• Anonym (TS)

Har folk begravningskläder redo?

Läser om vissa kulturer där man har som tradition att begrava personen bara inom några dygn. 

Är det bara jag som tycker det verkar stressigt? 

Först chocken och sedan ska man ha en begravningsklädsel på detta.

Har ni en begravingsklädsel redo oavsett kultur/religion nu? 

Och tänker mig mer traditionellt nu att man bär svart, är proper och inte typ jag slänger på mig än gammal urtvättad t-shirt Och ja det finns nyanser däremellan. 

Men i min värld ska kvinnor ha dräkt och män kostym. 

• Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?
  • Anonym (Linda)

Har man gamla släktingar i sin närhet har man troligen rätt hygglig koll på om dom är traditionella och vill ha begravning i kyrkan och då svart klädsel.  Då är man väl iallafall hyfsat förberedd på att sånt inköp kommer behövas 
    Jag hade då gått till närmaste secondhand och köpt en enkel svart klänning.  Då behöver jag inte tänka mitt i sorgen. 

Trenden idag dock är att väldigt många väljer en ljus klädsel på begravning . Bara att läsa dödsannonserna i närmaste stora dagstidning så vädjar majoriteten om grå/ljus klädsel .  

• Anonym (Linda)

Har man gamla släktingar i sin närhet har man troligen rätt hygglig koll på om dom är traditionella och vill ha begravning i kyrkan och då svart klädsel.  Då är man väl iallafall hyfsat förberedd på att sånt inköp kommer behövas 
    Jag hade då gått till närmaste secondhand och köpt en enkel svart klänning.  Då behöver jag inte tänka mitt i sorgen. 

Trenden idag dock är att väldigt många väljer en ljus klädsel på begravning . Bara att läsa dödsannonserna i närmaste stora dagstidning så vädjar majoriteten om grå/ljus klädsel .  

• Anonym (Agnes)

I Polen brukar man fixa begravningar inom 3 dagar. Det kan ta mer tid i stora städer på grund av administration (upp till en månad) eller när närmaste familjemedlemmar är bortresta.
    Ja det är mycket att fixa. Begravningsbyrå fixar det mesta, datum fixar mam med prästen (90% av begravningar är katolska), man köper kläder till den avliden om den har inga tillgängliga. Bokar mam restaurang för avtacknings middag för familjen som kom på begravning. 

Allt är väldigt stressig och dyrt  när man räknar med alla familjemedlemmar som kan komma även kusiner. De flesta har kläder att komma på en begravning. Män brukar ha kostym och kvinnor eleganta men mörkare klädsel. Kommer någon i mindre eleganta kläder då är det inte så stort grej. 

Jag känner folk som har väntat länge med begravning av olika skäl. De har känt soc väldig dålig psykisk när det har tagit så lång tid. 

• Anonym (Agnes)

I Polen brukar man fixa begravningar inom 3 dagar. Det kan ta mer tid i stora städer på grund av administration (upp till en månad) eller när närmaste familjemedlemmar är bortresta.
    Ja det är mycket att fixa. Begravningsbyrå fixar det mesta, datum fixar mam med prästen (90% av begravningar är katolska), man köper kläder till den avliden om den har inga tillgängliga. Bokar mam restaurang för avtacknings middag för familjen som kom på begravning. 

Allt är väldigt stressig och dyrt  när man räknar med alla familjemedlemmar som kan komma även kusiner. De flesta har kläder att komma på en begravning. Män brukar ha kostym och kvinnor eleganta men mörkare klädsel. Kommer någon i mindre eleganta kläder då är det inte så stort grej. 

Jag känner folk som har väntat länge med begravning av olika skäl. De har känt soc väldig dålig psykisk när det har tagit så lång tid. 

• Anonym (Ja)

Jag kan absolut gå på en begravning vilken dag som helst. Har varit på rätt många genom åren.

• Anonym (Q)

Du löser det om du vill. Så du skaffar inga kläder för gravida för du inte behöver dem så ofta. Jag bär alltid helsvart på begravningar så när som på en liten vit ruta. För all del på alla andra kyrkliga evenemang också. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Q) skrev 2025-01-30 11:16:01 följande:

Du löser det om du vill. Så du skaffar inga kläder för gravida för du inte behöver dem så ofta. Jag bär alltid helsvart på begravningar så när som på en liten vit ruta. För all del på alla andra kyrkliga evenemang också. 

Jag har gravidkläder, men eftersom jag inte har någon användning av svart då jag aldrig bär detta så behöver jag ju inte köpa kläder till detta ifall att. Ser ingen poäng med att gå och prova kläder för en begravning för att ha under graviditeten för att sedan inte behöva använda det. Kroppen förändras efter varje graviditet dessutom så det är liksom ingen idé. Brösten har blivit större som icke gravid, benen har pendlat i storlek. 
  • BuoBä
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 11:37:55 följande:
    Jag har gravidkläder, men eftersom jag inte har någon användning av svart då jag aldrig bär detta så behöver jag ju inte köpa kläder till detta ifall att. Ser ingen poäng med att gå och prova kläder för en begravning för att ha under graviditeten för att sedan inte behöva använda det. Kroppen förändras efter varje graviditet dessutom så det är liksom ingen idé. Brösten har blivit större som icke gravid, benen har pendlat i storlek. 
    Det är som tur helt valfritt om man vill förbereda sig eller inte. I Sverige brukar det ta ett par veckor i alla fall innan det blir begravning, så du hinner handla om det skulle behövas. 

