beli skrev 2025-02-09 15:09:22 följande:
Jag tycker du gör en höna av en fjäder.
Jag är 49 år och har alltid avskytt kaffe. Kan för mitt liv inte begripa varför just kaffe blivit dryck nr 1 och inte tranbärssaft, mate-te, kokosvatten eller nåt annat random.
Jag var ihop med min exman i 14 år och lyckligtvis avskyr han också kaffe, så ingen av oss behövde vakna till kaffelukten på morgonen. De första åren hade vi aldrig kaffe hemma, vi tänkte på det lika lite som på att ha memma eller haggis. Vi ordnade ofta fester och bjöd på andra drycker, som vin.
Nåt år köpte mina föräldrar en kaffekokare till oss, vilket vi inte var helt förtjusta i eftersom vi inte hade överdrivet mycket plats i köket. Dock fick den då stå uppe i ett skåp och togs ner när de eller svärföräldrarna kom.
Nu har vi flyttat isär och jag har köpt en liten Nescafe-burk som står i ett skåp i den händelse nån ber om kaffe. Jag kommer aldrig själv ihåg att erbjuda eftersom det är mig så främmande, men gästerna kan be om det.
Dock hörde varken jag eller min exman nånsin ett ont ord av kompisarna för att vi inte hade kaffe, och det var inget de krävde av oss.
Att du på nåt sätt kräver att din vän ska köpa kaffe och ondgör dig över detta låter helt galet i mina öron. Varför ser du inte till att alltid ha en liten burk Nescafe i väskan, så att du kan koka upp vatten hos valfri kompis och alltid få i dig ditt kaffe?
Finns det många i Sverige som äter memma eller haggis flera gånger dagligen?
Nej, det finns det inte och ditt exempel är därför helt ologiskt och inte jämförbart.
Vissa saker hör till det vi kallar kultur och seder man kan förvänta sig att möta i ett land. Att du personligen har valt bort det innebär inte att kulturen inte finns.
Det finns säkert fransmän som inte erbjuder bröd till maten heller men deras landsmän som är vana att ta upp det sista av såsen med en bit bröd kommer ändå att tycka de är avvikande och bryter mot det som är god sed där.