Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Att vilja vänta

Jag är nu 23 år och har ännu inte haft sex, för mig är det extremt viktigt att vänta med sex tills äktenskap. Man får såklart tycka hur man vill om det men det är så jag tänker (jag brukar mig självklart inte om vad andra gör, utan detta är endast hur jag vill ha det). Jag har är sambo som också är helt okej med detta och även han vill vänta, vi är förlovade och planen är att vi ska gifta oss i slutet av sommaren. Men hur tänker ni andra om att vänta med sex tills äktenskap, är det någon här som också gjort det? Finns det något negativt med det. Jag tänker ju att det är en synd att ha sex utanför äktenskap, så för mig har det alltid varit självklart att vänta. Men hur tänker ni andra??

• Svar på tråden Att vilja vänta
  • Anonym (..)
    Anonym (Omvänt) skrev 2025-03-18 23:18:46 följande:

Visst, det hela är en fin tanke. Men sex är ju hela grejen med att ha ett förhållande.. Jag ville vänta med att ha sex med min kille innan vi träffades, några månader eller så.. Sen när vi träffades så ville jag inte vänta då attraktionen var så stor. Och det tolkar jag som något positivt. 

Jag undrar hur du inte kan vilja ha sex med honom redan nu? 

Jag vill absolut vara närmre och intim med honom, men för mig är mina värderingar också viktiga. Vi har varit tillsammans sedan 2018 och har klarat oss bra utan sex. Sen tycker inte jag att sex är hela grejen med ett förhållande, man kan vara nära varandra och visa kärlek utan att ha sex.
  • Anonym (..)
    Anonym (Nn) skrev 2025-03-18 23:35:35 följande:

Tycker du verkligen att det är ett eget val när det är något andra har sagt till dig att du ska göra för annars är det en synd som du ska känna ångest och må dåligt över? Är genuint intresserad. Förr fanns det en större mening med att vara gift före sex eftersom det då fanns en stabil framtid för eventuella barn, iofs lite samma tänk idag kanske. Men nu finns preventivmedel så det är stor skillnad. 

Självklart gör du som du vill, men jag hoppas det verkligen är det DU vill och inget du rättar dig efter.

Ja jag tycker det är mitt eget val, ingen hade ju behövt veta om jag gör någonting så jag väljer ju ändå att inte ha sex. Min familj är inte kristna överhuvudtaget så att jag tillexempel är ju född innan mina föräldrar var gifta, så det är absolut mitt eget val och vad jag känner är bäst.
  • Anonym (..)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-03-20 15:13:55 följande:
    Hur gammal är din fästman? Är han också oskuld? Menar du att ni bor ihop utan att ha sex? Det är väl ganska ovanligt. Varför har ni inte gift er tidigare? Men om ni ska gifta er i sommar, är det inte så lång väntan kvar :) Själva väntade vi tills vi var förlovade, men vi har vänner som väntade till äktenskapet.
    Vi är lika gamla och vi träffades när vi var 16 och då har han oskuld så hoppas verkligen han fortfarande är det,  vi bor ihop ja. Såklart vi kan mysa med varandra men ingen penetration eller något oralt. Vilket jag anser som sex. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Ina) skrev 2025-03-19 18:18:54 följande:
    Ok jag trodde ts levde kvar på 1800 talet då sex utanför äktenskapet ses som synd. Men bo ihop och sova ihop med en kille som gör allt utom stoppa in snoppen är inte synd 😮 så visst, det sistnämnda är väl mer år 2025 än 1800 tal.

Men då undrar jag vad ts "väntar" på, varför har hon inte friat? Ska hon vänta på att hon kommer i klimakteriet eller går i pension eller vad är det "fina" som hon väntar på? /En som inte förstår men är nyfiken
    Om du bara läser texten så står det att vi är förlovade och bröllop är planerat i sommar, sen är vi 23. Det är inte jättekonstigt att inte vara gift än.
  • Anonym (..)
    Tyra myra skrev 2025-03-20 18:17:12 följande:

Det låter jätte bra att ni båda är överens om att vänta. Då är det ingenting någon har pressat på den andre. 

Jag har bara en liten fråga till dig Ts, Varför har ni väntat så länge som 7år på att gifta er?

För att vi är bara 23, vi träffades tidigt. Det är ganska vanligt att inte vara gift när man är 23. Hade fattat den frågan om vi var 43 och träffades när vi var 36, men många så unga är inte jättesugna att gifta sig direkt.
  • Anonym (..)
    Studentpappa skrev 2025-03-20 17:57:37 följande:

Jag är 40+ och ogift med två barn. Ser inga problem med det. Träffade rätt många tjejer jag inte funkade med som ung och hade inte velat köpa grisen i säcken... 

Kul att upptäcka det efter fem år och nu gift.
    -Jahopp, det är väl bara att bita ihop det då! För att skilja sig är väl synd det också...

Fast om båda har sex för första gången så har ju ingen något att direkt jämföra med. Man lär sig tillsammans vad man tycker om. Sen tror jag inte vi kommer ha sex så ofta att det blir något större problem. Alla ser inte sex som det viktigaste i livet, som man ska ha varje vecka. Hade jag fått bestämma hade jag aldrig velat ha sex, det enda problemet där är ju att jag vill ha barn.
  • Anonym (..)
    Anonym (M) skrev 2025-03-20 22:49:14 följande:
    Känner din pojkvän till din inställning till sex? Du bör berätta för honom att du egentligen inte vill ha sex annat än för att skaffa barn.  Varför känner du så förresten?
    Vi pratar väldigt mycket om det, han vet om hur jag tänker, sen är han också extremt kristen och kommer från en kristen familj. Han säger att han hade aldrig kunnat vara med någon som ser sex som det viktigaste och som inte hade kunnat vänta.
    Jag vet egentligen inte varför jag känner så, blir mest bara äcklad av tanken att vara så otroligt nära med någon, naken. 
  • Anonym (..)
    Anonym (l) skrev 2025-03-20 22:41:44 följande:
    Det blir bara mer tragiskt. Du har inte ens provat och i princip bestämt att ni inte kommer att tycka sex är trevligt. Vad är detta för något konstigt skämt???
    Jag har inte bestämt det, men jag känner ju ändå mig själv och tror inte det kommer vara något som jag direkt skulle avgudar.
Svar på tråden Att vilja vänta