Men - som du märker i tråden - så är det ganska ovanligt att folk inte har _något_ som skulle passa. Det måste som sagt inte vara svart. Alla mörka/dova/dämpade färger går bra. Ingen kommer kasta ut dig om du kommer i knallrosa heller, men det känns kanske inte helt respektfullt mot de närmast sörjande.
  • Hjelm

Hur svårt är det att ha ett par byxor och en skjorta eller liknande i neutrala färger som svart, grått eller vitt förberett?
    Det behövs oftast inte någon mer formell klädsel än så, såvida det inte är någon inom kungafamiljen.
    Av all chock, sorg och allt som behöver ordnas praktiskt med begravning bara några dagar efter dödsfall så är nog kläder det sista folk tänker på...

• Anonym (TS)
    BuoBä skrev 2025-01-30 12:00:53 följande:
    Det är som tur helt valfritt om man vill förbereda sig eller inte. I Sverige brukar det ta ett par veckor i alla fall innan det blir begravning, så du hinner handla om det skulle behövas. 

Men - som du märker i tråden - så är det ganska ovanligt att folk inte har _något_ som skulle passa. Det måste som sagt inte vara svart. Alla mörka/dova/dämpade färger går bra. Ingen kommer kasta ut dig om du kommer i knallrosa heller, men det känns kanske inte helt respektfullt mot de närmast sörjande.
    Jag skulle aldrig komma med en sådan klädsel och det har jag inte skrivit någonstans! 
  • Lönnsirap
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 11:37:55 följande:
    Inte för att kritisera din garderob, men det är väl ingen vits för någon att ha lämpliga kläder till en begravning OM dessa ändå inte passar när det är dags.

Med detta sagt tycker jag att du faktiskt HELT missat att beskriva din situation i Trådstarten på ett rimligt sätt.... Eftersom du uppenbarligen tycker det fungerar att köpa kläder i sorg kan du ju fortsätta med detta. För många andra är det dock en trygghet att ha något passande, så att man kan bli redo på en väldigt kort stund.
  • BuoBä
    Anonym (TS) skrev 2025-01-30 12:29:06 följande:
    Jag skulle aldrig komma med en sådan klädsel och det har jag inte skrivit någonstans! 
    Nej, jag bara drog till med något extremt för att få fram poängen att alla _kan_ gå på begravning oavsett kläder.
  • stor grön drake

Jag har en begravningsklänning redo i garderoben. Det är bara en enkel svart klänning, men eftersom jag älskar färg (ju mer desto bättre) så är det ett medvetet val att alltid ha en svart klänning som passar- jag är överviktig och kan inte vara säker på att få tag på en på kort varsel.
    Jag har flera äldre i min närhet som anser att svart och propert gäller vid begravning, och när deras tid kommer vill jag kunna hedra deras önskan.
    Min mamma är döende och hon har uttryckt att hennes önskan är valfri klädsel. Jag kommer endå uppmuntra deltagarna att ha blått på sig då det är hennes favoritfärg.

• Anonym (Fråga på)
    Karriäristen skrev 2025-01-30 03:23:49 följande:

Jag har skaffat begravningskläder. Jag köpte dem begagnade till ganska låg kostnad. Jag har kommit till en ålder där jag kan tänkas behöva gå på begravningar.

Om/när någon går bort kommer det leda till ett massivt arbete med att lösa olika frågor. Att då dessutom behöva köpa kläder som ska se vettiga ut och helst inte vara dyra skulle jag inte hinna med. Skulle jag inte ha löst det i förväg skulle det bli att springa ut och köpa ny kostym för ganska många tusen.

En relaterad fråga kan ju vara om man behöver ha svarta kläder som man eller om det räcker med mörk kostym. I de flesta sammanhang är mörkblå kostym det mest användbara alternativet. Svarta kostymer är inte lika användbara. Jag har själv skaffat svart kostym och slipsar i rätt färger.

Nej du behöver INTE ha svarta kläder som man.

Egentligen SKA du inte ha svarta kläder, om vi inte pratar om frack, men det är inte så vanligt. Din kostym BÖR vara mörkgrå eller mörkblå, om det uttryckligen inte står ljus klädsel på inbjudan.

Ju mörkare kostym desto bättre så att säga, som tumregel då.. men undvik en svart kostym. Om du inte är jazzmusiker till yrket möjligen.

• Anonym (Fråga på)

Ett tips om man inte har en kostym är att leta runt på Myrorna, Kupan och Stadsmissionen m.fl efter en begagnad. Många gånger kan det hänga nån kostym av helt okej kvalitet för kanske 300 spänn, ett kap jämfört med dagens massproducerade kostymer som ofta har låg kvalitet och är ganska fula och därtill dyra..

Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?