• Minimalla

Norrköpingstråden del 7

Det är dags att starta upp en ny tråd igen så vi inte tappar bort varann...

Här i Norrköpingstråden träffas vi som är sugna på att fika, promenera eller bara umgås, med eller utan barn, fl-veteraner såväl som nybörjare.

Så välkommen in för att prata om allt möjligt, men framförallt för att spåna på när nästa fika ska äga rum!

Det skulle sitta fint med en kopp kaffe
  • Svar på tråden Norrköpingstråden del 7
  • 1malle

TINGAN...
    Joo de läcker nog hea tiden, ibland mer o ibland mindre...
    Men det avtar, det formligen sprutade ju ibörjan, men nu kan jag amma utan ilägg men jag får torka lite ibland...

• Tingan

1malle: jo jag har försökt amma bland folk men känner mig fortfarande obekväm med det men det släpper väl hoppas jag.... ja fy det e mjölk överallt blä blä blä.... e så trött på när det helt plötsligt börjar droppa floder efter duschen och det hamnar överallt.....
    Hur gör ni när ni vill va ute i solen och skyddar de små för solen samtidigt?

• Tingan

Nan ersättning var hittar man det? har bara sett semper e det stor skillnad emellan? e bara lite nyfiken....

• 1malle

Tingan...
    Vi har parasoll på vagnen men ställer den oftast i skuggan ändå.

Närdet gäller läckande bröst o dusch... testa att trycka ut lite innan duschen, varmt vatten i sig stimulerar så det rinner till...
    Jag använde amningskupor (ilägg) för att slippa mjölkfläckar på kläderna. Än i dag har jag dom om jag ska amma ute, vill inte sitta bland folk o torka av bröstet som läcker när jag ammar det andra
    Du ska se att du snart får kläm på detta med amning...

NAN finns på Willys i Hageby... o säkerligen i fler affärer oxå...

• M G

Tingan: Mina bröst sprutade också. Sov jag utan något inlägg i bh en natt så var överdelen av täcket alldeles dyngsurt! Så tyvärr kan man inte göra så mkt mer än vad 1malle skrev. Försök ibland att lufta tuttarna, även fast dom rinner...

Vi provade både Semper o NAN tills vi blev nöjda med NAN. Många har tyckt att NAN är lite bättre mot baby-magar.

Nan finns också på ICA Maxi o på vissa Willys affärer.

CG: Låter spännande! Vi håller tummarna här för att det är något på G nu!!

1malle: skönt att höra att ni mår bättre.
    -------------------------------------------------
    Idag var vi o badade med hundar o barn! Sambons dotter ska hem imorrn så vi kände att vi var tvungna att hitta på något skoj innan hon åkte. Sebbe låg i skuggan på plastad frotté, helt naken o hade det jätte bra. Han var på gott humör hela tiden.
    Och jag var faktist i o doppade mig!

• 1malle

MG
    Låter härligt...
    Vi hade ju då tänkt åka o bada i morgon, men det är andra försöket o även andra gången som 9åringen inte fixar tillsägelser utan att riva upp himel o jord, så vi kände att "nae för att hitta på nått skoj när hon betér sig så illa" så vi stannar hemma istället. Taskiga vi är va?

Kan man inte komma in kl 19 när pappa ropar att kvällsmaten är klar, utan istället kommer in kl 20.20.... o undrar varför inte hennes kvällsmat står kvar.....(???)
    Jaaa... då kan man heller inte vara ute så länge, frihet under ansvar är vad vi vill ge henne, men uppenbarligen är hon inte mogen alls för att ta lite ansvar...
    Och då blir det inget bad, få se hur hon fixar det en tredje gång......
    Kanske fel men vi jobbar frenetiskt med henne o ibland blir det bara för mycket o då måste vi begränsa lite... annars kör hon över både oss o sina syskon...

• Tingan

kanske en dum fråga men varför e det bra att lufta brösten? jag sover me bara bröst nu på natten och det e jätte skönt me ett blött täcke när man vaknar... inte riktigt nej....
    vad kan man göra när de skriker mycket då? har provat det där läkemedlet man gav i droppar och det blev lite bättre men när de e jätte trötta då och inte kan komma till ro utan bara skriker?
    Finns det hörselskydd till bebisar? var köper man det i så fall? finns det nån typ av föräldrargrupper i stan eller pappagrupper?

• 1malle

Tingan...
    luft är det bästa mot känsliga bröstvårtor...
    Jättelätt att man blir torr o narig o kan få sår när man ammar.
    Att smörja in själva vårtan med lite bröstmjölk o sen lufta är toppen.
    Jag läckte oxå massor på nätterna, i sängen la jag plastad frotté så blev inte madrassen våt...Finns att köpa i meter vara på Jysk...
    I början sov jag med bh o ilägg, men sen när brösten vant sig vid Olas mat tider så kunde jag sova utan... de läckte då bara om han sov över lite.....
    Du ska se att du snart får kläm på detta....och under tiden finns vi här om du behöver fråga os...
    Amnings akuten..

• 1malle

Idag har jag gjort storkok mat till Ola...
    Kokade kyckling filé med lite lagerblad.
    Sen kokade jag 3 färsk potatisar, 3 morötter, 1 palsternacka och ca 1/4 dl gröna ärtor...
    Allt mixade jag sen ihop o hällde på lite smör o persilja...
    Fick totalt 8 burkar av detta...AP BILLIGT!!!
    Så nu har Ola söndags middan klar...

Vidare kan jag berättaatt Ola idag har fått syn på nått väldigt spännande o skojigt...
    Har lekt med sina fötter!!!
    Och kittlig som han är så har han skrattat hjärtligt varje gång han ska greppa tårna
    Kan ligga o tittap på honom hur länge som helst... Händer grejer i utveklingen hela tiden...
    Nu i kväll på skötbordet låg han o nickade... flera nickningar i taget, sen log han o började om
    Sååå söt!
    Så nu kommer jag köra med " Är du mammas kille?" ( Ola nickar )

• IsakochMolly

Kl 05.39 gick vattnet!!! 
    Har inte haft några regelbundna värkar sedan 23-tiden. Trodde faktiskt att jag bara gått omkring med förvärkar i ett dygn, men nu verkar det vara på gång iaf.
    Verkar som den lill* vill titta ut på sitt beräknade datum (hoppas jag).
    Ska åka upp till förlossningen efter kl 9.00, behövde inte åka tidigare eftersom jag inte har några direkta värkar än.

Nu e det bara att vänta, igen...

Svar på tråden Norrköpingstråden del 7