• Anonym (TS)

Har folk begravningskläder redo?

Läser om vissa kulturer där man har som tradition att begrava personen bara inom några dygn. 

Är det bara jag som tycker det verkar stressigt? 

Först chocken och sedan ska man ha en begravningsklädsel på detta.

Har ni en begravingsklädsel redo oavsett kultur/religion nu? 

Och tänker mig mer traditionellt nu att man bär svart, är proper och inte typ jag slänger på mig än gammal urtvättad t-shirt Och ja det finns nyanser däremellan. 

Men i min värld ska kvinnor ha dräkt och män kostym. 

• Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?
  • Anonym (Redo)

Jag har en svart, proper klänning som funkar både på begravningar och jobbintervjuer, med eller utan kavaj. Svarta pumps som används vid samma tillfällen. Svårare med ytterkläder vintertid, men sist jag var på begravning lånade jag en svart kappa och mina vanliga vinterboots fick duga.

• Karriäristen

Jag har skaffat begravningskläder. Jag köpte dem begagnade till ganska låg kostnad. Jag har kommit till en ålder där jag kan tänkas behöva gå på begravningar.

Om/när någon går bort kommer det leda till ett massivt arbete med att lösa olika frågor. Att då dessutom behöva köpa kläder som ska se vettiga ut och helst inte vara dyra skulle jag inte hinna med. Skulle jag inte ha löst det i förväg skulle det bli att springa ut och köpa ny kostym för ganska många tusen.

En relaterad fråga kan ju vara om man behöver ha svarta kläder som man eller om det räcker med mörk kostym. I de flesta sammanhang är mörkblå kostym det mest användbara alternativet. Svarta kostymer är inte lika användbara. Jag har själv skaffat svart kostym och slipsar i rätt färger.

Sanningen ligger i betraktarens öga
  • Anonym (Olika)

Jag har absolut begravningskläder i min garderob och har haft det senaste 15 åren. 
    Man vet aldrig när en människa dör, och framför allt när man får kännedom om minnesgudstjänsten.

För min egen del, med en större kropp, blir det väldigt stressande (och dyrt) att inte vara redo för detta. 

Varenda människa dör ju, så att inte vara lite beredd på detta är inte att ha en funktionell garderob. 

• Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 23:38:42 följande:
    Frågan va om jag hade sånna kläder? varje gång jag gått på begravning har jag haft svart klänning och svart kavaj? men det är kläder jag skänkt bort sedan länge. Jag kan inte ha massa kläder i garderoben jag inte använder. Skulle det vara så tragiskt att jag behöver gå på begravning kommer jag absolut följa koderna, men då måste jag handla? 
    Så oavsett om det är fyra dagar eller fyra veckor till begravingen behöver du köpa kläder.  Klar du inte handla en svart klänning och kavaj på fyra dagar? Eller köp nu så du har.

Själv har jag kläder som funkar till begravning långt in i garderoben. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-29 23:36:43 följande:
    Skulle aldrig gå med byxor på en begravning, har aldrig gjort detta och kommer inte börja med det heller. 
    Jag förstår inte riktigt.,Om du alltid har haft mörk dräkt på de begravningar du gått på äger du uppenbarligen en sån. Eller har du köpt en ny inför varje gång och sen slängt den? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-01-30 06:29:12 följande:
    Så oavsett om det är fyra dagar eller fyra veckor till begravingen behöver du köpa kläder.  Klar du inte handla en svart klänning och kavaj på fyra dagar? Eller köp nu så du har.

Själv har jag kläder som funkar till begravning långt in i garderoben. 
    Ja nu är jag gravid och har varit det en gång om året i 5 år i rad? så min vanliga garderob funkar 6 månader om året. Kommer inte handla något nu när det inte behövs. 
  • Anonym (Alexandra)

Jag tänker att det är en självklarhet i en basgarderob att alltid ha något som passar till mer formella sammanhang, t.ex. bröllop, arbetsintervju eller som här, begravning.

Om något handlar det ju bara om ens egen bekvämlighet. Jag vet att om jag skulle behöva gå på en begravning så snart som i eftermiddag skulle jag kunna ha på mig en proper klädsel. Det är ju snarare ett faktum än undantagsfall att man får gå på en begravning förr eller senare, så det är ju bara rimligt att ha något hemma som passar. 

Att ha en svart klänning och jacka/kavaj hemma tar verkligen ingen plats i garderoben, och något jag skulle prioritera att ha. 

• Cartjan1

Ja, jag har kläder som jag kan använda till begravning hemma. Både svart klänning och svart pennkjol med kavaj ingår i mitt basutbud av kläder så har alltid minst en uppsättning av detta hemma. Likaså enkla, svarta klackskor och en mörk kappa - den är dock inte alltid i svart, just nu äger jag en mörkgrå för kalla månader och en marin för varmare väder. Så jag skulle kunna gå med extremt kort varsel på begravning. 

• Mrs Moneybags

Ja, man har väl någonting elegant man kan sätta på sig vid ett sådant tillfälle. Det kan vara oerhört jobbigt att välja och köpa plagg om en närstående går bort plötsligt. Så min rekommendation är att ha något redo. 

Min vän var helt borta när hennes mamma dog och det sista hon kunde fokusera på var kläder. Men hon fick gå och shoppa mitt i allt kaos ändå. Då hade det varit skönt om hon redan hade t ex en svart modest klänning eller dräkt i garderoben. 

• Anonym (E)

De flesta äger väl långbyxor eller kjol i svart och vita skjortor eller blusar? Det är ju plagg som man ofta kan använda även i andra sammanhang.

Svar på tråden Har folk begravningskläder redo?