• Anonym (..)

Att vilja vänta

Jag är nu 23 år och har ännu inte haft sex, för mig är det extremt viktigt att vänta med sex tills äktenskap. Man får såklart tycka hur man vill om det men det är så jag tänker (jag brukar mig självklart inte om vad andra gör, utan detta är endast hur jag vill ha det). Jag har är sambo som också är helt okej med detta och även han vill vänta, vi är förlovade och planen är att vi ska gifta oss i slutet av sommaren. Men hur tänker ni andra om att vänta med sex tills äktenskap, är det någon här som också gjort det? Finns det något negativt med det. Jag tänker ju att det är en synd att ha sex utanför äktenskap, så för mig har det alltid varit självklart att vänta. Men hur tänker ni andra??

• Svar på tråden Att vilja vänta
  • Mayjel

Jag är inte troende själv men kan ändå förstå att en del vill vänta med det intima, både av religiös övertygelse och av rena trygghetsskäl.

Just äktenskapet ger ju också en sorts garanti på att ens partner inte lämnar en direkt efter den fysiska akten. Den typen av försäkring får inte vi icke religiösa tyvärr. 

• Anonym (l)

Hade jag träffat någon nu och behövt vänta till äktenskap skulle det ta flera år. Jag är inte intresserad av att gifta mig med någon efter väldigt kort tid. Plus jag är kåt. Det behöver verkligen inte liggas direkt men några år för att sedan inse att vi vill olika saker i sängen? Nej.

• Anonym (Omvänt)

Visst, det hela är en fin tanke. Men sex är ju hela grejen med att ha ett förhållande.. Jag ville vänta med att ha sex med min kille innan vi träffades, några månader eller så.. Sen när vi träffades så ville jag inte vänta då attraktionen var så stor. Och det tolkar jag som något positivt. 

Jag undrar hur du inte kan vilja ha sex med honom redan nu? 

• Anonym (..)
    Anonym (Omvänt) skrev 2025-03-18 23:18:46 följande:

Visst, det hela är en fin tanke. Men sex är ju hela grejen med att ha ett förhållande.. Jag ville vänta med att ha sex med min kille innan vi träffades, några månader eller så.. Sen när vi träffades så ville jag inte vänta då attraktionen var så stor. Och det tolkar jag som något positivt. 

Jag undrar hur du inte kan vilja ha sex med honom redan nu? 

Jag vill absolut vara närmre och intim med honom, men för mig är mina värderingar också viktiga. Vi har varit tillsammans sedan 2018 och har klarat oss bra utan sex. Sen tycker inte jag att sex är hela grejen med ett förhållande, man kan vara nära varandra och visa kärlek utan att ha sex.
  • Anonym (l)
    Anonym (..) skrev 2025-03-18 23:27:41 följande:
     Sen tycker inte jag att sex är hela grejen med ett förhållande, man kan vara nära varandra och visa kärlek utan att ha sex.
    No shit Sherlock...
  • Anonym (Nn)

Tycker du verkligen att det är ett eget val när det är något andra har sagt till dig att du ska göra för annars är det en synd som du ska känna ångest och må dåligt över? Är genuint intresserad. Förr fanns det en större mening med att vara gift före sex eftersom det då fanns en stabil framtid för eventuella barn, iofs lite samma tänk idag kanske. Men nu finns preventivmedel så det är stor skillnad. 

Självklart gör du som du vill, men jag hoppas det verkligen är det DU vill och inget du rättar dig efter.

• Anonym (Omvänt)
    Anonym (..) skrev 2025-03-18 23:27:41 följande:
    Jag vill absolut vara närmre och intim med honom, men för mig är mina värderingar också viktiga. Vi har varit tillsammans sedan 2018 och har klarat oss bra utan sex. Sen tycker inte jag att sex är hela grejen med ett förhållande, man kan vara nära varandra och visa kärlek utan att ha sex.
    Alltså jag förstår själva tänket. Men jag tycker det är synd då du/ni går miste om den intima delen med varandra och har gjort det i 7år. Livet är till för att levas.

Och jag tror tyvärr att din bild av vad sex är/inte är, inte stämmer med verkligheten. Jag tror du kommer bli väldigt besviken. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Nn) skrev 2025-03-18 23:35:35 följande:

Tycker du verkligen att det är ett eget val när det är något andra har sagt till dig att du ska göra för annars är det en synd som du ska känna ångest och må dåligt över? Är genuint intresserad. Förr fanns det en större mening med att vara gift före sex eftersom det då fanns en stabil framtid för eventuella barn, iofs lite samma tänk idag kanske. Men nu finns preventivmedel så det är stor skillnad. 

Självklart gör du som du vill, men jag hoppas det verkligen är det DU vill och inget du rättar dig efter.

Ja jag tycker det är mitt eget val, ingen hade ju behövt veta om jag gör någonting så jag väljer ju ändå att inte ha sex. Min familj är inte kristna överhuvudtaget så att jag tillexempel är ju född innan mina föräldrar var gifta, så det är absolut mitt eget val och vad jag känner är bäst.
  • Anonym (Oj)
    Mayjel skrev 2025-03-18 22:23:43 följande:

Jag är inte troende själv men kan ändå förstå att en del vill vänta med det intima, både av religiös övertygelse och av rena trygghetsskäl.

Just äktenskapet ger ju också en sorts garanti på att ens partner inte lämnar en direkt efter den fysiska akten. Den typen av försäkring får inte vi icke religiösa tyvärr. 

Vad för garanti?

Varför riskera dåligt sex? Grejen är att du inte vet villkoren på den sk försäkringen. 

• KimLinnefeldt

1. Ju mer man tränar sig på något, desto bättre kan man bli på det. Så jag tycker att alla ska ha sex ganska tidigt och gärna flera partners innan de hittar den rätta.

2. Det är skönt att ha sex. Varför ska man inte unna sig det?

3. Tänk om man upptäcker på bröllopsnatten att man inte alls passar ihop sexuellt. 

Svar på tråden Att vilja vänta