Inlägg från: Anonym (r) |Visa alla inlägg
  • Anonym (r)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

För mig är det udda, i synnerhet om det är en svensk som känner väl till kaffekulturen, jag hade aldrig låtit gäster ta med eget kaffe utan sett till att det finns att bjuda på. Så långt som helt sjukt skulle jag dock inte sträcka mig.

• Anonym (r)

Men jag måste tillägga, att fråga någon varför den vägrar ha kaffe hemma det är också udda. Du har inget med att göra vad någon annan väljer att ha hemma.

• Anonym (r)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-10 09:45:03 följande:

Jag brukar inte heller ha kaffe hemma eftersom jag själv bara dricker te.

Mamma tog med sig kaffe när hon hälsade på tills min son började dricka kaffe. Han älskar kaffe och nu har han eget kaffe och en presskanna, så nu har vi kaffe hemma.

Jag tycker det är lite väl att be folk som inte ens dricker kaffe att ha kaffe hemma utifall att någon skulle komma förbi. Kaffe blir ju lätt smaklöst om det får stå i flera månader utan att någon dricker upp det. 

Köpa ett paket kaffe var tredje månad eller mer sällan är väl ändå överkomligt
  • Anonym (r)
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-10 10:29:08 följande:
    Nä, inte om man inte dricker kaffe själv.

Kaffe finns inte ens på min radar när jag går i affären. Nu gör det det, eftersom pojken dricker kaffe då och då.

Intressant nog dricker mina vänner inte heller kaffe nu när jag tänker efter. Det är bara mamma och min ena bror som gör det. Alla andra dricker te. 
    Varför inte? Hur mycket pengar är rimligt att lägga på gäster på ett år enligt dig?
  • Anonym (r)
    Anonym (Java) skrev 2025-02-10 10:41:32 följande:
    Varför köpa något man bara får kasta ändå för att det blivit dåligt?
    Om man vill bjuda sina gäster på det de gillar
  • Anonym (r)
    Anonym (Ooo) skrev 2025-02-10 10:42:21 följande:
    Slöseri på miljöresurser också.
    Låter mest som en ursäkt. Folk slösar gärna på miljöresurser när det passar deras syften.
  • Anonym (r)
    Anonym (Java) skrev 2025-02-10 10:50:25 följande:
    Du blir det ju snabbkaffe då, det har bättre hållbarhet och finns i små förpackningar.

Använder man inte kaffe själv finns det ju ingen som helst anledning att ha ett paket malet bryggkaffe stå och bli dåligt.
    Ja så kan man ju också göra
  • Anonym (r)
    Anonym (Ooo) skrev 2025-02-10 11:00:13 följande:
    Så om man inte är lika noga med allt så är resten skitsamma?
    Du gör som du vill men skyll inte på miljön om du ändå inte bryr dig. Det räcker med att du inte vill ha kaffe hemma för att det inte passar dig.
  • Anonym (r)
    EnAnonumius skrev 2025-02-11 09:42:14 följande:
    Själv är jag kaffeälskare, svensk och således väl bevandrad i vår svenska kaffekultur... 
    Fast kräva att mina vänner som inte gillar kaffe att ha det hemma är bara verklighets frånvänt.
    Finns ju många goda dryckesalternativ en värd kan bjuda på om värden vill bjuda på fika. Kaffe är inte hugget i sten att det måste ingå i en fika.
    Nej kräva tycker inte jag heller att man ska göra som sagt.
  • Anonym (r)
    Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-12 14:39:26 följande:

Alltså dessa svar i den här tråden. Hur kan det vara för mycket begärt att ha EN produkt (kaffe i detta fall) hemma för att sina gäster ska trivas? Varför vill man inte detta? Jag förstår verkligen inte hur det kan vara en så stor uppoffring. Nej det går inte att jämföra med pepsi max och annan skit. Kaffe är en social grej, inte bara en simpel dryck? Helt sjuka svar i tråden.

Kanske blev folk provocerade av att de tolkat dig som att du KRÄVER. Hade du utelämnat den delen om att du ifrågasatt detta till vänninan så kanske svaren blivit annorlunda.
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe