• Anonym (TS)

Har folk begravningskläder redo?

Läser om vissa kulturer där man har som tradition att begrava personen bara inom några dygn. 

Är det bara jag som tycker det verkar stressigt? 

Först chocken och sedan ska man ha en begravningsklädsel på detta.

Har ni en begravingsklädsel redo oavsett kultur/religion nu? 

Och tänker mig mer traditionellt nu att man bär svart, är proper och inte typ jag slänger på mig än gammal urtvättad t-shirt Och ja det finns nyanser däremellan. 

Men i min värld ska kvinnor ha dräkt och män kostym. 

• Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?
  • Anonym (TS)
    BuoBä skrev 2025-01-29 22:53:38 följande:
    Inget annat mörkt/dämpat heller? Marinblått, mörkgrönt, mörkbrunt, dov lila?...
    Nja mer åt det skrikiga hållet. Tänk dig Ebba Busch stil. 
  • Yllop
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 22:47:08 följande:
    Jag är färgstark så nej. :) jag bär inte svart. 

Investera i en mörk kavaj och ett par mörka byxor.
    Köp på rea eller second hand.
    Ju äldre man blir desto fler begravningar går man tyvärr på.

• Anonym (Q)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 22:47:08 följande:
    Jag är färgstark så nej. :) jag bär inte svart. 
    Respektlöst! Klä dig som det förväntas av dig. Det handlar om 1-1,5 h. Skärp dig. Låna av kompis om det ska vara så jäkla svårt. Följ tradition, vett och etikett. Är klädkoden färgglatt jamen fine.
  • Anonym (TS)
    Yllop skrev 2025-01-29 23:29:24 följande:

Investera i en mörk kavaj och ett par mörka byxor.
    Köp på rea eller second hand.
    Ju äldre man blir desto fler begravningar går man tyvärr på.

Skulle aldrig gå med byxor på en begravning, har aldrig gjort detta och kommer inte börja med det heller. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-29 23:33:39 följande:
    Respektlöst! Klä dig som det förväntas av dig. Det handlar om 1-1,5 h. Skärp dig. Låna av kompis om det ska vara så jäkla svårt. Följ tradition, vett och etikett. Är klädkoden färgglatt jamen fine.
    Frågan va om jag hade sånna kläder? varje gång jag gått på begravning har jag haft svart klänning och svart kavaj? men det är kläder jag skänkt bort sedan länge. Jag kan inte ha massa kläder i garderoben jag inte använder. Skulle det vara så tragiskt att jag behöver gå på begravning kommer jag absolut följa koderna, men då måste jag handla? 
  • Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 23:38:42 följande:
    Frågan va om jag hade sånna kläder? varje gång jag gått på begravning har jag haft svart klänning och svart kavaj? men det är kläder jag skänkt bort sedan länge. Jag kan inte ha massa kläder i garderoben jag inte använder. Skulle det vara så tragiskt att jag behöver gå på begravning kommer jag absolut följa koderna, men då måste jag handla? 
    Som vår kultur och tradition är i Sverige så sker våra begravningar nånstans mellan 1 och 3 månader och allt fler frångår svart sorgeklädsel . Så om du skulle få i bjuden till begravning har du all tid att i lugn och ro hitta lämplig klädsel. 
    Min mormors sista önskan var kremering och endast urnnedsättning så vi hade bara en enkel ceremoni vid nedsättning i graven . Då var dom flesta klädda i ljusa färger. Jag hade en denimblå klänning. 
  • Norrut

Både jag och min man har kläder till både bröllop och begravning hängande. Har man väl köpt det en gång kan man väl behålla det, resonerar jag, så slipper man tänka på det. Medan andra hellre hyr varje gång för att slippa förvaringen. Båda sätten har sin logik.

Har man bara några dagar på sig låter det ju som att det vore skönt att ha kläderna lättillgängliga. Lever man inom en sådan kultur är man väl medveten om det och anpassar sig därefter.

• välbärgad man i mina bästa år

Jag har väl ett drygt dussin "märkeskostymer". Allt ifrån ljusa sommarkostymer till mestadels mörkare eller svarta. Och skjortor och slipsar har jag i överflöd. Så klädseln är inga problem. Största problemet är väl i så fall att få "Gudstron" att infinna sig. Sörja är ju en sak. Det gör väl i princip alla när någon avlider. Människa som husdjur. Men att sammankoppla döden och sorgen med Gud med att den avlidna plörsligt är på väg till himmelen är svårt.  Skäms

• Anonym (ccc)

Vid den senaste begravningen så var det med en tjej i 30-års åldern. Hon såg mycket bra ut, och var mån om att visa upp sin kropp. Hon hade visserligen svarta kläder men urringat, en mycket kort kjol, mönstrade strumpbyxor och högklackat. Min första tanke var att hon kom direkt från nattklubben. Att köra med den sexiga stilen passar inte så bra på en begravning. 

Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?