• Anonym

Abort- ett j***a tjat om det ska diskuteras i familjeliv eller ej!!

Varför tjatas det hela tiden om varför vissa skriver in om sina aborter, missfall od???? Lat dessa människor vara ifred med sina sorger, anledningar. Om vissa är sa känsliga, klicka inte pa rubriken. Läs vidare och ha en bra dag. Detta börjar bli helhysteriskt tycker jag. OCH denna site är faktiskt till för alla vilket vissa redan kommenterat. Bara för att man gör abort eller far missfall betyder det väl inte att man väljer bort familjeliv. Helt absurt!!! Varje människa har rätt till stöd och rad, spelar ingen roll vad det är för problem, fragor, asikter osv. Lägg ner eller byt till nagon annan "familjelivs-sida".

• Svar på tråden Abort- ett j***a tjat om det ska diskuteras i familjeliv eller ej!!
  • Guldet

Gud, vad du är smart!
    Den mest kloka trådstartaren!!
    Jag håller med dig att det är var persons ensak!
    Från en som gjorde abort pgav. ej rätt tajming i livet.

• Sweetie

Håller absolut med trådstartaren!!! Vill man inte läsa om tex abort.. så ge f*n i att läsa tråden då!

Missfall och aborter finns ju faktiskt i den vanliga familjelivet.. Så varför ska inte det få diskuteras?!

Kramizz till er alla go gummisar

Sweetie

• lallaren

Medhåll. Tydliga rubriker är dock ett måste!

• Mumu

Ja, debattens vågor har ju tidigare gått höga i detta ämne härinne... Och det resulterade i att Familjelivs bestämmelser utformades på så sätt att man ska skriva om missfall i Känsliga rummet, men att man kan uttrycka sin oro för missfall inne på Planerar barn. Allt för att vi blivande mammor som (ännu?) inte drabbats ska få leva i en rosenröd värld. Inte rättvist enligt mig, men fullt acceptabelt och naturligtvis rättar jag mig efter reglerna.

Detta resulterade tyvärr i hetsjakt på de få stackare som var nya eller inte uppfattat de nya reglerna och råkade posta ett "Hur vanligt är det med missfall?"-inlägg på fel ställe. Istället för att på ett trevligt sätt tala om för denna person att det finns ett speciellt forum för detta ämne blev det utskällningar i ganska grova ordalag enligt mig. Detta verkar nu ha lugnat sig, alla verkar ha funnit sig tillrätta. Senast idag såg jag en missfallsfråga som råkar hamna inne på Väntar barn, men inga elaka svar ännu.

MEN! Något jag inte märkt är alltså att abort också blivit ett hett ämne? Och att det fortsatt tjafsats om missfallsdiskussionernas vara eller icke vara? Har jag uppfattat det rätt då? Finns det alltså människor som inte vill att dessa ämnen ska existera på Familjeliv? Inte ens i Känsliga rummet? I så fall: Ryck upp era huvuden ur sanden och inse att detta forum inte bara är till för oss som råkar ha en komplikationsfri graviditet och föder friska och rosiga barn på en halvtimme! Detta forum är till för alla, och det behövs!

EN enda gång har jag reagerat på att jag tyckte ett inlägg var felpostat. Det var när en tjej som planerat att bli gravid fick panik och ångrade sig och förvirrat postade inne på Planerar barn att hon skulle göra abort. Jag själv tog inte illa upp, men jag förstår så väl de tjejer som kämpat i åratal som blev ledsna och upprörda då. Men inte ens då fick denna tjej skäll eller elaka svar, utan bara ett konstaterande från en ledsen tjej att inlägget sårade och därför hade anmälts.

Nej, det är dags för många att inse att Familjeliv är till för alla. Det finns olika rum och olika forum just för att tillfredsställa olika behov och tål vi inte att läsa om vissa saker så måste vi helt enkelt lära oss att hålla oss borta från just de platser där dessa saker tas upp!

Puh, långt inlägg, men det var så mycket jag ville säga!

