• evaviola

-----Rökning under graviditeten-----

Ja, varför tar man inte upp övervikt, som idag anses vara lika skadligt som rökning?!? Nästa gågn jag ser en överviktig gravid kvinna på stan ska jag genast starta en tråd här om hur äckligt jag tycker att det ser ut!!!!

• evaviola

Bodi: Ja, det är bra att även visa fakta på att rökning även EFTER graviditeten kan vara skadlig, för det verkar mycket mer accepterat att röka efter barnet är fött.

• evaviola

pusselbitar: Om man inte klarar av att gå ner i vikt, ska man då verklligen bli gravid?

• evaviola

Pusselbitar: Då har du inte hängt med i utvecklingen.....

"Senare tids forskninghar visat att risken för fosterskador ökar om kvinnan är överviktig när hon går in i graviditeten. Risken anses vara väl så stor som vid rökning"

"Ett barn blir till" av Lenart nilsson

• evaviola

pusselbitar: Ja, det verkar ju så. Men varför är det ingen som hackar på människor som är överviktiga och blir gravida? Nu försöker jag inte rättfärdiga gravida rökare övht, men jag bara undrar. För helt ärligt, det är inte så många som är överviktiga pga en sjukdom och som inte kan gå ner i vikt. Varför är det tabu att påpeka vikt, men inte rökning?

• evaviola

pusselbitar: Jag är en av rökarna som inte bryr mig om att andra kritiserar mig. Jag vet vad det kan göra att jag röker och det är något jag själv får bära om det skulle hända något. Jag var också en av dom som skrek o gapade allra mest om gravida rökare innan jag själv blev gravid. NU har jag lärt mig att aldrig dömma någon innan jag själv varit i deras sits.

Men du får hålla med om att det ändå är tabu att "kritisera" en överviktig person för att den är överviktig, även om du själv inte tänker på det som ett tabu. Om jag skulle startat en tråd där jag undrar varför överviktiga inte går ner i vikt först innan de skaffar barn så hade jag fått fruktansvärt mycket kritik, eller hur?

• evaviola

Annsophie: Ja, det är möjligt att det är därför. Varför är inte kunskapen lika stor bland allmänheten då? Infon har ju funnits ett tag med tanke på att läkare har informerat om det.

• evaviola

LillaLulla: Nä du, jag känner inte för att få halva FL på mig, i alla fall inte idag

• evaviola

Annsophie: Ja, jag röker tyvärr igen. Slutade när jag fick plus och höll upp i 5 v, fram till v10 sedan började jag igen, dum som jag var.

• evaviola

Lillalulla: ja, det låter ganska rimligt det du säger. Att gå ner i vikt o sluta röka skulle jag kunna jämställa som lika svårt, båda sakerna handlar om att lägga om livsstil och att ge sig fan på att lyckas! Och visst tar det längre tid att nå ner i vikt, men det får ju ta den tid det tar.

Svar på tråden -----Rökning under graviditeten-----