![Anonym (Utmattad)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Jag ska till läkaren idag. Varit hemma sju dagar enligt sjukvårdens rekommendation innan man får läkarintyg. Är så orolig att jag inte kommer få en sjukskrivning. Har NOLL ork. Denna veckan har jag i princip endast sovit, dag som natt. Orkar inte göra något. Har känt mig utmattad sedan innan sommaren, men kämpat på. Har barn med särskilda behov och ett av barnen drabbades av en ätstörning i början av sommaren. Tror att det är det som var droppen som fick bägaren att rinna över. Heltidsvabbande under 2,5 månad, sedan tillbaka på jobbet. Försökt kämpa på, men orken har tagit slut. Börjar gråta av tanken att behöva gå tillbaka till jobbet. Var i september i kontakt med sjukvården med anledning av min trötthet. Tog blodprover som var normala och läkaren föreslog sjukskrivning. Tackade nej. Prestigen var för hög. Har kämpat på sen dess. Mycket sjukfrånvaro på grund av migrän. Men nu känner jag att jag måste göra något. Senaste halvåret har jag haft problem med magkatarr, migrän, sömnsvårigheter och minskad aptit. Får knappt i mig mat. Sover oroligt och dåligt. Otrolig värk i nacke och axlar. Noll ork. Jag har gått från att ha varit en glad och energisk person som varit högpresterande. Fixat jobbet, hus och hem, barnen. Men nu är det stopp. Orkar ingenting. Sambon får sköta allt. Tvätt, städ, matlagning osv.Arbetsgivaren är på mig. Säger att jag inte verkar "ha gått in i väggen" och att en kortare sjukskrivning kanske är det jag behöver för att sen komma tillbaka på deltid. Jag känner stress bara av denna press.Jag är så orolig att jag inte ska få en sjukskrivning. Hur lång sjukskrivning har ni fått i början för utmattning? Har ni fått korta sjukskrivningar som förlängts eller en lång direkt i början? Hur har det gått med Försäkringskassan? Ansöker man varje månad eller för hela sjukskrivningsperioden?
-
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?
-
Däremot ska man väl inte sträva efter en heltidssjukskricning. Det säger jag inte. Men heltid när man mår som du gör är ju knappast hållbart i längden
-
Det är (än så länge) inte min erfarenhet av FK. Så länge jag haft ett tydligt intyg har det funkat iallafall.Anonym (S) skrev 2025-01-15 18:37:57 följande:
Tyvärr är det ju lite så. Vår nuvarande regering tror ju inte på sjukdom, man ska jobba oavsett. Så jag kan absolut tänka mig att det blivit hårdare. Var några år sedan jag själv var i den sitsen.
Är också lite så att FK är dom som inte godkänner sjukskrivningen, det är precis som din läkare säger, dom skiter egentligen i hur du mår, är lättare att bli sjukskriven om du bryter av nån kroppsdel som du måste använda för att kunna göra ditt jobb, att må skit mentalt och vara helt slutkörd är svårare att bevisa att det påverkar jobbet.. tyvärr.
Jag håller dock med om att det inte är bra att vara heltidssjukskriven för länge, då blir det ångestladdat och jobbigt och svårare att komma tillbaka. Att jobba 25 % var svintufft första veckan, men det blev bättre och bättre hela tiden. Det kan vara bra att ändå ha någon slags rutin kvar. Att inte tappa kontakten med arbetslivet helt.
-
Stötte på en nitisk en gång. Men då kontaktade jag hans chef. Jag var sjukskriven 50% och var på väg uppåt, varav han sa att jag poff skulle upp till 100%. utab upptrappning. Otrevlig och arg i tonen. Jag fick byta handläggare och han fick sig en tillsägelse förstod jag det som.
-
Jag grät och hamnade på 100% sjukskrivning igen av den paniken.
Förlåt, för mångs inlägg. Min mobil vill inte samarbeta och skriva allt i samma, sidan funkar inte då
-
Jag orkar inget. Inte rensa garderoben. Inte laga mat. Inte tvätta eller städa. Sambon sköter allt just nu. Har sjukskrivit mig själv en vecka och hade besök idag för att få sjukskrivning och läkarintyg. Pratade med en läkare i september som rekommenderade heltidssjukskrivning, men dum som jag var sa jag nej. Kände att det tog emot. Vill inte visa mig svag eller vad man ska säga. Men det har bara blivit värre och värre och jag känner att jag inte kommer bli bättre genom att fortsätta arbeta. Har pratat med min arbetsgivare också, men får inte så mycket gehör. Tog upp detta vad den andra läkaren sagt med denna och hon sa "Jag läste det i din journal, men jag kommer inte sjukskrica dig".Anonym (J) skrev 2025-01-15 19:55:07 följande:
Förstår vad läkaren menar. Men det låter ändå lite överdrivet och det var oproffsigt uttalande av henne. Det hon sa lugnar väl knappast en patient, att slänga det i ansiktet på någon som redan mår dåligt.