• Roisin Dubh

Ja det har varit en väldig diskussion om missfall och jippieinlägg och de har fått egna speciella rubriker för att skona de som inte vill se dessa inlägg. Det finns de som inte vill läsa om abort med detta ämne har sin egen lilla rubrik i känsliga rummet så det borde inte vara några problem.

Det finns dock en sak som inte känns riktigt lämpligt och jag tror detta borde bli betydligt mer känsligt i jämförelse med jippieinlägg. Det är att abortmotståndarnas diskussioner trängs under samma rubrik där de som faktiskt gjort/ska göra abort går in för att söka stöd och tröst. De kan omöjligt missa dessa rubriker med arga röda gubbar och skrikande versaler som deklamerar EMOT ABORT! Enligt vissa är det så enkelt att ingen är ju tvungen att gå in och läsa men jag tror nog det räcker med att se dessa rubriker för att få många som gjort abort att skrämmas bort från detta forum.

Jag har svårt att tänka mig att syftet med rubriken abort var att abortkritiska åsikter skulle vädras och att det skulle föras allmänna diskussioner kring abortlag osv. Jag har själv aldrig gjort abort och är av den typen som aldrig skulle klara av att genomgå en abort för min egen del men jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara för de som befinner sig under rubriken abort i personligt syfte. Det sista de behöver är att få andras åsikter om vad de gjort/ska göra upptryckta i ansiktet när de går in för att söka stöd. Jag kan tänka mig att det tar emot att öppna sig här och skriva av sig i ett så känsligt ämne när abortmptståndarnas närvaro blir så påtaglig och det verkar som om de tagit över rubriken. Åtminstone jag hade haft svårt att känna mig trygg här under såna omständigheter.

Därför har jag mailat ett förslag till FL om att införa rubriken ETIK, helst då under en ny huvudrubrik "Allmänna diskussioner" (Patrik själv har tidigare pratat om att lägga in en sån huvudrubrik här). Då kunde alla dessa allmänna funderingar och åsikter kring abortfrågan diskuteras där och inte störa de som vill prata abort på ett personligt plan. Rubriken ETIK kunde också vara användbar för intressanta diskussioner kring andra etiska frågor som berör, t.ex. äggdonation, kloning, sjukvården etc.

Vad säger ni andra om detta förslag?

• Maggis

Bra förslag, Roisin!
    Inte heller genomgått abort men blir ändå illa berörd av dessa "anti"-rubriker. Kan då få en viss aning om hur någon i abortsituation måste känna när de ser detsamma.

• Anderssonskan

Ja tydliga rubriker för dom som inte kan/vill läsa om abort är ett toppen förslag!
    Alla har rätt att få stöd även om man har gjort en abort, det skall inte vara tabu att prata om något så känsligt och jobbigt Man är lika mycket värd och har lika rättigheter, vill inte ha någon diskriminering här inte.
    *kramar om alla som har blivit illa berörda av att inte ha bemötts bra för att dom gjort en abort*

• Roisin Dubh

Nu har "antiaborttrådarna" flyttats hit till rubriken Etik och så även denna tråd. Så nu är det fritt fram att diskutera kring den etiska frågan "när börjar ett liv?" utan att störa de som är i Känsliga rummets abortrubrik av personliga skäl.

Eftersom dessa diskussioner kring abort är allmänna åsikter och inte behandlar enskilda personer så borde det gå alldeles utmärkt att skriva utan att vara anonym. Hoppas ni håller med.

• jummie

men visst är det lite lustigt att sen de ändrade rubriken till Etik och tog bort anonymiteten kring frågan så tar det hela ett abrupt slut....

ingen som verkar vilja anklaga eller skälla ut nån då inte....fegt är ordet....

inte för att jag uppmuntrar det hela men har man en åsikt så ska man stå för den oavsett vad, annars kan mna hålla den för sig själv!!

• mrsStatham

Bara två saker är oändliga
Svar på tråden Abort- ett j***a tjat om det ska diskuteras i familjeliv eller ej!!