• Anonym (J)

Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?

Jag är det, varit sjukskriven i 2 år nu. Men i olika omfattning. 100% var bara i 1 månad. 

• Anonym (J)

En läkare tvingar inte ut dig. Du ska må bra. Det är det viktigaste. 

Men jag vet själv vilken panik man hade speciellt där i början

• Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-01-15 14:11:48 följande:

Noll procent. Jag var utbränd, inte utmattad. Jag fortsatte jobba 100 %. Gick på mammaledighet i flera år efter det och återhämtade mig. Vet inte vad som hade varit tillräcklig tid, två-tre år kanske?

Utbränd och utmattad är samma sak. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 14:51:49 följande:
    Jag är orolig att tvingas tillbaka till jobbet för tidigt och trilla tillbaka i utmattning. Jag känner väl att jag har ett stort jobb framför mig med att arbeta med att sätta gränser, förstå varför jag hamnat här osv. Känns som att det inte går på en sekund.
    Nej det blir du inte. Inte om du säger som det är till läkaren och hur du mår. 
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2025-01-15 15:38:31 följande:
    Nej.

Haha nehe vad är skillnaden menar du? 

Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 16:15:42 följande:
    Fick ingen sjukskrivning. Man sjukskriver inte för utmattning längre sa läkaren. Utmattning är ingen sjukdom. Jag kan byta jobb om det är för stressigt eller gå till facket om arbetsgivaren inte anpassar. Man kan inte vila sig frisk från utmattning. Försäkringskassan godkänner inte heltidssjukskrivning vid utmattning nå mer sa hon.

Men vad säger du? Som att det är arbetet en utmattning handlar om? Oftast handlar det om många olika faktorer, inte bara arbetet.

Jag själv drog rätt in i väggen pga privata anledningar, vilket i sin tur gjorde att jag körde på mer och mer även på jobbet. Men jobbet var liksom inte felet. Alla proffs säger ju så här också att det är många många saker som spelar in. Mat, sömn, motion, vänner, oro, ångest, osv. 

Jobbar själv inom vården. Det låter ju helt galet att man inte skulle sjukskrivas pga utmattning längre? Ingenting jag hört om (än?) där jag jobbar iallafall. Fasen vad märkligt.

Har en vän som varit sjukskriven för utmattning till och från i 10 år. Helt sjukskriven i 4. En annan jag känner till var sjukskriven i 8 år helt för det. 

• Anonym (J)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 16:15:42 följande:
    Fick ingen sjukskrivning. Man sjukskriver inte för utmattning längre sa läkaren. Utmattning är ingen sjukdom. Jag kan byta jobb om det är för stressigt eller gå till facket om arbetsgivaren inte anpassar. Man kan inte vila sig frisk från utmattning. Försäkringskassan godkänner inte heltidssjukskrivning vid utmattning nå mer sa hon.

Vad skulle du göra då, enligt läkaren? Utmattningssyndrom är visst en sjukdom. 

Men visst är det största problemet arbetet så får du kanske se dig om efter annat. 

Men vad märkligt. Stackare.

• Anonym (J)

Gå till en annan läkare ts, ge inte upp. 

• Anonym (J)
    Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 18:04:31 följande:
    Det får endast gälla arbetet sa läkaren. Försäkringskassan, jag citerar läkaren "Skiter i hur du har det hemma. Du kan komma hem från jobbet och svimma på hallmattan av utmattning och sova där till dagen efter men det bryr sig inte Försäkringskassan om. De vill veta hur ditt arbete påverkas. Klarar du jobbet bryr de sig inte om hur utmattad du är efteråt."
    Läkaren menar att studier visar att man kan isolera sig, få ökad stress över återgång till arbetet, börja dricka mer alkohol osv om man är heltidssjukskriven. Deltid kunde hon tänka sig, upp till 75%. Men jag sa att jag inte orkar jobba 2 timmar till att börja med i alla fall. "Det gör du" sa hon. Annars får jag gå till facket om arbetsgivaren inte anpassar. Att jag mår som jag mår är normalt för min situation och inte en sjukdom sa hon.

Hon menar att det stramats åt från regeringen och Försäkringskassan. Att man får inte sjukpenning för heltidssjukskrivning längre. 

Förstår vad läkaren menar. Men det låter ändå lite överdrivet och det var oproffsigt uttalande av henne. Det hon sa lugnar väl knappast en patient, att slänga det i ansiktet på någon som redan mår dåligt. 

Du menar att du sa att du inte klarar att jobba, men du ändå fick det där bemötandet? Byt läkare. 

De läkare jag har pratat med har sagt liknande, men inte i den tonen. De har också sagt att för att orka jobba, måste man orka ha en fritid också. När man klättrar på väggarna hemma och har rensat garderoben tre gånger kan man nog jobba med. Så sa en läkare jag pratade med. 

Byt läkare. Orkar du inte ens göra hushållssysslor eller någonting kan du inte jobba heller. 

Sjukskriv dig själv i en vecka. Det får du. Därefter gå till läkare. 

• Anonym (J)

Däremot ska man väl inte sträva efter en heltidssjukskricning. Det säger jag inte. Men heltid när man mår som du gör är ju knappast hållbart i längden 

• Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2025-01-15 18:37:57 följande:

Tyvärr är det ju lite så. Vår nuvarande regering tror ju inte på sjukdom, man ska jobba oavsett. Så jag kan absolut tänka mig att det blivit hårdare. Var några år sedan jag själv var i den sitsen.

Är också lite så att FK är dom som inte godkänner sjukskrivningen, det är precis som din läkare säger, dom skiter egentligen i hur du mår, är lättare att bli sjukskriven om du bryter av nån kroppsdel som du måste använda för att kunna göra ditt jobb, att må skit mentalt och vara helt slutkörd är svårare att bevisa att det påverkar jobbet.. tyvärr.  

Jag håller dock med om att det inte är bra att vara heltidssjukskriven för länge, då blir det ångestladdat och jobbigt och svårare att komma tillbaka. Att jobba 25 % var svintufft första veckan, men det blev bättre och bättre hela tiden. Det kan vara bra att ändå ha någon slags rutin  kvar. Att inte tappa kontakten med arbetslivet helt. 

Det är (än så länge) inte min erfarenhet av FK. Så länge jag haft ett tydligt intyg har det funkat iallafall. 
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?