• Jola

Jag är lite splittrad...

Jag skulle verkligen behöva några att bolla mina tankar med. Jag har 1000 frågor om det här med ÄD. Nu har jag alltså hamnat här där jag visste att jag skulle hamna tillslut. Jag känner mig helt tom och splittrad och vi vet inte vad vi vill. Självklart är ÄD chansen till ett barn, men först och främst så vill man ju ha ett gemensamt och när inte det går så är det klart man blir ledsen. Men det är som med allt annat...bara att bita ihop och gå vidare. Och nu är jag här...med alla dessa frågor som maler i mitt huvud. Den största frågan är väl. Kan jag verkligen älska detta barn lika mycket som mitt eget? Hur känns det att ha ett barn som jag aldrig kommer att se någonting hos mig själv i utan jag kommer alltid varje dag att undra vem den genetiska mamman är, vems ögon hon/han har etc...Jag tror säkert att det här bara är saker jag tänker på vid första chocken...men ändå.

Hur som helst så är det här det enda alternativet för oss. Är det bättre att åka till Danmark eller Finland som många gör eller är det bättre att stå kvar i kön i sitt landsting?
    Jag kanske ska tala om anledningen till detta också. Det är pga att jag är svårstimulerad. Jag får bara fram färre och färre ägg vid varje IVF försök. Jag har gjort 4 försök varav 2 har avbrutits. Läkaren ringde igår och sa att det inte är någon idé att göra vårat sista försök utan tyckte vi skulle komma och prata om ÄD istället.

Tack för era svar. *Kram*

• Svar på tråden Jag är lite splittrad...
  • Fiaflopp

Hej hej gumman...
    Jag är i precis samma sits som dig,vi går nu i Finland (Danmark är svårt då man endast får lämna ägg om man genomgått ivf och de äggen vill ju de flesta som genomgår ivf själa ha...).
    JAg är kompis med tanken på ÄD,blev det ganska fort faktiskt,DU blir gravid,DU bär barnet i magen länge och kommer på så vis känna att det är DITT barn du bär på,DU får barnet på DITT bröst,DU föder det och DU gör livet till det bästa du kan för ERAT barn resten av livet...
    Vi åker på ET i Finland i Maj och jag längtar ihjäl mig...
    Tycker du/vi har kämpat så länge och kön är lång i sverige som du vet men också helt andra villkor att geenomgå ÄD i Sverige tyvärr.'
    Mycket bättre,smidigare och känns enormt bra att gå i Finland.

Stort lycka till vännen...

• Jola

tack för ditt svar Fiaflopp

Hur länge fick ni stå i lö i finland? Jag kommer ju stå i kö i örebro och dom har ju nyss börjat med ÄD. Det är ju det att kön inte är så lång där utan det finns ju inga donatorer.
    Vad är det för andra vilkor i sverie än i finland?

• Jola

Men herregud jag glömde säga Lycka till på ET i Maj.

Det måste bli ett himla åkande...hoppas det bara blir en gång då.

• Fiaflopp

Det blir "bara" en resa till Finland eftersom man sköter all förbehandling i sverige (vi har vår hemortsläkare sen ivf-tiden...)
    I Sverige så måste den som donerar skriva ett brev till äggen de sonerar så barnet som ev blir får veta vem som gett ägget,sånt finns inte i Finland tack och lov...
    Ett ex bara...
    Vi anmälde oss via nätet till avakliniken och det var i oktober,i januari fock vi tid för ett första besök och nu i Mars ringde dem och hade en donator,jag tar den enda sprutan som krävs den 13 april...

• Jola

Oj, vad fort det gick...vad skönt! Jag tycker det låter jättebra, kan jag få internet adressen tror du? Eller det kanske går lika bra att söka på google.

• Fiaflopp

hmmm det gick ju inte,ska kolla mer...

• Fiaflopp
    Den sista länken fingerar...du/ni kan anmäla ert intresse på den sidan...
    Och du...glöm aldrig att du är INTE ensam,vi följs åt hela vägen...
  • Ciiaa

Det kan ju gå snabbare här i sverige oxå har hört att det finns kliniker som kommer att börja med privatklinik och då är det väl som i finland det kommer att kosta ca 50,000,-
    Umeå är en klinik.

• Jola

Ciia: Ok, det är ju bra men donatorn måste väl ändå skriva det där personliga brevet i sverige. Privat klinik eller inte?

• miss maple

Hej Jola!

Jag håller med fiaflopp i hennes första inlägg.
    Är själv i ÄD-svängen men gör det i sverige.
    Det var mycket funderingar precis som du, men det är vår enda chans med.

Stort lycka till!

• Skorpion77

Hej Jola!

vill bara korrigera lite angående ÄD i Sverige. Det är sant att donatorn inte är anonym gentemot ett blivande barn, vid mogen ålder har barnet rätt att få reda på sitt ursprung (precis som vid adoption). Socialstyrelsen vill att föräldrarna ska vara öppna med barnets genetiska ursprung, det har visat sig i flera studier att ju tidigare man berättar, desto smidigare gick det. Donatorn är alltid anonym gentemot er.

Det är däremot inte så att alla donatorer måste skriva brev till eventuella barn. Det är frivilligt på många kliniker. Däremot sparas ju alltid uppgifter på kliniker så att det går att spåra givaren om det mogna barnet skulle vilja det. (Uppgifter kan till exempel vara utseende, varför hon/han donerade, medicinsk bakgrund, adress, personnummer).

Jag förstår att du och din partner har jättesvåra beslut framför dig, och jag önskar dig allt det bästa. Om jag var i dina skor skulle jag hålla alla dörrar öppna, stå i alla köer du kan, så har du alla möjligheter i världen att bli mamma på ett eller annat sätt. Lycka till!

• Liam o Lukas

får jag fråga vad är ÄD har aldrig varit ikontakt med ordet.Mirre

• nesistas

Å vänner, vad glad jag är att hitta er i den här tråden. Det betyder så oerhört mycket att känna att man inte är ensam.

Vi befinner oss i samma situation, har gått igenom 5 IVF:er och jag har fått diagnosen "low responder" eftersom jag trots höga doser får väldigt få ägg. Äggen har sett fina ut varje gång och vi har fått "guldägg" tillbaka vid ET men inte lyckats, först på 5:e försöket blev jag till vår stora glädje gravid. Och då fick jag bara var gravid i 4 dagar efter +:et, sedan var missfallet ett faktum... Tänk vad man kan sörja ett litet liv man bara vetat om i fyra dagar...

Idag har vi startat vårt 6:e och sista egna försök. Den här gången blir det sk lättstimulerad IVF på SH med pergotime istället för sprutor. Om det inte lyckas nu, så återstår ÄD. Vi står i donationskön för ÄD via landstinget men hoppas i såfall att vi kan använda oss av egen donator. Om inte, så blir det nog Finland för vår del med. Efter mer än 5 års ofrivillig barnlöshet känns kötiden för ÄD oändligt lång och jag orkar inte vänta så länge.

Fiaflopp, håller tummarna hårt att ni lyckas med ÄD-försöket!

Stora kramar till er alla, är så glad att ni finns här.
    KRAM
    Bobi

• sansten76

Hej! Vi gjorde äggdonation i februari föra året och har nu en 5- månaders dotter. Jag hade precis samma tankar och var nervös är väl rätt ord. När jag var gravid och allt i samband med förlossningen så har jag inte funderat på det så mycket. Hon var inuti min mage, jag kände henne sparka m.m. När jag fick henne till mig efter kejsarsnittet så fylldes jag av en översvämmande kärlek som inte kan beskrivas.
    Jag ser henne som sin egen person, det är omgivningen som kollar vem hon är mest lik.
    Jag tänker inte varje dag på vem som är donatorn utan vi har fått denna underbara skatt och hon är vår.
    Kramar och lycka till från Sanna

Svar på tråden Jag är lite splittrad...