• Anonym (TS)

Har folk begravningskläder redo?

Läser om vissa kulturer där man har som tradition att begrava personen bara inom några dygn. 

Är det bara jag som tycker det verkar stressigt? 

Först chocken och sedan ska man ha en begravningsklädsel på detta.

Har ni en begravingsklädsel redo oavsett kultur/religion nu? 

Och tänker mig mer traditionellt nu att man bär svart, är proper och inte typ jag slänger på mig än gammal urtvättad t-shirt Och ja det finns nyanser däremellan. 

Men i min värld ska kvinnor ha dräkt och män kostym. 

• Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?
  • Anonym (Javisst)

Jag har det och även om det påbjuds ljus klädsel.

• Fjäril kär

Inom sådan kultur har man givetvis en sådan klädsel redo då man i regel också är troende och går i kyrkan etc så en proper klädsel är självklar. Och har man inte det så är släkten redo att låna ut och bistå. Eller nån får gå och handla. 

Rent personligen har jag kläder för begravning redo om det skulle behövas redan ikväll. Men då rör jag mig i kyrkliga sammanhang ofta så för mig är det inga konstigheter.  

• Anonym (Linn)

Ja, många har såna kläder i garderoben. Man behöver ju inte ha särskilda begravningsplagg (utom tex vit slips om man vill ha det) utan tar av de snyggare, mer dämpade, plagg man har till annat också. Dräkt och kostym har jag aldrig upplevt varit ett måste, även om det har förekommit. Det skiljer sig nog mellan olika kretsar vad man förväntas ta på sig. 

• Aniiee

Jodå, jag har svarta kläder med lite proprare stil. Men det behöver inte vara så himla upphausat. Urtvättad t-shirt, nej, men de flesta  har väl ett par mörka slacks, en vit, marinblå eller svart skjorta/blus, och en mörk jacka eller kavaj? Även om man inte är religiös...

Inom judendomen begraver vi avlidna inom ett par dagar, max en vecka. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Raggartjejen

Dräkt har jag aldrig hört talas om till begravning.
    Däremot kostym och annat än slitna vardagskläder.

• BuoBä

I vissa länder har begravningsbyråerna kläder de hyr ut/säljer.

Men ja, jag skulle tro att många vuxna redan har kläder som är passande för begravningar. Det är bra att ha i andra sammanhang också, tex jobbintervju, bröllop, andra formella fester etc. 

• Yllop

Skulle tro att de flesta vuxna människor har en mörk kavaj, mörka byxor och en vit skjorta/blus i sin garderob.

• Anonym (TS)
    Yllop skrev 2025-01-29 22:39:20 följande:

Skulle tro att de flesta vuxna människor har en mörk kavaj, mörka byxor och en vit skjorta/blus i sin garderob.

Jag är färgstark så nej. :) jag bär inte svart. 
  • BuoBä
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 22:47:08 följande:
    Jag är färgstark så nej. :) jag bär inte svart. 
    Inget annat mörkt/dämpat heller? Marinblått, mörkgrönt, mörkbrunt, dov lila?...
  • Anonym (Q)

Svart och vitt finns nog i de flesta garderober. Inga problem att sätta ihop en helsvart outfit. Propert och tidlöst. Sedan kan det vara valfri eller ljus klädsel. Bör ju undvika mjukis och slappa kläder oavsett färg. Vad som är brukligt inom andra kulturer och religioner. Kyrklig och borgerlig begravning brukar ta några veckor innan det blir av så då finns tid. Gäller det annan inriktning har man säkert någon form av beredskap för formell och/eller högtidlig klädsel. 

Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?