• Anonym (Älskar kaffe)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

• Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe
  • EnAnonumius
    Anonym (r) skrev 2025-02-10 10:46:13 följande:
    Om man vill bjuda sina gäster på det de gillar
    Själv är jag kaffeälskare, svensk och således väl bevandrad i vår svenska kaffekultur... 
    Fast kräva att mina vänner som inte gillar kaffe att ha det hemma är bara verklighets frånvänt.
    Finns ju många goda dryckesalternativ en värd kan bjuda på om värden vill bjuda på fika. Kaffe är inte hugget i sten att det måste ingå i en fika.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • NinniQX

Du kan inte kräva vad andra ska ha i sitt hem. Sen funderar jag på hur ofta hälsar du på din vän? Är det en gång per dag, 2 gånger i veckan, en gång per år? 
    När jag hälsar på någon så anpassar jag mig till vad dlm har hemma. Jag åker inte till mina vänner bara för att dricka kaffe utan för att umgås med dom. 

• Anonym (r)
    EnAnonumius skrev 2025-02-11 09:42:14 följande:
    Själv är jag kaffeälskare, svensk och således väl bevandrad i vår svenska kaffekultur... 
    Fast kräva att mina vänner som inte gillar kaffe att ha det hemma är bara verklighets frånvänt.
    Finns ju många goda dryckesalternativ en värd kan bjuda på om värden vill bjuda på fika. Kaffe är inte hugget i sten att det måste ingå i en fika.
    Nej kräva tycker inte jag heller att man ska göra som sagt.
  • Anonym (kopp)
    Anonym (Kim) skrev 2025-02-11 08:40:06 följande:

Ha några stickor Nescafe i handväskan. Eller köp en liten burk och ha stående hos väninnan om du är där
    väldigt ofta. Sedan lär det bli krig om mjölken också. Komjölk eller no-cow. 

Det finns bergis kaffedrickare som inte har te hemma heller. 

Jag är en kaffedrickare som inte har te hemma.
    Dock kräver jag inte att serveras kaffe hemma hos andra.

Tror faktiskt att alla mina vänner är kaffedrickare.
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (Do) skrev 2025-02-10 00:47:57 följande:
    Bjuder du på Oliver Twist tuggtobak i lakritssmak och Aloe Veradryck om jag kommer förbi eller är du socialt underutvecklad?
    Fortfarande: Serveras de sakerna gratis på i princip alla landets arbetsplatser och säljs på alla restauranger som en del av vår kultur?

Hur är ditt exempel relevant? Förstår du varför det inte är det eller missade du grundskolan också?

Är ni verkligen så här dåliga på logik och vad som är jämförbart och inte, hur fan
    överlever ni ens i verkligheten undrar man?
  • Anonym (Do)
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-11 20:28:35 följande:
    Fortfarande: Serveras de sakerna gratis på i princip alla landets arbetsplatser och säljs på alla restauranger som en del av vår kultur?

Hur är ditt exempel relevant? Förstår du varför det inte är det eller missade du grundskolan också?

Är ni verkligen så här dåliga på logik och vad som är jämförbart och inte, hur fan
    Om det var dig jag citerade när jag skrev det så hävdade du att man har hemma vad ens gäster uppskattar eller så är man snål eller socialt underutvecklad så ville se om det var rimligt att du köpte hem lasterna jag föredrar om vi hade varit vänner.
    Tydligen inte, vilket är fullt förståeligt.

Fikakultur är kultur i Sverige, det betyder inte att alla måste dricka kaffe. Då kan man lika gärna säga att 7 sorters kakor eller annat sött måste finnas i varje hem om någon vän kommer förbi.

Om man inte kan träffa en vän några timmar utan kaffe så är ju kaffeberoendet mer att likställa med snus eller rökning.
  • Anonym (Hatar kaffe)

Jag hatar kaffe och bjuder pa te, bubbelvatten eller vin. Inget kaffe hos mig, luktar fruktansvart illa.

• Anonym (Dricker inte kaffe)
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-11 20:28:35 följande:

Är mitt hem en arbetsplats eller en restaurang? Eller är det en plats där jag bor och har rätt att bestämma vad som finns och bjuds på? 

Vilka andra saker anser du att jag ska lägga pengar på trots att det inte är något jag själv använder/äter/dricker bara för att det är den "sociala normen"?

I min ungdom (högskolestuderande) hade jag aldrig problem med att det inte fanns kaffe hos mig, mina vänner kom ändå eftersom de ville umgås med MIG, inte med mitt kaffe som inte fanns. 
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-02-12 07:21:22 följande:
    Är mitt hem en arbetsplats eller en restaurang? Eller är det en plats där jag bor och har rätt att bestämma vad som finns och bjuds på? 

Vilka andra saker anser du att jag ska lägga pengar på trots att det inte är något jag själv använder/äter/dricker bara för att det är den "sociala normen"?

I min ungdom (högskolestuderande) hade jag aldrig problem med att det inte fanns kaffe hos mig, mina vänner kom ändå eftersom de ville umgås med MIG, inte med mitt kaffe som inte fanns. 
    När alla var unga och fräscha var givetvis inte kaffevanorna rotade på samma sätt, men i takt med att livet rinner iväg blir det en stark vana och ett socialt smörjmedel. Hur kan man inte vara medveten om detta?

Det går fort att vänja sig vid koffein (och det går också rimligt fort att vänja sig av med det om man vill öka sin känslighet), men nu är det så att väldigt många är vana att få en dos kaffe vid några tillfällen på dagen, och livet blir helt enkelt inte bra utan det.

Så varför vill man då att ens gäster ska sitta som på nålar och må dåligt när de kunde må bra och få en kopp gott kaffe efter maten eller till kakorna?

Det är bara konstigt och ogästvänligt.
  • Anonym (Dricker inte kaffe)
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-12 07:37:29 följande:
    När alla var unga och fräscha var givetvis inte kaffevanorna rotade på samma sätt, men i takt med att livet rinner iväg blir det en stark vana och ett socialt smörjmedel. Hur kan man inte vara medveten om detta?

Det går fort att vänja sig vid koffein (och det går också rimligt fort att vänja sig av med det om man vill öka sin känslighet), men nu är det så att väldigt många är vana att få en dos kaffe vid några tillfällen på dagen, och livet blir helt enkelt inte bra utan det.

Så varför vill man då att ens gäster ska sitta som på nålar och må dåligt när de kunde må bra och få en kopp gott kaffe efter maten eller till kakorna?

Det är bara konstigt och ogästvänligt.
    Jag kan inte hantera koffein personligen och jag har ett liv med barn och mycket aktiviteter så antalet gånger jag har gäster är rätt litet. Om inte kapselmaskinerna funnits så hade inte jag haft kaffe hemma. Punkt. Jag har haft pulverkaffe som blivit dåligt. 

Jo, kaffedrickande bland studenter var rätt utbrett eftersom det var det många gick runt på i tentaperioder. Numera är det väl energidryck men det fanns inte då. 
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe