Abort- ett j***a tjat om det ska diskuteras i familjeliv eller ej!!
Vill bara säga att jag håller med!
Vill bara säga att jag håller med!
Ja det har varit en väldig diskussion om missfall och jippieinlägg och de har fått egna speciella rubriker för att skona de som inte vill se dessa inlägg. Det finns de som inte vill läsa om abort med detta ämne har sin egen lilla rubrik i känsliga rummet så det borde inte vara några problem.
Det finns dock en sak som inte känns riktigt lämpligt och jag tror detta borde bli betydligt mer känsligt i jämförelse med jippieinlägg. Det är att abortmotståndarnas diskussioner trängs under samma rubrik där de som faktiskt gjort/ska göra abort går in för att söka stöd och tröst. De kan omöjligt missa dessa rubriker med arga röda gubbar och skrikande versaler som deklamerar EMOT ABORT! Enligt vissa är det så enkelt att ingen är ju tvungen att gå in och läsa men jag tror nog det räcker med att se dessa rubriker för att få många som gjort abort att skrämmas bort från detta forum.
Jag har svårt att tänka mig att syftet med rubriken abort var att abortkritiska åsikter skulle vädras och att det skulle föras allmänna diskussioner kring abortlag osv. Jag har själv aldrig gjort abort och är av den typen som aldrig skulle klara av att genomgå en abort för min egen del men jag kan tänka mig hur jobbigt det måste vara för de som befinner sig under rubriken abort i personligt syfte. Det sista de behöver är att få andras åsikter om vad de gjort/ska göra upptryckta i ansiktet när de går in för att söka stöd. Jag kan tänka mig att det tar emot att öppna sig här och skriva av sig i ett så känsligt ämne när abortmptståndarnas närvaro blir så påtaglig och det verkar som om de tagit över rubriken. Åtminstone jag hade haft svårt att känna mig trygg här under såna omständigheter.
Därför har jag mailat ett förslag till FL om att införa rubriken ETIK, helst då under en ny huvudrubrik "Allmänna diskussioner" (Patrik själv har tidigare pratat om att lägga in en sån huvudrubrik här). Då kunde alla dessa allmänna funderingar och åsikter kring abortfrågan diskuteras där och inte störa de som vill prata abort på ett personligt plan. Rubriken ETIK kunde också vara användbar för intressanta diskussioner kring andra etiska frågor som berör, t.ex. äggdonation, kloning, sjukvården etc.
Vad säger ni andra om detta förslag?
Nu har "antiaborttrådarna" flyttats hit till rubriken Etik och så även denna tråd. Så nu är det fritt fram att diskutera kring den etiska frågan "när börjar ett liv?" utan att störa de som är i Känsliga rummets abortrubrik av personliga skäl.
Eftersom dessa diskussioner kring abort är allmänna åsikter och inte behandlar enskilda personer så borde det gå alldeles utmärkt att skriva utan att vara anonym. Hoppas ni håller med.