Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Har folk begravningskläder redo?

Inom sådan kultur har man givetvis en sådan klädsel redo då man i regel också är troende och går i kyrkan etc så en proper klädsel är självklar. Och har man inte det så är släkten redo att låna ut och bistå. Eller nån får gå och handla. 

Rent personligen har jag kläder för begravning redo om det skulle behövas redan ikväll. Men då rör jag mig i kyrkliga sammanhang ofta så för mig är det inga konstigheter.  

• Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 23:38:42 följande:
    Frågan va om jag hade sånna kläder? varje gång jag gått på begravning har jag haft svart klänning och svart kavaj? men det är kläder jag skänkt bort sedan länge. Jag kan inte ha massa kläder i garderoben jag inte använder. Skulle det vara så tragiskt att jag behöver gå på begravning kommer jag absolut följa koderna, men då måste jag handla? 
    Som vår kultur och tradition är i Sverige så sker våra begravningar nånstans mellan 1 och 3 månader och allt fler frångår svart sorgeklädsel . Så om du skulle få i bjuden till begravning har du all tid att i lugn och ro hitta lämplig klädsel. 
    Min mormors sista önskan var kremering och endast urnnedsättning så vi hade bara en enkel ceremoni vid nedsättning i graven . Då var dom flesta klädda i ljusa färger. Jag hade en denimblå klänning. 
Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?