Jag är lite splittrad...
Hej Jola!
vill bara korrigera lite angående ÄD i Sverige. Det är sant att donatorn inte är anonym gentemot ett blivande barn, vid mogen ålder har barnet rätt att få reda på sitt ursprung (precis som vid adoption). Socialstyrelsen vill att föräldrarna ska vara öppna med barnets genetiska ursprung, det har visat sig i flera studier att ju tidigare man berättar, desto smidigare gick det. Donatorn är alltid anonym gentemot er.
Det är däremot inte så att alla donatorer måste skriva brev till eventuella barn. Det är frivilligt på många kliniker. Däremot sparas ju alltid uppgifter på kliniker så att det går att spåra givaren om det mogna barnet skulle vilja det. (Uppgifter kan till exempel vara utseende, varför hon/han donerade, medicinsk bakgrund, adress, personnummer).
Jag förstår att du och din partner har jättesvåra beslut framför dig, och jag önskar dig allt det bästa. Om jag var i dina skor skulle jag hålla alla dörrar öppna, stå i alla köer du kan, så har du alla möjligheter i världen att bli mamma på ett eller annat sätt. Lycka till!