Ja, debattens vågor har ju tidigare gått höga i detta ämne härinne... Och det resulterade i att Familjelivs bestämmelser utformades på så sätt att man ska skriva om missfall i Känsliga rummet, men att man kan uttrycka sin oro för missfall inne på Planerar barn. Allt för att vi blivande mammor som (ännu?) inte drabbats ska få leva i en rosenröd värld. Inte rättvist enligt mig, men fullt acceptabelt och naturligtvis rättar jag mig efter reglerna.
Detta resulterade tyvärr i hetsjakt på de få stackare som var nya eller inte uppfattat de nya reglerna och råkade posta ett "Hur vanligt är det med missfall?"-inlägg på fel ställe. Istället för att på ett trevligt sätt tala om för denna person att det finns ett speciellt forum för detta ämne blev det utskällningar i ganska grova ordalag enligt mig. Detta verkar nu ha lugnat sig, alla verkar ha funnit sig tillrätta. Senast idag såg jag en missfallsfråga som råkar hamna inne på Väntar barn, men inga elaka svar ännu.
MEN! Något jag inte märkt är alltså att abort också blivit ett hett ämne? Och att det fortsatt tjafsats om missfallsdiskussionernas vara eller icke vara? Har jag uppfattat det rätt då? Finns det alltså människor som inte vill att dessa ämnen ska existera på Familjeliv? Inte ens i Känsliga rummet? I så fall: Ryck upp era huvuden ur sanden och inse att detta forum inte bara är till för oss som råkar ha en komplikationsfri graviditet och föder friska och rosiga barn på en halvtimme! Detta forum är till för alla, och det behövs!
EN enda gång har jag reagerat på att jag tyckte ett inlägg var felpostat. Det var när en tjej som planerat att bli gravid fick panik och ångrade sig och förvirrat postade inne på Planerar barn att hon skulle göra abort. Jag själv tog inte illa upp, men jag förstår så väl de tjejer som kämpat i åratal som blev ledsna och upprörda då. Men inte ens då fick denna tjej skäll eller elaka svar, utan bara ett konstaterande från en ledsen tjej att inlägget sårade och därför hade anmälts.
Nej, det är dags för många att inse att Familjeliv är till för alla. Det finns olika rum och olika forum just för att tillfredsställa olika behov och tål vi inte att läsa om vissa saker så måste vi helt enkelt lära oss att hålla oss borta från just de platser där dessa saker tas upp!
Puh, långt inlägg, men det var så mycket jag ville säga!