• Anonym (Särbo)

Han är typ bästa vän med sina barn och vice versa

Hej.
    Min särbo har typ sedan ett halvår tillbaka börjat umgås mer och mer med sina barn/ungdomar där hemma. 
    Han har 2 söner och 1 dotter. Sönerna är i åldrarna 16 och 18 och dottern är 13. 

Han har börjat umgås med dom på ett helt nytt sätt. Inte vara det gör vardagliga. 
    Vi har vart ihop i 3 år och i början så hade dom varannan vecka hos mamma/pappa men nu kommer dom och går lite som dom vill och veckorna hos vilken förälder dom är hos har uppenbarligen längre inte lika stor betydelse. Men tidigare så ringde dom isåfall innan och sa att dom kanske skulle kika förbi om det inte var pappa-vecka så han var beredd på att någon kanske dök upp rätt som det var men nu ringer dom inte ens innan dom isåfall åker dit utan bara somsagt kommer och går lite olika från dag till dag  och tydligen är det absolut helt okej för deras föräldrar. Min särbo säger bara att dom är så pass stora nu och att det bara är kul att dom vill vara hos honom så ofta och att han bara tycker det är Nice att dom har sån frihet och gör som dom vill nu när ena sonen har moppebil & kör på sina syskon. 
    Det har lett till dom senaste 4-5 månaderna att det blir svårt att vara både spontan och planera inför helg och träffar då han inte vet om han har barnen eller inte och om barnen är där så vill han först se vad eller om dom tänkt göra något ihop innan han bestämmer något konkret med mig. Det känns även som att ju äldre barnen blir kan han likaväl hänga med dom på samma sätt nästan som han hänger med vänner. Han pratar om sönerna framförallt som att dom är gudar och höjer dom till skyarna och det nästan lyser om honom när han pratar om dom, precis som att han har sina söner som förebilder och bästavänner vilket blir lite skumt. Han nöjer sig liksom med att umgås med barnen 24/7 och barnen är dom enda han verkar tänkà på i sin närhet. Och ju mer han är med barnen desto mer vill barnen vara med/hos honom för uppenbarligen har dom ju kul ihop och kommer väldigt bra överens men barnen i 16-18 års åldern verkar mer intresserade numera att hänga med sin pappa om helgerna och kvällarnà än egna polare. Kan bara se till mig själv och jag hade nästan den bäst tiden med mina tjejkompisar när jag var äldre tonåring och ville sällan sitta fastklistrad med mamma och pappa. 

Detta kanske låter som avundsjuka, det är det inte. Det är bara att jag kan inte sära på om detta är fullt normalt att en pappa och tonårssöner är bästa bästa vänner och gör ALLT ihop eller om det är udda? 

Kunde inte låta bli att fråga min särbo när han började snacka om planer framåt med sina barn om hans äldsta son inte brukar vilja umgås med kompisarna i klassen eller andra vänner som tex på nyår, helger etc men han sa att jodå han har få men bra vänner men att HAN själv är tacksam så länge dom vill vara med honom så pass mycket som nu. 

En sak att höja sina barn till skyarna men känns nästan som att han ser upp till dom på det sätt han pratar och hela hans värld är bara vad han och hans barn ska hitta på. Det var liksom ett annat slags liv när dom verkligen bodde varannan vecka för då hade även min särbo ett annat liv. Vi kunde ha middagar med grannar, åka iväg på tu man hand, planera semestrar långt i förväg, ha sex  i soffan mitt på blanka dagen, laga mat till oss två - men nu är det som att den tiden är förbi. 
    Vad gör jag Och har jag rimliga känslor kring detta?

• Svar på tråden Han är typ bästa vän med sina barn och vice versa
  • Anonym (Särbo)

Summan av denna långa texten: Men det känns som att denna såkallade nyfunna jätte nära relationen till sina snart vuxna söner har blivit hans nya tighta vänskaper som han prioriterar över sina riktiga vänner, som att det är hans nya äktenskap som han försöker vårda till hundra procent och ge energi till, som att det är hans nya hobby att umgås med dom så fort alla har en ledig minut ihop och som att det aldrig funnits något annat eller komm finnas något annat än planerna, aktiviteterna och snacket med dom som han på riktigt brinner för för tillfället sen några månader. 

Och då barnen som bara verkar se sin pappa och då får någon slags mersmak och vill bara hänga me och mer och mer med honom. Fint kanske många tycker men vad sjutton. Fira nyår, midsommar, valborg, påsk och jul och alla helger med sin pappa när man snart fyller 17 och 19? 

kom igen. Och vart tog hans och mitt samliv vägen?

