• evaviola

-----Rökning under graviditeten-----

lillalulla: Ja, att ha sitt förstånd kvar när man inte röker är INTE lätt!!!! Min sambo gråter nästan här hemma de dagar jag inte röker..... Själv kopplar jag det int till ciggen eftersom jag inte känner mig röksugen efter en dags uppehåll, men jag förstår ju att det är ciggens fel när jag väl tar en cigg igen och blir såååå lugn och glad. Fan vad hemsk egentligen vad den skiten gör med en!!!!!

• evaviola

Annsophie: Ja, du har rätt om att det inte är bra att banta när man väl är gravid, men att det aldrig är fel att sluta röka när man är gravid. Just därför så borde det bli bättre info på något sätt om övervikt just INNAN man försöker bli gravid.

Jag tror inte att problemet i sig angående rökning är info INNAN man blir gravid, för det ser/hör man ju överallt. Problemet är nog att det är svårt att verkligen klara av 9 månader utan cigg, personligen så har jag svårt att fatta att jag är gravid. Känner inget i magen och känner heller inga stormade lyckokänslor över att vara gravid, känner ingen samhörighet med "saken" som finns på ULbilderna.

• evaviola

pusselbitar: Ja, visst skulle en förälder garanterat bli anmäld om man resonerade så när man tex misshandlade sitt barn. Det jag menar när jag skriver att jag inte tar åt mig av kritiken är att redan vet vad för skador det kan göra på ett foster (för mig är det skillnade på foster och födda barn) och att ingen som kritiserar mig kommer att kunna stötta mig om något skulle gå fel. Därför är kritken för mig inte ett bevis på att folk faktiskt bryr sig om just MITT foster, utan mest till för att säga sin åsikt. Lite luddigt.....

• evaviola

Annsophie: Nja, tror jag inte. Jag kände inget speciellt i början heller, och då rökte jag inte och var inte det minsta sugen på en cigg heller.

• evaviola

Annsophie: JAg tror snarare att det är så uppförstorat med graviditeten. Man ska vara lycklig, känna värsta modersinstinkter, sväva på rosa små moln och se allmänt helig ut när man är gravid. Gör man inte det så är man a)deprimerad b)oönskad gravid c)inte riktigt funtad i huvudet och förtjänar inte att vara gravid.

• evaviola

Ahöst: Tack för dina kloka ord, som du kan skriva trots att du känner som du känner. Jag hoppas oxå att känslorna kommer snart och att det ger mig det lilla xtra för att verkligen sluta röka.

JAg hoppas oxå att ni kommer att få er efterlängtade bebis (vet inte om du är gravid nu eller inte) och att allt går bra med er!

• evaviola

Lillalulla: Hmm, javisst ja, det glömde jag ju!

• evaviola

Annsophie: Ja, det kanske skulle hjälpa att prata mer om bebben. JAg är en väldigt negativ person, blev inte glad när det visade sig att jag var gravid för då började jag gå och vänta på missfall, blev inte glad när vi var på första VUL:et, utan gick o väntade på MA. NU på NUPPtestet blev jag väl lite glad för att bebben levde, men jag vågar inte glädjas över barnet för 5 öre för att jag alltid utgår från det värsta: Barnet kommer att dö i magen, alternativt vid förlossning....

Om du blir illa berörd av att jag röker, trots min inställning innan, så kan du ju tänka dig hur JAG mår över mitt sketna val... Jag förlorade verkligen min självbild och all självrespekt när jag började röka igen

Och jag vill absolut inte att du ska låtsas att du inte blir illa berörd, du är en vettig människa som ser klar på saker och ting och ett värdefullt stöd.

• evaviola

Och du har till på köpet fått mig att sitta framför datorn o böla

• evaviola

Anonym(5omdan): Det funkar inte för mig, jag kan bara berömma mig själv om jag inte alls röker övht. För mig är det allt eller inget.

• evaviola

Lillalulla: Nä, då har du nog misstolkat mina inlägg Läs dom en gång till.

• evaviola

Annsophie: Ja, det får bli ett slut nu på detta hattandet fram o tillbaka med ciggen!!!!! Ska verkligen försöka tänka positivt och tänka mer på bebben.

Det sjuka är att sen jag blev gravid så har jag blivit väldigt mycket mer "omtänksam" om andra när det gäller rök. VI var o badade igår och nedanför oss på strande satt en familj med en kille på kanske ett halvår. När vi skulle röka så gick jag bort ungefär halva stranden för att röka eftersom där var barn överallt och jag vill absolut inte att dom ska få rök på sig, oavsett hur flytigt det än är när man är ute. Men att jag skadar mitt eget BARN tänker jag liksom inte på...

Vad hemskt at se höggravida kvinnor stå utanför BB! Detta var alltså 05, eller?

• evaviola

Mirva: Va, var har du fått det ifrån? Du får gärna länka till en sida eller berätta vart du läst/hört det. Jag har aldrig hört talas om det och att det skulle vara gratis har jag svårt att tro. Varför blir inte fler mammor rekomenderade då?

• evaviola

Microlys: Foster andas inte, så att det slutar andas varje gågn man tar ett bloss är totalt fel.

• evaviola

Who am i: Ja, men det har ju redan Microlys skrivit, vad har det med saken att göra?

• evaviola

juicy: Varför ska vi allergiker tåla äcklig parfymdoft i hissar, bussar mm? Parfym kan man använda hemma.

• evaviola

juicy: Varför antar du att jag röker? Tycker du inte att parfymdoft o ciggdoft kan jämställas då?

• evaviola

juicy: Ja, det kanske du har. hmmmmm... Dåligt minne, du vet

• evaviola

Ja, varje dag tänker jag: NÄ, nu får det faan va slut med ciggen! Men så på kvällen....

Har i alla fall börjat känna bebben liiite mer nu, så det har blivit mera verkligt.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----