-
-
Jag ska till läkaren idag. Varit hemma sju dagar enligt sjukvårdens rekommendation innan man får läkarintyg. Är så orolig att jag inte kommer få en sjukskrivning. Har NOLL ork. Denna veckan har jag i princip endast sovit, dag som natt. Orkar inte göra något. Har känt mig utmattad sedan innan sommaren, men kämpat på. Har barn med särskilda behov och ett av barnen drabbades av en ätstörning i början av sommaren. Tror att det är det som var droppen som fick bägaren att rinna över. Heltidsvabbande under 2,5 månad, sedan tillbaka på jobbet. Försökt kämpa på, men orken har tagit slut. Börjar gråta av tanken att behöva gå tillbaka till jobbet. Var i september i kontakt med sjukvården med anledning av min trötthet. Tog blodprover som var normala och läkaren föreslog sjukskrivning. Tackade nej. Prestigen var för hög. Har kämpat på sen dess. Mycket sjukfrånvaro på grund av migrän. Men nu känner jag att jag måste göra något. Senaste halvåret har jag haft problem med magkatarr, migrän, sömnsvårigheter och minskad aptit. Får knappt i mig mat. Sover oroligt och dåligt. Otrolig värk i nacke och axlar. Noll ork. Jag har gått från att ha varit en glad och energisk person som varit högpresterande. Fixat jobbet, hus och hem, barnen. Men nu är det stopp. Orkar ingenting. Sambon får sköta allt. Tvätt, städ, matlagning osv.Arbetsgivaren är på mig. Säger att jag inte verkar "ha gått in i väggen" och att en kortare sjukskrivning kanske är det jag behöver för att sen komma tillbaka på deltid. Jag känner stress bara av denna press.Jag är så orolig att jag inte ska få en sjukskrivning. Hur lång sjukskrivning har ni fått i början för utmattning? Har ni fått korta sjukskrivningar som förlängts eller en lång direkt i början? Hur har det gått med Försäkringskassan? Ansöker man varje månad eller för hela sjukskrivningsperioden?
-
Svar på tråden Hur länge blev ni sjukskrivna för utmattning?
-
Försök ta det lugnt ts och ge inte upp. Ta hand om dig själv. Kan du gå till en psykolog? Vårdcentralen har ofta en sådan. Psykologen kan sedan också kanske prata med läkaren.
-
-
Två månader på heltid och hade säkert fått förlängt om jag velat/behövt det. Började sen jobba halvtid i en månad.
-
Skitsnack. Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom i oktober 2024. Försäkringskassan ifrågasatte ingenting.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-15 16:15:42 följande:Fick ingen sjukskrivning. Man sjukskriver inte för utmattning längre sa läkaren. Utmattning är ingen sjukdom. Jag kan byta jobb om det är för stressigt eller gå till facket om arbetsgivaren inte anpassar. Man kan inte vila sig frisk från utmattning. Försäkringskassan godkänner inte heltidssjukskrivning vid utmattning nå mer sa hon.
-
Kan du inte gå tillbaka till den första läkaren, den som erbjöd dig sjukskrivning?
-
-
Jag går redan till psykoterapeut och väntar på tid till företagshälsovården. Vet inte om det är psykolog man kan få kontakt med där?Anonym (J) skrev 2025-01-16 08:33:50 följande:
Försök ta det lugnt ts och ge inte upp. Ta hand om dig själv. Kan du gå till en psykolog? Vårdcentralen har ofta en sådan. Psykologen kan sedan också kanske prata med läkaren.
Enligt läkaren har det kommit nya riktlinjer och åtstramningar från regeringen. Här skriver man om dessa: www.google.com/url&source=web&rct=j&opi=89978449&url=lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/9/9543/LKT0821s1558_1559.pdf&ved=2ahUKEwiAyLyW7fqKAxUJFBAIHQkNMYcQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw3Zi9rFAkUiLwDs0NdR69cZAnonym (T) skrev 2025-01-16 14:22:26 följande:Skitsnack. Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom i oktober 2024. Försäkringskassan ifrågasatte ingenting.