Du menar att du sa att du inte klarar att jobba, men du ändå fick det där bemötandet? Byt läkare.
De läkare jag har pratat med har sagt liknande, men inte i den tonen. De har också sagt att för att orka jobba, måste man orka ha en fritid också. När man klättrar på väggarna hemma och har rensat garderoben tre gånger kan man nog jobba med. Så sa en läkare jag pratade med.
Byt läkare. Orkar du inte ens göra hushållssysslor eller någonting kan du inte jobba heller.
Sjukskriv dig själv i en vecka. Det får du. Därefter gå till läkare.
Jag tänker att jag behöver en heltidssjukskrivning till en början. För att få energi till att komma igång med motion osv igen. Orkar inget just nu. Sedan kan jag vara deltidssjukskriven.Anonym (J) skrev 2025-01-15 19:55:54 följande:Däremot ska man väl inte sträva efter en heltidssjukskricning. Det säger jag inte. Men heltid när man mår som du gör är ju knappast hållbart i längden
Jag blev jätte ledsen hos läkaren. Hon sa att hon tänker att en sjukskrivning är farligt för mig. -
Känner mig jätte stressad av denna ovisshet. Ska försöka få tag på en annan läkare imorgon och se vad de säger. Vad att få träffa en annan läkare idag men fick svaret av läkaren att man inte får någon second opinion.Anonym (J) skrev 2025-01-15 20:00:23 följande:
Jag grät och hamnade på 100% sjukskrivning igen av den paniken.
Förlåt, för mångs inlägg. Min mobil vill inte samarbeta och skriva allt i samma, sidan funkar inte då
-
Vad bra för dig. Inte för mig och många andra tyvärr.Anonym (J) skrev 2025-01-15 19:57:11 följande:Det är (än så länge) inte min erfarenhet av FK. Så länge jag haft ett tydligt intyg har det funkat iallafall.
-
Hej TS!
Jag fick sjukskrivning på heltid 10 veckor direkt.
Sedan förlängdes det i några veckor till.
Därefter jobbade jag 25 % i ca 2 månader och nu jobbar jag 50 % sedan ca 2 månader.
Planen är att gå upp och jobba 75 % om en månad.
Jag har inte fått några frågetecken från försäkringskassan. -
Väldigt lustigt bemötande. Speciellt när en annan läkare redan rekommenderat sjukskrivning.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 20:56:31 följande:Jag orkar inget. Inte rensa garderoben. Inte laga mat. Inte tvätta eller städa. Sambon sköter allt just nu. Har sjukskrivit mig själv en vecka och hade besök idag för att få sjukskrivning och läkarintyg. Pratade med en läkare i september som rekommenderade heltidssjukskrivning, men dum som jag var sa jag nej. Kände att det tog emot. Vill inte visa mig svag eller vad man ska säga. Men det har bara blivit värre och värre och jag känner att jag inte kommer bli bättre genom att fortsätta arbeta. Har pratat med min arbetsgivare också, men får inte så mycket gehör. Tog upp detta vad den andra läkaren sagt med denna och hon sa "Jag läste det i din journal, men jag kommer inte sjukskrica dig".Jag tänker att jag behöver en heltidssjukskrivning till en början. För att få energi till att komma igång med motion osv igen. Orkar inget just nu. Sedan kan jag vara deltidssjukskriven.Anonym (J) skrev 2025-01-15 19:55:54 följande:
Däremot ska man väl inte sträva efter en heltidssjukskricning. Det säger jag inte. Men heltid när man mår som du gör är ju knappast hållbart i längden
Jag blev jätte ledsen hos läkaren. Hon sa att hon tänker att en sjukskrivning är farligt för mig.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 20:57:23 följande:Känner mig jätte stressad av denna ovisshet. Ska försöka få tag på en annan läkare imorgon och se vad de säger. Vad att få träffa en annan läkare idag men fick svaret av läkaren att man inte får någon second opinion.Förstår dig helt. Ja, säg till dem igen att det inte fungerar. Kanske kan du få komma till den läkare du träffade innan? Fråga om det går.
Anonym (S) skrev 2025-01-15 22:17:50 följande:Vad bra för dig. Inte för mig och många andra tyvärr.Byt läkare. Går inte det så byt vårdcentral också.
-
Jag var sjukskriven 100% i cirka 1 månad. Sedan 25% i 1 månad som förlängdes, så sammanlagt jobbade jag 25% i ett halvår. 50% likadant. Sedan 75%. Men nu fått backa och var 100% sjukskriven i 1 månad nyligen igen, nu jobbar jag 25%.
Läkaren jag pratade med nu sist sa att jag bara skulle höra av mig om det inte funkar så sjukskriver han mig 100% igen. Men än så länge känns det bra.
Går mycket på att det bara måste funka efter jobbet också, på fritiden. Jag ska helst må bra då med. Orka saker. Förut hade jag bara fokus på jobbet ska funka. Men då blev jsg utmattad igen.
Det är vanligt att det går upp och ned.