som är bm om det är normalt å hon frågar mig va jag tror. Vet inte hon som jobbat i 20 år så blir ju jag orolig!

Ja, hur som helst så undrar jag om man kanske kan få ett akutsnitt istället för klocka/tång?
    Det är så pass att jag tror jag i paniktillstånd skulle slå personalen å sticka från förlossningen..

• Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?
  • Kajee

Jag kan ju inte veta hur du skulle reagera i den situationen. Men jag förlöstes (första gången) med hjälp av sugklocka medan narkosläkaren stod standby för att akutsöva mig för snitt. Det gick bra med klockan och jag är glad att jag inte behövde sövas. Men prata ordentligt med personalen och prata med din man/pojkvän så att han vet vad du vill. Det kan ju vara han som behöver ta beslutet åt dig och/eller stötta dig i ditt beslut. Det är inte bra om man inte känner sig trygg.
    Men det kan ju faktiskt hända att det blir en normal förlossning utan varken klocka eller snitt.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • millan1977

Varför är du så rädd för just det?...
    Min lille kille tog de med sugklocka, och det var mest en befrielse att få lite hjälp på vägen när orken började ta slut!

• Sterna

En sugklocka används för att barnet inte ska glida tillbaka in igen, när barnet inte mår bra.
    Ett kejsarsnitt är idag en likställd operation med hjärttransplantation.
    Jag är mer rädd för operationsbordet än en sugklocka men det är jag.

Om du är rädd för smärtan om de ska lägga en sugklocka så be om Placentablockad (PCB) för då känner du ingenting.

• Petra i Kattland

Ursäkta mej att jag lägger mej i lite här...

Vill bara berätta att mitt tredje barn togs ut med sugklocka. Han fick skallskador och hjärnblödningar och dog efter ett dygn.

Jag blev snabbt gravid igen, och när det var dags för förlossning igen så var det inget snack om saken. Det blev planerat snitt! Både jag och sonen klarade det utmärkt! Ändå har jag både diabetes och fibromyalgi. Hade en fruktansvärd smärta dom första 3 dagarna, men det finns ju smärtstillande att få.

Jag önskar inte någon en förlossning med sugklocka! Ingen ska behöva förlora sitt nyfödda barn under så hemska omständigheter som vi fick!

Mamma till Simon, *Linus*, *Viktor* och Rasmus.
  • Dis

Sterna:
    "Ett kejsarsnitt är idag en likställd operation med hjärttransplantation"
    Är det sant, var har du fått den informationen?

• Sterna

Dis
    Från barnmorskan jag går hos.
    Kejsarsnittsboken beskriver också att det är en av de största operationer som görs idag. De går igenom 7(!) lager av muskler, hinnor och vävnader för att komma åt barnet.
    95% av alla andra operationer görs idag med titthålsskopi där ärret efter operationen är 1cm. Vid ett kejsarsnitt lägger de ett snitt på 10(!) cm.

• Dis

Oki att det är ett stort ingrepp, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara likställt med avancerad hjärtkirurgi!

• Sterna

Dis
    Avancerad hjärtkirugi (byte av klaffar bla) görs idag med titthålsskopi, du har två ärr på vardera 1 cm efteråt.er än
    Man öppnar inte kroppen mabsolut nödvändigt vid planerade operationer.
    Är det däremot en akutoperation så öppnar de däremot det de behöver.

• broken bones

Petra i kattland

Tack för ditt svar..!
    Beklagar det som hände..
    Tycker det är en väldigt bra orsak till varför sugklocka inte borde användas. Om jag får fråga, hur blev det efter det? Ansåg dom att det inte var deras fel?

Jag har pratat med en barnmorska från utlandet och dom använder sällan sugklocka förutom i sällsynta fall, och personen som utför är kunnig, varken kvinnan eller barnet ska känna mer smärta än som i en "vanlig" förlossning. Och utifrån vad jag hört om sugklocka här så vill jag inte ens chansa, man vet ju aldrig vad det är för personal inne när man kommer i sista minuten.

Är inte rädd för själva smärtan så bedövning skulle inte spela någon roll. Är rädd för att bli skadad för livet.. psykiskt och fysiskt..

• Petra i Kattland

Vi förlorade i hsan. Det gick inte att bevisa att läkaren gjort fel. Troligtvis uppkom skallskadorna under förlossningen, men det gick inte att bevisa till 100% och då kan dom inte fälla läkaren. Det kunde tydligen också hänt under obduktionen säger dom (Vet dom inte vad dom själva gör när dom obducerar???). Jag personligen tror att läkarna håller varandra om ryggen. Om du vill/törs läsa så står det mer utförligt vad som hände vår Viktor i min blogg.

Mamma till Simon, *Linus*, *Viktor* och Rasmus.
Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?