• Anonym

Livrädd!!!! Rånaren vet var jag bor och är iskall och beräknande....

Att jag är anonym tror jag framgår rätt så klart av texten

16/8 1999 blev jag rånad i affären där jag arbetade. 3 killar hade planerat rånet och en utförde det och höll en kniv mot min hals när han rånade mig på dagskassan.

Det blev rättegång först i tingsrätten och sen i hovrätten och han som utförde det fick 1,5 år i fängelse medan de andra två undslapp med drygt 3 månader på ungdomsvårdsanstalt då de inte fyllt 18 vid råntillfället.

Den 12/8 nu 2004 fick jag hem papper från Kronofogdemyndigheten där det stod att en av rånarna fått arbete och ska börja betala skadestånd till mig.
    Jag blev glad eftersom jag väntat i fem år på detta och kände att jag äntligen skulle få någon form av upprättelse för vad jag gått igenom. (Antidepressiva medel och terapi i ca 2 år, mörkerrädsla etc...)

Den 18/8 ringde det på min dörr och utanför stod en kille med ett paket i handen. Han sade att han var från Fed Ex och hade paket till "mitt namn".

Då jag är höggravid och dessutom nyopererad så tänkte jag att det kunde vara någon snäll människa som skickat present till mig eller bebisen.
    Jag fick paketet och fick skriva under på en kvittens med namnteckning, datum och ort.
    När jag skrivit på så ropade jag efter killen att jag skrivit fel datum, jag hade skrivit den 17/8 när det i själva verket var den 18/8.
    Han svarade att det inte spelade någon roll och gick.

Jag gick in och tog paketet, tittade på det och hittade ingen adresslapp, bara en streckkod på packtejpen och antog att de hade någon form av nytt modernt system där de programmerade in adressen i streckkoden.

När jag öppnade paketet fann jag endast frigolit och tre burkar Coca-Cola. Ingen avsändare, inget kort, ingen lapp, ingenting.
    Jag tänkte att någon av mina vänner spelade mig ett spratt då jag sedan jag blivit gravid häller i mig mängder av Coca-Cola. Jag började ringa runt, men ingen hade skickat det till mig. Jag gick och grubblade i två dagar på detta mysterium.

Fredagen den 20/8 fick jag ett samtal från en kvinna på kronofogden som frågade mig om det var sant att jag skulle ta tillbaka mitt krav på pengar från "rånaren".
    Jag svarade givetvis att nej detta var absolut inte sant.
    Då sade hon att han ringt dem och påstår att han har betalt mig mitt skadestånd privat och att han har papper på detta.

Nej svarade jag det är lögn, jag har inte sett honom sen rättegången i Hovrätten 1999.
    Hon berättade att han påstod att han varit hemma hos mig och gjort upp privat och att han hade papper på detta som jag skulle ha skrivit på.
    Jag sade att jag inte ens trodde att han visste var jag bodde och att han aldrig satt sin fot innanför min dörr, och jag har aldrig varit hos honom, och återigen att jag inte sett honom sen 1999.
    Hon sade att han måste visa upp detta papper han påstår sig ha, och att ingen annan än jag kan ta tillbaka mitt krav på pengar av honom.

Samma kväll 20/8 sitter jag och min sambo och pratar om mysteriet med Coca-Cola burkarna i paketet från Fed Ex.
    Plötsligt blir min sambo blek och frågar mig exakt vad jag skrev när jag skrev på kvittensen. Namnteckning, datum och ort svarade jag.
    Var är kvittot frågar han mig då.
    Jag fick inget kvitto svarade jag som aldrig tagit emot ett paket med bud förr.

Han frågade mig vad det stod på kvittensen jag skrev under.
    Jag vet inte svarade jag, jag är höggravid, nyopererad, stod i bara nattlinne och försökte fånga båda våra katter som försökte smita samtidigt som jag skulle ta emot paketet, jag skrev bara på där killen pekade.

Då trillade polletten ner och jag kopplade samman allt. Jag har blivit bedragen. Troligtvis har paketet inte ens kommit med Fed Ex utan en av "rånarens" kompisar enbart för att lura av mig min namnteckning.

Jag ringde polisen direkt (han nästan idiotförklarade mig för att jag tagit emot ett paket jag inte beställt, och skrivit på ett papper utan att läsa på det)
    Fick rådet att invänta pappret som "rånaren" påstår sig ha på att jag avsäger mig mina pengar, sen ska jag tillsammans med kartongen och Coca-Cola burkarna lämna in det till polisen och göra en anmälan.
    Detta är ett brott enligt Brottsbalken kapitel 9 och 14, § 1, och kan ge honom fängelse i minst ett halvår.

I dag den 23/8 ringde jag först till Fed Ex och förhörde mig om de ens haft någon form av leverans till min adress. Det hade de inte, och om det hade varit så, hade jag fått en följesedel och en tolvsiffrig kod. + att det hade då suttit en adresslapp på paketet.

