Inlägg från: Anonym (tröttnat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tröttnat)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Hon är väl bara lite barnslig och bekväm för att hon inte dricker kaffe själv och det är rätt dyrt.

Det blir gammalt om man inte använder det och gammalt äckelkaffe hos folk som inte dricker det blir jag inte glad av, husch! Bättre att ta med sig eget i så fall eller bara fika ute.

Min man är likadan, 50+ och "kan inte" koka kaffe för han menar att det behöver inte han kunna som inte dricker. Medan han har 25 kaffedrickande släktingar men det är såklart mitt problem.

Hade ett rekordbråk om det vid sonens student vilket slutade med att jag ställde mig i lägenhetskö. Så vi får väl se vad han tycker om sitt val där att vägra lära sig normal gästfrihet och hyfs i ett nordiskt land när den bomben smäller.... 

• Anonym (tröttnat)

D.v.s. jag får väl acceptera att folk kan välja att inte ha kaffe hemma men jag kommer att se dem som socialt underutvecklade och/eller snåla.

Jag kunde själv inte dricka varken te eller kaffe på två år pga en sjukdom men nog hade jag båda hemma ändå för gästernas skull. För jag vill nämligen att gäster ska trivas och i möjligaste mån få det som de är vana vid.

Har man inte målet att folk ska gilla att besöka en kan man klart servera ljummet kranvatten med cup'a'noodles, men klaga då inte om de avvecklar vänskapen med dig.

• Anonym (tröttnat)
    Anonym (CNN) skrev 2025-02-09 14:24:07 följande:

Varför ska man koka kaffe om man inte dricker det själv eller vill?
    Koka ditt jäkla kaffe själv och om du behöver ställa dig i bostadskö pga det finns det betydligt större problem bakom skynket. 

Jag fick lära mig koka kaffe till mormor och mofar när jag var åtta år gammal, inte drack jag kaffe då. Det handlar om att vara hjälpsam och göra något när mormor bakade kaka till oss alla.

Det är även en del av att vara socialt kompetent i Sverige, där alla arbetsplatser som är något att ha förser personalen med gratis kaffe.

Min man kan googla vilket ämne som helst under sittande måltid när han vill berätta vem som har rätt eller fel om nåt, och då tycker jag att han borde kunna googla hur man fixar en kanna kaffe också.

Eftersom han just den dagen och stunden lite drygt hade sagt att "jag ska ta hand om köket nu för du bara springer runt i onödan annars" så jag fick sitta ner en stund efter att ha fixat och donat i många timmar med allt till studentmottagning och buffé och just fått fram tårtor och kakor. Och då börjar släkten trampa oroligt och måste ha kaffe.

Ändå går han förbi minst ett dussin av sina släktingar, som helt säkert kan starta en kaffebryggare, tar hissen ner och ska hämta upp mig igen när jag just nått fram till en stol i trädgården. 

Det var nytt rekord i hjälplös, socialt inkompetent och hål i huvet på samma gång.
    Det var droppen.
  • Anonym (tröttnat)
    Dethärärmittnamn skrev 2025-02-09 14:25:38 följande:

Vad skönt att vi inte har folk här hemma särskilt ofta. Träffar hellre folk på rediga fik. Vill inte ha folk hemma i alla fall. 

Det är ganska dyrt att ha studentmottagning på lokal.
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2025-02-09 14:42:15 följande:

Ska hon köpa kaffebryggare för din skull också?

Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.

Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås. 

Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?

Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
  • Anonym (tröttnat)
    EnAnonumius skrev 2025-02-09 15:20:01 följande:
    Vatten och kastrull har alla man ju liksom hemma. Oavsett om man dricker kaffe/te eller enbart vatten.

Så var ville du komma med ditt "koka vatten exempel"?
    Nu var det te som var exemplet, och om det är okej att förvänta sig att en tedrickare har med egen tepåse eller inte.

Jag tycker det är befängt, självklart kan en god värd erbjuda både kaffe och te om man håller en fest.
  • Anonym (tröttnat)
    beli skrev 2025-02-09 15:09:22 följande:
    Jag tycker du gör en höna av en fjäder.

