• Anonym (Z)

Rynkor tidigt

Hej, jag är bara 33 och har redan fått djupa rynkor. Speciellt stör jag mig på bekymmersrynkan mellan ögonen som jag säkert haft där sen jag var 25 utan att jag tänkt på det. Den har blivit VÄLDIGT framträdande de senaste åren.
    Har även rynkor i pannan, kråksparkar, under munnen. Självförtroendet är verkligen i botten.
    Dessutom har jag massa acneärr i hela facet, efter att ha dragit med svår acne sen puberteten, vilket knappast får mig att se yngre ut.

Snälla, säg att jag inte är ensam? Känns som att jag är den enda kvinnan i min vänskapskrets som har så här framträdande rynkor. 
    Många använder botox. Funderar själv på det, men mina rynkor är så djupa att det knappast skulle hjälpa med enbart botox.

Någon som testat andra behandlingar mot rynkor och acneärr typ laser eller dermapen?

Eller ska jag bara försöka acceptera att det ärså här jag ser ut. Det är så svårt när alla andra är så fräscha i ens egen ålder dessa dagar. Jag har dragit nitlott i det genetiska lotteriet. Använder spf och hudvård enl rekommendationer, men alla tips är välkomna.  tips

• Svar på tråden Rynkor tidigt
  • Anonym (E)
    Anonym (F) skrev 2025-01-13 20:56:32 följande:

Men att färga håret pga man fått gråa hår vid en ålder av 25 är väl inte konstigt? Jag har några enstaka grå hårstrån nu (inget som syns direkt) men färgar ändå håret pga det får mig att se piggare ut och det är kul med färg. Målar naglarna av samma anledning 

Konstigt är det väl inte, men det bidrar nog till att vi generellt får en rätt orealistisk bild av åldrande och när det är normalt med sånt som gråa hår.
  • Anonym (Jo)

Man ska inte jämföra sig med andra.

• Anonym (F)
    Anonym (Jo) skrev 2025-01-13 21:02:51 följande:

Man ska inte jämföra sig med andra.

Fast det gör, eftersom människan är en social varelse och ett flockdjur. 
  • Anonym (stella)
    Anonym (L) skrev 2025-01-13 17:17:21 följande:

Har mycket lättare att acceptera någons rynkiga ansikte framför ett botoxansikte.

Säger den som tror att hon kan se vem som har botox i ansiktet. 

Det kan du inte.
  • Emiz

Ts, det viktiga är att du ska känna dig bra. Var och varannan använder av små duttar botox här och var för att slappna av muskler och släta ut rynkor. Det är inte värre än att tatuera sig, sminka sig, måla sig osv osv. Men många har starka åsikter om det. De vet nog inte hur vanligt det är. Att spåra ur och göra massa fillers i ansiktet och förändra sitt utseende är inte samma sak. Det viktiga är att om du gör något så ska du göra det för dig själv och ditt välmående. Inte för någon annan. Men satsa på bra hudvård, ansiktsbehandlingar så som peeling osv samt botox om du vill.

Hudvård med glykolic acid och salicylsyra är bra ingredienser eller retinol. Prata med en hudterapeut, man ska nog inte blanda alla 3 men de kan nog hjälpa dig att hitta en bra serie. Kolla med hudoteket.se. För övrigt så är du säkert vacker precis som du är. Lite skrattlinjer osv kan vara charmigt. Tror inte det är något fel på ditt ansikte. Men att pyssla om sig själv kan hjälpa välmåendet. Lycka till!

• Anonym (derma)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-13 16:53:43 följande:
    Rynkor tidigt

Hej, jag är bara 33 och har redan fått djupa rynkor. Speciellt stör jag mig på bekymmersrynkan mellan ögonen som jag säkert haft där sen jag var 25 utan att jag tänkt på det. Den har blivit VÄLDIGT framträdande de senaste åren.
    Har även rynkor i pannan, kråksparkar, under munnen. Självförtroendet är verkligen i botten.
    Dessutom har jag massa acneärr i hela facet, efter att ha dragit med svår acne sen puberteten, vilket knappast får mig att se yngre ut.

Snälla, säg att jag inte är ensam? Känns som att jag är den enda kvinnan i min vänskapskrets som har så här framträdande rynkor. 
    Många använder botox. Funderar själv på det, men mina rynkor är så djupa att det knappast skulle hjälpa med enbart botox.

Någon som testat andra behandlingar mot rynkor och acneärr typ laser eller dermapen?

Eller ska jag bara försöka acceptera att det ärså här jag ser ut. Det är så svårt när alla andra är så fräscha i ens egen ålder dessa dagar. Jag har dragit nitlott i det genetiska lotteriet. Använder spf och hudvård enl rekommendationer, men alla tips är välkomna.  tips

Jag har haft djupa acneärr hela mitt vuxenliv och blivit väldigt hjälpt av dermaroller. Jag köpte en egen och behandlade hemma + serum med c-vitamin. Det hjälper nog även mot rynkor. 

Dermapen eller dermaroller på salong är säkert ännu mer effektivt. 
  • Anonym (J)

Jag är 32 och har haft bekymmersrynkan sedan jag var 22. Men jag skulle hellre kalla det för linjer. Jag har märkt att den kommer fram när jag är orolig. Så fokuserar jag på avslappning försvinner den nästan helt igen. Tänkvärt.

• Anonym (J)

Har gjort botox en gång. Bäst är att börja om man nu vill det knnsn den blivit djup för då måste man ha fillers också. botox är för att muskeln ska slappna av. