Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:10:35 följande:
    Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Min väninna vägrar köpa hem kaffe till sig, vilket jag tycker är helt sjukt. Kaffe förväntas man liksom ha hemma. Även om man inte dricker kaffe själv är det liksom en social grej och man bör anpassa sig. Jag har frågat varför hon vägrar ha kaffe hemma hos sig och får inget riktigt vettigt svar. Jag får alltid ta med mig kaffe eller köpa med mig när jag ska till henne. Tycker inte ni det är konstigt att inte ha kaffe hemma hos sig? Förväntas man inte liksom ha det? Själv skulle jag aldrig kunna vara utan kaffe.

Jag själv älskar kaffe och har alltid kaffe hemma.

Men ärligt så ser jag knappast det som konstigt och skulle aldrig förvänta mig att en icke kaffedrickare har kaffe hemma. Varför skulle man liksom?
    Javisst är kaffe är en social grej, mellan kaffedrickarna. Inget man kan kräva att en icke kaffedrickande person måste anpassa sig efter det.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 14:58:38 följande:
    Ja det tycker jag inte är något konstigt, finns på Blocket för ett par hundralappar.

Om man bryr sig en smula vad ens gäster tycker om och inte är fattigare än en kyrkråtta förstås. 

Ska jag som inte dricker te normalt i så fall vägra koka vatten åt gästerna när alla andra får kaffe från kaffebryggaren? Be dem ha med en tepåse i handväskan?

Nej, det känns inte särskilt gästvänligt.
    Vatten och kastrull har alla man ju liksom hemma. Oavsett om man dricker kaffe/te eller enbart vatten.

Så var ville du komma med ditt "koka vatten exempel"?

• EnAnonumius
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-09 15:53:19 följande:
    Vissa saker hör till det vi kallar kultur och seder man kan förvänta sig att möta i ett land. Att du personligen har valt bort det innebär inte att kulturen inte finns.
    Ja kultur ja. Dock så är det varken ursäkt eller förklaring till att mer eller mindre ska kräva att en icke kaffedrickare måste ha kaffe hemma hos sig för den saken skull.

Men vad kan man förvänta sig? Verkar ju ha blivit någon slags nykultur med att vara någon jäkla kravmaskin och kräva allt möjligt folk bara ska ha hemma för att "räknas som en god värld". 😒

Själv är jag en kaffeälskare, och har varit hos många icke kaffedrickare som har varit en riktig god värld, fast de inte har kaffe hemma.

• EnAnonumius
    Anonym (r) skrev 2025-02-10 10:46:13 följande:
    Om man vill bjuda sina gäster på det de gillar
    Själv är jag kaffeälskare, svensk och således väl bevandrad i vår svenska kaffekultur... 
    Fast kräva att mina vänner som inte gillar kaffe att ha det hemma är bara verklighets frånvänt.
    Finns ju många goda dryckesalternativ en värd kan bjuda på om värden vill bjuda på fika. Kaffe är inte hugget i sten att det måste ingå i en fika.
  • EnAnonumius
    Anonym (tröttnat) skrev 2025-02-12 07:37:29 följande:
    Så varför vill man då att ens gäster ska sitta som på nålar och må dåligt när de kunde må bra och få en kopp gott kaffe efter maten eller till kakorna?

Det är bara konstigt och ogästvänligt.
    Nej, det är inte alls konstigt..

Det är inte värdens sak att se till att mitt koffein beroende bli tillgodosedd om värden själv inte dricker kaffe.

En värd kan få en gäst att må bra ändå även om det inte bjuds på kaffe.

Det är däremot socialt underutvecklat att förvänta sig och/eller kräva att folk som inte dricker kaffe ska ha kaffe hemma.
    Lika socialt underutvecklat att hävda att man vill att gäster sitter på nålar bara för att de inte få kaffe hos en icke kaffedrickare.
    Om koffeinet är så jäkla viktigt för kaffedrickaren så kan den personen fixa sitt kaffe själv.

• EnAnonumius
    Anonym (Dricker inte kaffe) skrev 2025-02-12 07:55:07 följande:
    Jo, kaffedrickande bland studenter var rätt utbrett eftersom det var det många gick runt på i tentaperioder. Numera är det väl energidryck men det fanns inte då. 
    Nu har ju jag inte gått på universitet ännu..
    Men jag vill minnas att jag läste någonstans att innan energidryckerna kom så hade man hög försäljning även på koffeintabletter, bland studenter på högskola/universitet.
  • EnAnonumius
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:39:13 följande:

Men varför vill man inte skapa ett gästvänligt hem där sina gäster trivs? Det förstår inte jag.

Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:51:50 följande:
    Är det för mycket begärt att ha en kaffebryggare hemma?
    Ja om man vill ha ett gästvänligt hem tycker jag hon bör köpa en kaffebryggare.

Här är ett bra exempel på "ny kulturen" som har kommit..
    Vara en gränslös gnällig kravmaskin.

• EnAnonumius
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:54:43 följande:
    Kräver vet jag inte om jag gör, men jag ifrågasatte däremot ganska kraftigt.
    Vad folk har hemma eller inte hemma är inte din sak att gnälla över och/eller "ifrågasätta kraftigt".
    Du låter snarare egoistisk och småsint i ditt klagomål.

Du kan gott stå för ditt kaffe själv utan att anse att din vän skall slösa pengar på kaffe.
    Det är bara småsint och egoistiskt att anse att en icke kaffedrickare inte skulle kunna vare en god värd om det inte bjuder på kaffe.

Eller köp en lite burk frystorkat kaffe och ställ hemma hos din väninna i stället. Så slipper du att gnälla på henne.

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 15:25:20 följande:

Får man ofta besök av kaffedrickare så köper man väl hem kaffe? Vad ska man annars bjuda på? När jag är hos barnen får jag ofta brygga mitt kaffe själv för de dricker inte men självklart kaffe hemma!!

Så du kan inte tänka ut själv alternativet till kaffe, som man kan dricka?
    Eller är du en av dem som anser att kaffe ska vara hugget i sten att bjuda på per se?
  • EnAnonumius
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:39:26 följande:

Alltså dessa svar i den här tråden. Hur kan det vara för mycket begärt att ha EN produkt (kaffe i detta fall) hemma för att sina gäster ska trivas? Varför vill man inte detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan vara en så stor uppoffring. Nej det går inte att jämföra med pepsi max och annan skit. Kaffe är en social grej, inte bara en simpel dryck? Helt sjuka svar i tråden.

Det är ju som är sjuk som hänger upp trivsel på en simpel dryck som kaffe.

Att skylla på en s.k "social grej", säger en hel del om dig över hur inskränkt och intolerant du är vid olikheter och inte hanterar alternativa "social grejer".

Om det är så jävla viktigt för dig att ha kaffe hemma hos din väninna köp för fan då in en burk snabbkaffe och ställ det hos henne. I stället för att vara en intolerant kravmaskin. Svårare än så är det inte...

Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe