Inlägg från: Petra i Kattland |Visa alla inlägg
  • Petra i Kattland

Akutsnitt istället för sugklocka/tång?

Ursäkta mej att jag lägger mej i lite här...

Vill bara berätta att mitt tredje barn togs ut med sugklocka. Han fick skallskador och hjärnblödningar och dog efter ett dygn.

Jag blev snabbt gravid igen, och när det var dags för förlossning igen så var det inget snack om saken. Det blev planerat snitt! Både jag och sonen klarade det utmärkt! Ändå har jag både diabetes och fibromyalgi. Hade en fruktansvärd smärta dom första 3 dagarna, men det finns ju smärtstillande att få.

Jag önskar inte någon en förlossning med sugklocka! Ingen ska behöva förlora sitt nyfödda barn under så hemska omständigheter som vi fick!

Mamma till Simon, *Linus*, *Viktor* och Rasmus.
  • Petra i Kattland

Vi förlorade i hsan. Det gick inte att bevisa att läkaren gjort fel. Troligtvis uppkom skallskadorna under förlossningen, men det gick inte att bevisa till 100% och då kan dom inte fälla läkaren. Det kunde tydligen också hänt under obduktionen säger dom (Vet dom inte vad dom själva gör när dom obducerar???). Jag personligen tror att läkarna håller varandra om ryggen. Om du vill/törs läsa så står det mer utförligt vad som hände vår Viktor i min blogg.

• Petra i Kattland
    Pernilla3 skrev 2007-07-09 13:06:09 följande:
    petra i kattland: beklagar det som hände. men måste tillägga att det är väldigt ovanligt att det händer.sen gällande snitt så är det ju inte så lätt att snitta när bebisen åkte ner så långt i förlossningskanalen. behöver man få ut barnet fort så är det ju i de fallen sugklocka eller tång som är det snabbaste alternativet. Min dotter togs ut med sugklocka och det är jag tacksam för.
    Men Viktor mådde inte dåligt direkt. Det gjorde jätteont när sugklockan sattes, och när läkaren drog första gången kände jag hur Viktors huvud gick emot min svanskota. Jag trodde jag skulle bryta den, som jag gjort vid min första förlossning, men den höll. Hela förlossningen gick väldigt fort. Jag öppnade mej från 3-10 cm på 45 min. Sen stannade allt av. Pga att han fastnade säger jag. Men det nekar läkaren till. Jag hade dåliga värkar och fick panik för jag kände att nåt var fel. Han sjönk inte ner som han skulle.

Jag tycker inte att det spelar så stor roll att det "inte händer så ofta". Ska jag vara ärlig så avskyr jag den kommentaren. Det låter i mina öron som att "lite svinn får man räkna med". Jag har hört så mycket skit om sugklockor nu sen jag var med om det här, så jag hoppas verkligen att fler orkar berätta vad dom varit med om ,så att läkarna kanske till sist kan ta bort sugklockorna från förlossningsvården.
  • Petra i Kattland

Discosmurfen: Det är ju bara läkaren som vet hur hon satte klockan, hur hårt hon drog osv. Ord står mot ord, och det finns inga bevis. Obduktionen visade att det troligtvis var skador av sugklockan. Är så in i hel-ete förb på svensk förlossningsvård! Sånt här trodde man aldrig kunde hända. Och det värsta är att jag inte är ensam...

• Petra i Kattland

Det finns visst ett alternativ. Det är faktiskt aldrig för sent för kejsarsnitt! Tycker det är skrämmande hur lite man har att säga till om under förlossningen! Undrar hur förlossningsvården skulle sett ut om män var gravida och födde istället?

Jag var också jätteglad när dom sa att dom skulle sätta sugklocka, för jag trodde att allt var okej. Men vår Viktor fick skallskador och hjärnblödningar.

Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?