Nästa steg var att ringa till Kronofogden och berätta allt och säga att de idag ska få ett långt brev från mig där allt detta står. Jag frågade även om "rånaren" producerat fram det omtalade pappret han skulle ha på att jag redan fått min betalning. Hon svarade att han sagt i fredags att han ska komma in med det idag.

Om och när de får detta papper så måste jag få en kopia av det så jag kan polisanmäla, sedan kommer polisen att begära originalet från Kronofogden och börja leta fingeravtryck på paketet jag fick levererat.

Bara vetskapen om att han vet var jag bor och gjort detta kalla beräknande gör mig livrädd.
    Tänk om jag läst pappret jag skrev på, om jag genomskådat...
    vad hade hänt då?

Samtliga av rånarna hade andra brott de hade begått, olovlig körning, droginnehav, vapeninnehav och allt möjligt... men de brotten bara försvann för att väpnat rån var värre....

Har bara några veckor kvar till Bf .... hade gått vidare med mitt liv...
    Jag är livrädd nu!

• Svar på tråden Livrädd!!!! Rånaren vet var jag bor och är iskall och beräknande....
  • Anonym

ojojoj! Läskigt värre! Men stå på dig.
    Har själv haft mordhot hängande över mig, inte roligt. men de genomförde aldrig sitt hot (beviseligen eftersom jag finns här idag). Försök leva som vanligt annars så "vinner" rånaren.
    *styrkekramar*

• Anonym

Stitch:

Minns inte vad han hette... var så skärrad och kände mig så liten och korkad som blivit lurad...

Jag sade till honom att jag inte ringde för att anmäla utan för att få råd och hjälp hur jag skulle gå vidare med detta och om man på något vis kunde göra någon föranmälan som bevis att man uppmärksammat detta....
    Då sade han : Ja jag förstår.... du kände dig jävligt dum och blåst när du fattade och då var du tvungen att ringa eller hur?

Eeeeh jaa....
    Elaka människa!

• Anonym

Anonym 10:56:

Trådstarten här... mitt liv låter verkligen som en kass film....

När jag var 18 var jag vittne till en grov misshandel och var också mordhotad... hade inspelningsapparat på telefonen i ett och ett halvt år för att kunna spela in samtalet om de ringde och hotade mig igen som de gjort på min 18årsdag.
    Trots detta ber domaren mig i tingsrätten att uppge mitt namn personnummer och min adress för att fastställa att jag är jag. Jag VÄGRADE.... Är de dumma i huvudet? Skulle jag inför de som mordhotat mig uppge min adress?? Man blir ju mörkrädd!

• Minname

om jag var dig skulle jag nog ringa igen och se om jag inte kunde få pratat med en snällare polis för att få reda på vad du kan göra... alla är inte så dumma som den andra.

• pillalilla

Det är nog en konstig värld vi lever i, brottslingarna skyddas på bekostnad av den lilla, oskyldiga medborgaren. Ska man vara tvungen att stanna inne efter att det blivit mörkt, hålla krampaktigt i sin väska, klä sig i säck och aska annars är man "villig till sex" osv, osv? Min rätt att röra mig fritt som vanlig, hederlig medborgare tycks inte existera mer! Ja, ursäkta, jag svävar ut lite, men allt sånt gör mig f-bannad!

• Anonym

Minname:

Jag väntar bara på pappret han påstår att jag skrivit på... sen går jag till polisen med alltihopa och gör en anmälan.
    Hon på kronofogden lovade att ringa mig direkt om killen kom in med pappret idag...

• Mimmi82

Hoppas att allt går bra..verkligen.. Lycka till med bebisen också..
    *kramar* mimmi

• dexterswife

Tur att de på Kronofogden verkar redigare i huvudet iallafall!

• Linsen

Vilken mardröm du hamnat i... stackare...
    Se till att du får tag på en BRA polis när du gör din anmälan, det är faktiskt meningen att polisen ska finnas till för att skydda oss och få oss att känna oss trygga.
    Jag och en kollega blev brutalt rånade i butiken vi jobbade i och jag kan säga att jag inte suttit här om jag inte fått ett så otroligt bra stöd från polisen.
    De två kriminalare som skötte fallet stöttade oss från dag ett till ett bra tag efter att rättegången var över.
    Vi fick deras hemnummer för att alltid kunna få tag på dem om det behövdes och t o m flera år senare, när rånarna avtjänat sitt straff och släpptes, ringde poliserna till oss för att höra hur vi mådde.

Man känner sig så otroligt liten efter såna här händelser, samtidigt som man bär på ett hat som är skrämmande. Jag sov med att basbollträ under sängen i flera år och hade någon tagit sig in hos mig så hade jag nog tveklöst kunnat döda personen eftersom jag länge trodde att om jag fick utlopp för min ilska så skulle mardrömmen vara över...

Tryggheten om att polisen fanns där för mig blev min räddning och till slut vågade jag släppa både hat och rädsla och gå vidare utan att misstänka allt och alla i min omgivning.

Så än en gång - stå på dig tills du får en polis som fortfarande kan känna empati och inte behandlar dig som den som begått nåt brott!

Svar på tråden Livrädd!!!! Rånaren vet var jag bor och är iskall och beräknande....