• Pernilla3

Akutsnitt istället för sugklocka/tång?

petra i kattland: beklagar det som hände. men måste tillägga att det är väldigt ovanligt att det händer.
    sen gällande snitt så är det ju inte så lätt att snitta när bebisen åkte ner så långt i förlossningskanalen. behöver man få ut barnet fort så är det ju i de fallen sugklocka eller tång som är det snabbaste alternativet. Min dotter togs ut med sugklocka och det är jag tacksam för.

• Pernilla3

Petra i kattland:
    Men varför sattes klockan då från början? jag menar att det är vanligt att förlossningar som gått fort i början stannar upp så att kroppen och bebisen hinner hämta sig. Om han inte mådde dåligt eller så fanns det ju ingen anledning att sätta klockan från första stund. hur länge var det avstannat då när de satte klockan?

sen vad det låter som och hur det är menat är ju två olika saker. vad jag menar är att det finns inget som är 100 % så när man går efter vad som skall förbjudas eller inte så får man helt enkelt titta på statistiken. Annars skulle det inte finnas något sätt för oss att föda på eftersom allt innebär risker och har lett till en dålig utgång. då skulle inte vi rekomenderas att bli gravida överhuvudtaget.
    Ä verkligen inte menat att låta kall eller så..beklagar verkligen det som hänt. men man får faktiskt väga hur mycket det skadar jämfört med hur många liv det räddar. Även om det är en stor tragedi i sig.

• Pernilla3

Petra i kattland: läste din berättelse nu. verkligen en hemsk sak och man förstår inte hur det kan hända. Är verkligen ledsen för er skull.
    För egen del (är ju inte bm eller läkare, men sjuksköterska) så kan jag ju undra varför du inte snittades istället. lät ju inte som sugklocka var lämplig överhuvudtaget om inte bebisen ens trängt ner i bäckenet. Låter ju som det är läkaren som gjort en felbedömning av hela situationen och satt en klocka när det var alldeles för högt för att sätta klocka överhuvudtaget. då är det ju kanske inte så konstigt om det orsakade så mycket skador på ditt barn som det gjorde. Hade sugklockan använts som på mig när bebisen trängt ner i förlossningskanalen och på väg ut så hade förmodligen inte sådana skador uppstått. alltså får man inte bara skylla på sugklockan utan mer den mänskliga faktorn. ett verktyg kan vara bra..men också förödande i vissa händer..om du förstår vad jag menar.
    Tycker det är konstigt att läkaren gick friad..är ju som sagt ingen expert utan har bara tolkat din berättelse utifrån mina erfarenheter.
    det är tragiskt att sådant här ska behöva hända!

• Pernilla3

Petra i kattland: jag förstår verkligen din ilska och det är inte lätt att hävda sig mot läkare och utbildad personal. de sitter ju inne med kunskapen och vet ju hur de ska formulera sig. Tyvärr är det ju lite så faktiskt.

Svar på tråden Akutsnitt istället för sugklocka/tång?