Pernilla3 skrev 2007-07-09 13:06:09 följande:
petra i kattland: beklagar det som hände. men måste tillägga att det är väldigt ovanligt att det händer.sen gällande snitt så är det ju inte så lätt att snitta när bebisen åkte ner så långt i förlossningskanalen. behöver man få ut barnet fort så är det ju i de fallen sugklocka eller tång som är det snabbaste alternativet. Min dotter togs ut med sugklocka och det är jag tacksam för.
Men Viktor mådde inte dåligt direkt. Det gjorde jätteont när sugklockan sattes, och när läkaren drog första gången kände jag hur Viktors huvud gick emot min svanskota. Jag trodde jag skulle bryta den, som jag gjort vid min första förlossning, men den höll. Hela förlossningen gick väldigt fort. Jag öppnade mej från 3-10 cm på 45 min. Sen stannade allt av. Pga att han fastnade säger jag. Men det nekar läkaren till. Jag hade dåliga värkar och fick panik för jag kände att nåt var fel. Han sjönk inte ner som han skulle.
Jag tycker inte att det spelar så stor roll att det "inte händer så ofta". Ska jag vara ärlig så avskyr jag den kommentaren. Det låter i mina öron som att "lite svinn får man räkna med". Jag har hört så mycket skit om sugklockor nu sen jag var med om det här, så jag hoppas verkligen att fler orkar berätta vad dom varit med om ,så att läkarna kanske till sist kan ta bort sugklockorna från förlossningsvården.