• Anonym

Livrädd!!!! Rånaren vet var jag bor och är iskall och beräknande....

Att jag är anonym tror jag framgår rätt så klart av texten

16/8 1999 blev jag rånad i affären där jag arbetade. 3 killar hade planerat rånet och en utförde det och höll en kniv mot min hals när han rånade mig på dagskassan.

Det blev rättegång först i tingsrätten och sen i hovrätten och han som utförde det fick 1,5 år i fängelse medan de andra två undslapp med drygt 3 månader på ungdomsvårdsanstalt då de inte fyllt 18 vid råntillfället.

Den 12/8 nu 2004 fick jag hem papper från Kronofogdemyndigheten där det stod att en av rånarna fått arbete och ska börja betala skadestånd till mig.
    Jag blev glad eftersom jag väntat i fem år på detta och kände att jag äntligen skulle få någon form av upprättelse för vad jag gått igenom. (Antidepressiva medel och terapi i ca 2 år, mörkerrädsla etc...)

Den 18/8 ringde det på min dörr och utanför stod en kille med ett paket i handen. Han sade att han var från Fed Ex och hade paket till "mitt namn".

Då jag är höggravid och dessutom nyopererad så tänkte jag att det kunde vara någon snäll människa som skickat present till mig eller bebisen.
    Jag fick paketet och fick skriva under på en kvittens med namnteckning, datum och ort.
    När jag skrivit på så ropade jag efter killen att jag skrivit fel datum, jag hade skrivit den 17/8 när det i själva verket var den 18/8.
    Han svarade att det inte spelade någon roll och gick.

Jag gick in och tog paketet, tittade på det och hittade ingen adresslapp, bara en streckkod på packtejpen och antog att de hade någon form av nytt modernt system där de programmerade in adressen i streckkoden.

När jag öppnade paketet fann jag endast frigolit och tre burkar Coca-Cola. Ingen avsändare, inget kort, ingen lapp, ingenting.
    Jag tänkte att någon av mina vänner spelade mig ett spratt då jag sedan jag blivit gravid häller i mig mängder av Coca-Cola. Jag började ringa runt, men ingen hade skickat det till mig. Jag gick och grubblade i två dagar på detta mysterium.

Fredagen den 20/8 fick jag ett samtal från en kvinna på kronofogden som frågade mig om det var sant att jag skulle ta tillbaka mitt krav på pengar från "rånaren".
    Jag svarade givetvis att nej detta var absolut inte sant.
    Då sade hon att han ringt dem och påstår att han har betalt mig mitt skadestånd privat och att han har papper på detta.

Nej svarade jag det är lögn, jag har inte sett honom sen rättegången i Hovrätten 1999.
    Hon berättade att han påstod att han varit hemma hos mig och gjort upp privat och att han hade papper på detta som jag skulle ha skrivit på.
    Jag sade att jag inte ens trodde att han visste var jag bodde och att han aldrig satt sin fot innanför min dörr, och jag har aldrig varit hos honom, och återigen att jag inte sett honom sen 1999.
    Hon sade att han måste visa upp detta papper han påstår sig ha, och att ingen annan än jag kan ta tillbaka mitt krav på pengar av honom.

Samma kväll 20/8 sitter jag och min sambo och pratar om mysteriet med Coca-Cola burkarna i paketet från Fed Ex.
    Plötsligt blir min sambo blek och frågar mig exakt vad jag skrev när jag skrev på kvittensen. Namnteckning, datum och ort svarade jag.
    Var är kvittot frågar han mig då.
    Jag fick inget kvitto svarade jag som aldrig tagit emot ett paket med bud förr.

Han frågade mig vad det stod på kvittensen jag skrev under.
    Jag vet inte svarade jag, jag är höggravid, nyopererad, stod i bara nattlinne och försökte fånga båda våra katter som försökte smita samtidigt som jag skulle ta emot paketet, jag skrev bara på där killen pekade.

Då trillade polletten ner och jag kopplade samman allt. Jag har blivit bedragen. Troligtvis har paketet inte ens kommit med Fed Ex utan en av "rånarens" kompisar enbart för att lura av mig min namnteckning.

Jag ringde polisen direkt (han nästan idiotförklarade mig för att jag tagit emot ett paket jag inte beställt, och skrivit på ett papper utan att läsa på det)
    Fick rådet att invänta pappret som "rånaren" påstår sig ha på att jag avsäger mig mina pengar, sen ska jag tillsammans med kartongen och Coca-Cola burkarna lämna in det till polisen och göra en anmälan.
    Detta är ett brott enligt Brottsbalken kapitel 9 och 14, § 1, och kan ge honom fängelse i minst ett halvår.

I dag den 23/8 ringde jag först till Fed Ex och förhörde mig om de ens haft någon form av leverans till min adress. Det hade de inte, och om det hade varit så, hade jag fått en följesedel och en tolvsiffrig kod. + att det hade då suttit en adresslapp på paketet.

Nästa steg var att ringa till Kronofogden och berätta allt och säga att de idag ska få ett långt brev från mig där allt detta står. Jag frågade även om "rånaren" producerat fram det omtalade pappret han skulle ha på att jag redan fått min betalning. Hon svarade att han sagt i fredags att han ska komma in med det idag.

Om och när de får detta papper så måste jag få en kopia av det så jag kan polisanmäla, sedan kommer polisen att begära originalet från Kronofogden och börja leta fingeravtryck på paketet jag fick levererat.

Bara vetskapen om att han vet var jag bor och gjort detta kalla beräknande gör mig livrädd.
    Tänk om jag läst pappret jag skrev på, om jag genomskådat...
    vad hade hänt då?

Samtliga av rånarna hade andra brott de hade begått, olovlig körning, droginnehav, vapeninnehav och allt möjligt... men de brotten bara försvann för att väpnat rån var värre....

Har bara några veckor kvar till Bf .... hade gått vidare med mitt liv...
    Jag är livrädd nu!

• Svar på tråden Livrädd!!!! Rånaren vet var jag bor och är iskall och beräknande....
  • Minname

trist att sambon inte förstår din rädsla .. jag tycker det är bra att du tar det på alvar!!!
    har sett vad som kan hända det behöver inte vara barnlek alla gånger!! jo jobb ja men det kan ju vara ett kvälls jobb och han verkade ju desutom ha kompisar som ställde upp ju... nej ta det på alvar !!!

• Eli

isch! Vad superläskigt!

har inte läst inläggen i övrigt men blev hemskt tagen av din berättelse. En sak bara som kanske kan lugna: om det varit riktigt "fula fiskar" så hade de antagligen hotat dig med våld i alla fall.

Sedan vidare: puckorånare - han måste väl fatta att han skulle åka dit på det här också...

• Anonym

Eli

Grejen är att det är inte förrän nu som han fått ett jobb, så det är inte förrän nu kravet på pengar har kommit, och tydligen bara från mig då och brottsofferfonden.
    Denna bluffen är första steget och än så länge tror han ju att den har funkat.
    Han vet ju INTE att jag genomskådat honom och tänker polisanmäla.

Det är när han får reda på att jag tänker polisanmäla och att han kommer att riskera minst ett halvår i fängelse som jag är rädd för vad nästa steg blir.... då kanske han börjar hota med våld eller liknande....

De hade som jag skrivit tidigare samtliga andra mål på halsen... olaga vapeninnehav, droginnehav, olovlig körning, misshandel med kniv etc.... men samtliga av dessa "småförseelser" försvann bara för att väpnat rån var värre... så de blev bara dömda för rånet.....

• Sotlugg

Men vilken fruktansvärd situation för dig! Jag förstår din rädsla. Jag hoppas verkligen att allting ordnar sig och att du kan få känna dig trygg igen! *Sänder några stärkande och tröstande kramar!*

• Meli

Stackare....vet inte vad jag ska säga, men färstår att du är rädd. Fast det är ju inte säkert at de är så farliga, egenligen, det här låter ganska barnsligt at de tror att de skulle kunna komma undan med detta....
    Kram

• Anonym

Meli:

Ja det låter som han har tittat för mycket på film... men jag är ändå rädd för det är ändå jäkligt kallt och beräknande att ens komma på en sån här sak och helt iskallt lämna in pappret och hålla fast vid att jag har skrivit på att jag inte vill ha pengarna..... får mig att undra vad han har för ess i skjortärmen..... jag hade aldrig räknat med nåt sånt här och det skrämmer mig.....

Fick ju under rättegången reda på att han varit inblandad i knivslagsmål och grejer... det var något med ett hugg mot en kille men att killen hade dunjacka så kniven hade aldrig nått in till skinnet..... nåt sånt....det gör mig rädd......

• Kottebrud

"rånaren" är säkert en kille som är småkriminell... vilket innebär att han inte vet vad som händer när han gör vissa saker. Kan förstå att du är rädd. Försök prata med sambon och säg att du är rädd även fast han inte tycker att du borde vara det (kanske du redan gjort??).

Jag har för mig att jag fick välja om jag ville ha anonym adress och tel på alla papper då rån hände mig. Tog hemligt hos Telia så de inte kunde kolla mitt namn där. Har de inte frågat dig det? Eller du kanske bor i en liten stad???

• Anonym

Nej jag bor i en stor stad, skånes huvudstad.....

Fick aldrig någon fråga om nåt sånt... har inte blivit erbjuden någonting överhuvudtaget...

Sambon säger att vi ska skaffa allt skyddat när vi flyttar nästa gång....
    att det inte är lönt nu för att han redan vet var vi bor....

Det dröjer några år tills vi flyttar nästa gång... har nyss flyttat hit....

• NovaAlexandra

Även om du inte kan få skyddad address kan de (polisen) installera larm hemma hos dig, det fick min väninna. Du måste kan ske ansöka om besöksförbud först. Om du vill kan jag kolla närmare hur det funkar. Kram!

• Anonym

Tack så mycket NovaAlexandra det hade jag verkligen uppskattat....
    all hjälp och alla råd är varmt varmt välkomna.
    Är så glad att ni finns!
    Kram

Svar på tråden Livrädd!!!! Rånaren vet var jag bor och är iskall och beräknande....