• Anonym (A)

Du har inga egna barn? 
    Jag har två barn, som visserligen är yngre än hans men jag kan förstå honom. Min äldsta blir 12 och ju äldre han blir desto mer vill jag umgås med honom. Vi delar samma intressen och han håller på stt bli en vettig människa som jag är stolt över. Jag tycker inte att din man låter konstig på något sätt? Att ungdomarna får komma och gå som det vill är fint och det är ju trevligt att de vill umgås så mycket. 

• Goneril

En positiv egenskap att engagera sig i sina barn, men TS måste nog inse att hans känslor för henne har svalnat. Det var nyhetens behag; kanske har han också lite dåligt samvete för att han planerade aktiviteter med TS i stället för att umgås med barnen.                                                                                                                                     Säkert en fin man, men TS, backa ur relationen. Leta upp en barnfri man så du kan få ett socialt liv med middagar och även umgänge på tu man hand. I ditt ställe skulle jag verkligen känna mig som femte hjulet under vagnen. Han har tröttnat men är lite finkänslig så därför säger han inte det rent ut. Det som folk gör räknas, inte det de säger. Hitta en likasinnad och tacka för dig, TS.

• Anonym (Jaha)

Nej det är inget konstigt alls. Om du själv skaffar barn, tror du inte att du själv ibland kommer att vilja vara där för dom och umgås? 

• Anonym (A)
    Goneril skrev 2025-01-29 22:16:36 följande:

En positiv egenskap att engagera sig i sina barn, men TS måste nog inse att hans känslor för henne har svalnat. Det var nyhetens behag; kanske har han också lite dåligt samvete för att han planerade aktiviteter med TS i stället för att umgås med barnen.                                                                                                                                     Säkert en fin man, men TS, backa ur relationen. Leta upp en barnfri man så du kan få ett socialt liv med middagar och även umgänge på tu man hand. I ditt ställe skulle jag verkligen känna mig som femte hjulet under vagnen. Han har tröttnat men är lite finkänslig så därför säger han inte det rent ut. Det som folk gör räknas, inte det de säger. Hitta en likasinnad och tacka för dig, TS.

Både jag och min särbo har barn (fast inte med varandra) och är rörande överens om att barnen alltid kommer först. Vi har starka känslor för varandra. Jag tycker att det är positivt att har en nära relation till sina numera unga vuxna barn. Så jag vet inte om ts kille har tröttnat? Det normala är väl att man prioritera sina barn?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (A) skrev 2025-01-29 22:46:37 följande:
    Både jag och min särbo har barn (fast inte med varandra) och är rörande överens om att barnen alltid kommer först. Vi har starka känslor för varandra. Jag tycker att det är positivt att har en nära relation till sina numera unga vuxna barn. Så jag vet inte om ts kille har tröttnat? Det normala är väl att man prioritera sina barn?
    Jag prioriterar inte alltid mina vuxna barn före mitt och min särbos tid tillsammans.
    Ska man behöva sätta de vuxna barnen i främsta rummet resten av livet eller?
  • Anonym (Mina)

Min dotter är 13 nu och jag kan säga att jag tar varje chans jag får att spendera tid med henne när hon vill. När barn kommer upp i en viss ålder försvinner de ofta in på sina rum, gömda med telefonen och suckandes åt precis allt man försöker göra med dom. När hon väl vill umgås lägger jag nästan allt åt sidan, även för de allra enklaste saker som att kolla på en serie tillsammans, gå och ut handla något enkelt eller titta på något hon ritat. Tonåren är liksom den absolut sista tid vi har med våra barn innan de börjar flytta ut och fokusera mer på sina egna liv. 

• Hellishen

Ja du han är pappa 100% och inte på halvtid. Men jag förstår att om ni bara ses sällan vill kunna planera. Det kan du väl prata med honom om?

Jag misstänker att du inte har barn och kanske är yngre än din man?

Men barnen kommer alltid först, iaf om man är en rimlig förälder. Män som dumpar sina barn för en ny flickvän är väl ändå det mest patetiska vi har?

Det låter som om en barnfri kille blir bättre för dig.

• Anonym (A)
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-30 05:24:18 följande:
    Jag prioriterar inte alltid mina vuxna barn före mitt och min särbos tid tillsammans.
    Ska man behöva sätta de vuxna barnen i främsta rummet resten av livet eller?
    Ett är 21 och har precis flyttat hemifrån, det andra är 18 och bor fortfarande hemma. 
  • Anonym (Bibbi)

Känns som att han inte bryr sig om er relation längre. 

Även om barnen kommer först så ska de inte bestämma hur de vuxna ska leva. Barn måste lära sig att föräldrarna inte bara är föräldrar utan även är partners osv. 

Men nu verkar han tycka att det är roligare att hänga med dom hela tiden, och det är fine. Men jag hade gjort slut. Kan man inte prioritera sin partner också så kan man leva ensam. 

Svar på tråden Han är typ bästa vän med sina barn och vice versa