Jag ringde Försäkringskassan idag som sagt att hon inte alls kände igen det läkaren sagt, däremot att det kommit ett nytt beslutsstöd för läkare kopplat till utmattning. Av läkartidningen kan man läsa att 90% får en övergripande diagnos om "Anpassningsstörningar och svår stress", men att läkarna ska specificera med en mer precis diagnos. En de intervjuar säger att hon mött två personer under sitt 20 åriga yrkesliv som uppnått kriterierna för utmattningssyndrom.
Att de flesta passar in i "Stressreaktion/krisreaktion" och det är inte skäl för sjukskrivning på heltid. Kanske är detta läkaren jag träffade tänkte på?
Jag tycker dock att jag uppfyller ALLA kriterier för utmattningssyndrom när jag läser kriterierna för dessa. Men det är väl inte min bedömning att göra.Anonym (T) skrev 2025-01-16 14:25:17 följande:Kan du inte gå tillbaka till den första läkaren, den som erbjöd dig sjukskrivning?
Jag får inte kontant med denna. Försökte kontakta vårdcentralen igen idag och fick till svar att jag inte får kontakt med ny läkare, utan att den läkaren jag träffades bedömning kvarstår. Jag har dock listat om mig till privat vårdcentral och sökt vård där. Får se om de kan hjälpa mig.
Alla jag pratar med är bestört över läkarens bemötande och hur hon formulerat sig i journalen och tycker det gränsar till anmälan. Men jag orkar inte det just nu. Att jag blev ledsen under mötet för att jag inte fick en heltidssjukskrivning beskriver hon som ett tecken på styrka snarare än utmattning... Hon har skrivit direkt felaktig information om min familjesituation och de symptom jag uppgivit. Hon har skrivit ett av de sju symptom jag uppgett och det hon skrivit är magkatarr. Hon har skrivit till ex att jag har god apitit, fast jag sa att jag inte har bra aptit och har gått ner 9kg sedan maj. Känner mig mest uppgiven.. Känns som att denna anteckning och bedömning hon gjort kommer ligga till grund för vad andra läkare tycker om mig. -
Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-16 19:27:55 följande:Jag går redan till psykoterapeut och väntar på tid till företagshälsovården. Vet inte om det är psykolog man kan få kontakt med där?Enligt läkaren har det kommit nya riktlinjer och åtstramningar från regeringen. Här skriver man om dessa: www.google.com/url&source=web&rct=j&opi=89978449&url=lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldWebArticlePdf/9/9543/LKT0821s1558_1559.pdf&ved=2ahUKEwiAyLyW7fqKAxUJFBAIHQkNMYcQFnoECBkQAQ&usg=AOvVaw3Zi9rFAkUiLwDs0NdR69cZAnonym (T) skrev 2025-01-16 14:22:26 följande:Skitsnack. Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom i oktober 2024. Försäkringskassan ifrågasatte ingenting.
Jag ringde Försäkringskassan idag som sagt att hon inte alls kände igen det läkaren sagt, däremot att det kommit ett nytt beslutsstöd för läkare kopplat till utmattning. Av läkartidningen kan man läsa att 90% får en övergripande diagnos om "Anpassningsstörningar och svår stress", men att läkarna ska specificera med en mer precis diagnos. En de intervjuar säger att hon mött två personer under sitt 20 åriga yrkesliv som uppnått kriterierna för utmattningssyndrom.
Att de flesta passar in i "Stressreaktion/krisreaktion" och det är inte skäl för sjukskrivning på heltid. Kanske är detta läkaren jag träffade tänkte på?
Jag tycker dock att jag uppfyller ALLA kriterier för utmattningssyndrom när jag läser kriterierna för dessa. Men det är väl inte min bedömning att göra.
Jag får inte kontant med denna. Försökte kontakta vårdcentralen igen idag och fick till svar att jag inte får kontakt med ny läkare, utan att den läkaren jag träffades bedömning kvarstår. Jag har dock listat om mig till privat vårdcentral och sökt vård där. Får se om de kan hjälpa mig.
Alla jag pratar med är bestört över läkarens bemötande och hur hon formulerat sig i journalen och tycker det gränsar till anmälan. Men jag orkar inte det just nu. Att jag blev ledsen under mötet för att jag inte fick en heltidssjukskrivning beskriver hon som ett tecken på styrka snarare än utmattning... Hon har skrivit direkt felaktig information om min familjesituation och de symptom jag uppgivit. Hon har skrivit ett av de sju symptom jag uppgett och det hon skrivit är magkatarr. Hon har skrivit till ex att jag har god apitit, fast jag sa att jag inte har bra aptit och har gått ner 9kg sedan maj. Känner mig mest uppgiven.. Känns som att denna anteckning och bedömning hon gjort kommer ligga till grund för vad andra läkare tycker om mig.Bra gjort av dig!! Både listar om dig, tagit kontakt med dem och kontaktat fk. Du är på god väg redan. Försök att inte oroa dig för mycket (lättare sagt än gjort men) för det tar energi och du behöver samla på det. Saker och ting beykar ordna sig till slut på nåt vis.
Nögot som också är bra att veta är att om fu får ett sjukintyg av läkaren, men inte fått intyget direkt (glömts bort eller liknande) så kan man skicka in det retroaktivt. Likaså om du får en tid till läkare efter ditt sjukintyg gått ut. ibland har de ju inte tider i vården.
Ja, företagshälsovården har också psykologer.
-
Det som oroar mig mest just nu är att min chef lagt in och godkänt sjukfrånvaro hela januari ut, innan jag fick intyg, för att det var lönekörning förra veckan. Står jag nu utan sjukskrivning kommer jag tappat en veckas inkomst denna månad.Anonym (J) skrev 2025-01-16 19:47:01 följande:
Bra gjort av dig!! Både listar om dig, tagit kontakt med dem och kontaktat fk. Du är på god väg redan. Försök att inte oroa dig för mycket (lättare sagt än gjort men) för det tar energi och du behöver samla på det. Saker och ting beykar ordna sig till slut på nåt vis.
Nögot som också är bra att veta är att om fu får ett sjukintyg av läkaren, men inte fått intyget direkt (glömts bort eller liknande) så kan man skicka in det retroaktivt. Likaså om du får en tid till läkare efter ditt sjukintyg gått ut. ibland har de ju inte tider i vården.
Ja, företagshälsovården har också psykologer.
-
-
Men om du stämplar in och är där ändå så kommer det väl inte räknas, även om chefen har lagt in det. Annars kan ni väl kontakta löneavdelningen och be dem ta bort det.Anonym (Utmattad) skrev 2025-01-16 19:50:31 följande:Det som oroar mig mest just nu är att min chef lagt in och godkänt sjukfrånvaro hela januari ut, innan jag fick intyg, för att det var lönekörning förra veckan. Står jag nu utan sjukskrivning kommer jag tappat en veckas inkomst denna månad.
-
Då får jag ogiltig stämpling. Men chefen kan ta bort det men jag får ändå inte lönen fören nästa månad eftersom lönekörningen varit.Anonym (J) skrev 2025-01-16 20:04:07 följande:Men om du stämplar in och är där ändå så kommer det väl inte räknas, även om chefen har lagt in det. Annars kan ni väl kontakta löneavdelningen och be dem ta bort det.
-
Var sjukskriven på heltid i 3 månader. Sen ville FK att jag skulle börja jobba. Orkade egentligen inte, sa upp mig upp mig och var hemma. Hade ekonomi för det och sen när jag kände att det funkade sökte jag ett annat jobb. Det har funkat bra. Har utbildning inom ett bristyrke så jag har kunnat ha krav på min arbetstid. Tror inte det är bra att vara hemma för länge, man kommer ifrån både samhället och det sociala.