Inlägg från: broken bones |Visa alla inlägg
  • broken bones

Akutsnitt istället för sugklocka/tång?

Jag är egentligen inte speciellt rädd att föda. Men jag är livrädd att behöva använda sugklocka eller tång, jag tror inte jag klarar av det psykiskt.

Jag är tom lite rädd för personalen. Jag känner inte ens nu att dom lyssnar på mig på mvc, tex när jag berättar om andra grav-relaterade besvär jag har, istället frågar dom mig: "Är det nåt du tror beror på graviditeten?".
    Ursäkta, men hur f-n ska jag veta, jag frågar ju hon som är bm om det är normalt å hon frågar mig va jag tror. Vet inte hon som jobbat i 20 år så blir ju jag orolig!

Ja, hur som helst så undrar jag om man kanske kan få ett akutsnitt istället för klocka/tång?
    Det är så pass att jag tror jag i paniktillstånd skulle slå personalen å sticka från förlossningen..

• Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?
  • broken bones

Petra i kattland

Tack för ditt svar..!
    Beklagar det som hände..
    Tycker det är en väldigt bra orsak till varför sugklocka inte borde användas. Om jag får fråga, hur blev det efter det? Ansåg dom att det inte var deras fel?

Jag har pratat med en barnmorska från utlandet och dom använder sällan sugklocka förutom i sällsynta fall, och personen som utför är kunnig, varken kvinnan eller barnet ska känna mer smärta än som i en "vanlig" förlossning. Och utifrån vad jag hört om sugklocka här så vill jag inte ens chansa, man vet ju aldrig vad det är för personal inne när man kommer i sista minuten.

Är inte rädd för själva smärtan så bedövning skulle inte spela någon roll. Är rädd för att bli skadad för livet.. psykiskt och fysiskt..

• broken bones

Tack för alla svar..
    jag har träffat en aurora nu.. lite osäker på en sak hon sa..
    Hon sa först att sugklocka endast används när barnet redan åkt ner i bäckenet för att "hjälpa" det ut, och därför är det olämpligt att snitta i det läget.
    Men sen sa hon att man använder sugklockan för att dra ner barnet i bäckenet?!
    Det går ju inte ihop sig väl?

Jag fick i alla fall se sugklockan och det var inte samma som dom hade 5 år sen..
    Någon som har erfarenhet av båda?
    Försöker lugna ner mig lite för hon sa nämligen att jag har ingen talan när jag väl ligger där, dom bryr sig inte om vad jag tycker.. =(

• broken bones

mamma ani
    dom använder typ aldrig tång i sverige längre.. va tydligen mer risker med det än med sugklocka sa min bm? :S

Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?