![Anonym (Utmattad)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Jag ska till läkaren idag. Varit hemma sju dagar enligt sjukvårdens rekommendation innan man får läkarintyg. Är så orolig att jag inte kommer få en sjukskrivning. Har NOLL ork. Denna veckan har jag i princip endast sovit, dag som natt. Orkar inte göra något. Har känt mig utmattad sedan innan sommaren, men kämpat på. Har barn med särskilda behov och ett av barnen drabbades av en ätstörning i början av sommaren. Tror att det är det som var droppen som fick bägaren att rinna över. Heltidsvabbande under 2,5 månad, sedan tillbaka på jobbet. Försökt kämpa på, men orken har tagit slut. Börjar gråta av tanken att behöva gå tillbaka till jobbet. Var i september i kontakt med sjukvården med anledning av min trötthet. Tog blodprover som var normala och läkaren föreslog sjukskrivning. Tackade nej. Prestigen var för hög. Har kämpat på sen dess. Mycket sjukfrånvaro på grund av migrän. Men nu känner jag att jag måste göra något. Senaste halvåret har jag haft problem med magkatarr, migrän, sömnsvårigheter och minskad aptit. Får knappt i mig mat. Sover oroligt och dåligt. Otrolig värk i nacke och axlar. Noll ork. Jag har gått från att ha varit en glad och energisk person som varit högpresterande. Fixat jobbet, hus och hem, barnen. Men nu är det stopp. Orkar ingenting. Sambon får sköta allt. Tvätt, städ, matlagning osv.Arbetsgivaren är på mig. Säger att jag inte verkar "ha gått in i väggen" och att en kortare sjukskrivning kanske är det jag behöver för att sen komma tillbaka på deltid. Jag känner stress bara av denna press.Jag är så orolig att jag inte ska få en sjukskrivning. Hur lång sjukskrivning har ni fått i början för utmattning? Har ni fått korta sjukskrivningar som förlängts eller en lång direkt i början? Hur har det gått med Försäkringskassan? Ansöker man varje månad eller för hela sjukskrivningsperioden?
-
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?
-
Jag är det, varit sjukskriven i 2 år nu. Men i olika omfattning. 100% var bara i 1 månad.
-
En läkare tvingar inte ut dig. Du ska må bra. Det är det viktigaste.
Men jag vet själv vilken panik man hade speciellt där i början -
Noll procent. Jag var utbränd, inte utmattad. Jag fortsatte jobba 100 %. Gick på mammaledighet i flera år efter det och återhämtade mig. Vet inte vad som hade varit tillräcklig tid, två-tre år kanske?
-
Hm olika bland folk jag känner, 1 har hattat hela förra året med 2 veckors sjukskrivning + 1 vecka 50% sen jobb 100% i några veckor osen tillbaka igen Med sjukskrivning. en stress i sig.
1 annan blev sjukskriven 2 månader på heltid sen tillbaka 25% i några månader sen 50% etc, var tillbaka på heltid efter 1 år. men sista månaderna på 75% var utan ersättning från fk då de inte godkände det.
tror det beror mycket på vilken läkare man träffar och hur man själv lägger fram det.
-
Jag är sjukskriven 100%t.o.m 31 januari, har då varit sjukskriven 3 månader.
Ska till doktorn på vårdcentralen ovan nämnda datum för att prata om fortsatt sjukskriven eller återgå till jobbet på 50%. -
Man får oftast korta perioder, som kan förlängas men dom vill helst inte att man ska bli hemma heltid för länge.
-
Av egen erfarenhet så har det aldrig varit svårt att bli sjukskriven, det svåra är att försäkringskassan ska godkänna den. Första 3 månaderna brukar gå bra men sen börjar dom jäklas med en? det var Försäkringskassans som stressade mig, inte vården?hade tur att ha en bra arbetsgivare som gjorde stora anpassningar för mig och gav mig mkt tid hos företagshälsovården. Jag var nog bara heltidssjukskriven 2 månader. Jobbade sedan 25, sen 50 och 75. Då jag har barn valde jag sedan att stanna på 80 %. Nu jobbar jag heltid sedan 1 år, mår bra. Men fyfan vilken pärs att måsta stressa sig till att bli frisk pga försäkringskassa?
-
Jag är orolig att tvingas tillbaka till jobbet för tidigt och trilla tillbaka i utmattning. Jag känner väl att jag har ett stort jobb framför mig med att arbeta med att sätta gränser, förstå varför jag hamnat här osv. Känns som att det inte går på en sekund.Anonym (S) skrev 2025-01-15 14:41:54 följande:
Av egen erfarenhet så har det aldrig varit svårt att bli sjukskriven, det svåra är att försäkringskassan ska godkänna den. Första 3 månaderna brukar gå bra men sen börjar dom jäklas med en? det var Försäkringskassans som stressade mig, inte vården?hade tur att ha en bra arbetsgivare som gjorde stora anpassningar för mig och gav mig mkt tid hos företagshälsovården. Jag var nog bara heltidssjukskriven 2 månader. Jobbade sedan 25, sen 50 och 75. Då jag har barn valde jag sedan att stanna på 80 %. Nu jobbar jag heltid sedan 1 år, mår bra. Men fyfan vilken pärs att måsta stressa sig till att bli frisk pga försäkringskassa?
-
Utbränd och utmattad är samma sak.Anonym (M) skrev 2025-01-15 14:11:48 följande:
Noll procent. Jag var utbränd, inte utmattad. Jag fortsatte jobba 100 %. Gick på mammaledighet i flera år efter det och återhämtade mig. Vet inte vad som hade varit tillräcklig tid, två-tre år kanske?
-
Nej det blir du inte. Inte om du säger som det är till läkaren och hur du mår.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 14:51:49 följande:Jag är orolig att tvingas tillbaka till jobbet för tidigt och trilla tillbaka i utmattning. Jag känner väl att jag har ett stort jobb framför mig med att arbeta med att sätta gränser, förstå varför jag hamnat här osv. Känns som att det inte går på en sekund.