Jag är 49 år och har alltid avskytt kaffe. Kan för mitt liv inte begripa varför just kaffe blivit dryck nr 1 och inte tranbärssaft, mate-te, kokosvatten eller nåt annat random.

Jag var ihop med min exman i 14 år och lyckligtvis avskyr han också kaffe, så ingen av oss behövde vakna till kaffelukten på morgonen. De första åren hade vi aldrig kaffe hemma, vi tänkte på det lika lite som på att ha memma eller haggis. Vi ordnade ofta fester och bjöd på andra drycker, som vin.

Nåt år köpte mina föräldrar en kaffekokare till oss, vilket vi inte var helt förtjusta i eftersom vi inte hade överdrivet mycket plats i köket. Dock fick den då stå uppe i ett skåp och togs ner när de eller svärföräldrarna kom.

Nu har vi flyttat isär och jag har köpt en liten Nescafe-burk som står i ett skåp i den händelse nån ber om kaffe. Jag kommer aldrig själv ihåg att erbjuda eftersom det är mig så främmande, men gästerna kan be om det.

Dock hörde varken jag eller min exman nånsin ett ont ord av kompisarna för att vi inte hade kaffe, och det var inget de krävde av oss.

Att du på nåt sätt kräver att din vän ska köpa kaffe och ondgör dig över detta låter helt galet i mina öron. Varför ser du inte till att alltid ha en liten burk Nescafe i väskan, så att du kan koka upp vatten hos valfri kompis och alltid få i dig ditt kaffe?
    Finns det många i Sverige som äter memma eller haggis flera gånger dagligen?

Nej, det finns det inte och ditt exempel är därför helt ologiskt och inte jämförbart.

Vissa saker hör till det vi kallar kultur och seder man kan förvänta sig att möta i ett land. Att du personligen har valt bort det innebär inte att kulturen inte finns.

Det finns säkert fransmän som inte erbjuder bröd till maten heller men deras landsmän som är vana att ta upp det sista av såsen med en bit bröd kommer ändå att tycka de är avvikande och bryter mot det som är god sed där.
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (Do) skrev 2025-02-10 00:47:57 följande:
    Bjuder du på Oliver Twist tuggtobak i lakritssmak och Aloe Veradryck om jag kommer förbi eller är du socialt underutvecklad?
    Fortfarande: Serveras de sakerna gratis på i princip alla landets arbetsplatser och säljs på alla restauranger som en del av vår kultur?

Hur är ditt exempel relevant? Förstår du varför det inte är det eller missade du grundskolan också?

Är ni verkligen så här dåliga på logik och vad som är jämförbart och inte, hur fan
    överlever ni ens i verkligheten undrar man?
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-02-12 07:21:22 följande:
    Är mitt hem en arbetsplats eller en restaurang? Eller är det en plats där jag bor och har rätt att bestämma vad som finns och bjuds på? 

Vilka andra saker anser du att jag ska lägga pengar på trots att det inte är något jag själv använder/äter/dricker bara för att det är den "sociala normen"?

I min ungdom (högskolestuderande) hade jag aldrig problem med att det inte fanns kaffe hos mig, mina vänner kom ändå eftersom de ville umgås med MIG, inte med mitt kaffe som inte fanns. 
    När alla var unga och fräscha var givetvis inte kaffevanorna rotade på samma sätt, men i takt med att livet rinner iväg blir det en stark vana och ett socialt smörjmedel. Hur kan man inte vara medveten om detta?

Det går fort att vänja sig vid koffein (och det går också rimligt fort att vänja sig av med det om man vill öka sin känslighet), men nu är det så att väldigt många är vana att få en dos kaffe vid några tillfällen på dagen, och livet blir helt enkelt inte bra utan det.

Så varför vill man då att ens gäster ska sitta som på nålar och må dåligt när de kunde må bra och få en kopp gott kaffe efter maten eller till kakorna?

Det är bara konstigt och ogästvänligt.
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe