Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-02-12 07:21:22 följande:
Är mitt hem en arbetsplats eller en restaurang? Eller är det en plats där jag bor och har rätt att bestämma vad som finns och bjuds på?
Vilka andra saker anser du att jag ska lägga pengar på trots att det inte är något jag själv använder/äter/dricker bara för att det är den "sociala normen"?
I min ungdom (högskolestuderande) hade jag aldrig problem med att det inte fanns kaffe hos mig, mina vänner kom ändå eftersom de ville umgås med MIG, inte med mitt kaffe som inte fanns.
När alla var unga och fräscha var givetvis inte kaffevanorna rotade på samma sätt, men i takt med att livet rinner iväg blir det en stark vana och ett socialt smörjmedel. Hur kan man inte vara medveten om detta?
Det går fort att vänja sig vid koffein (och det går också rimligt fort att vänja sig av med det om man vill öka sin känslighet), men nu är det så att väldigt många är vana att få en dos kaffe vid några tillfällen på dagen, och livet blir helt enkelt inte bra utan det.
Så varför vill man då att ens gäster ska sitta som på nålar och må dåligt när de kunde må bra och få en kopp gott kaffe efter maten eller till kakorna?
Det är bara konstigt och ogästvänligt.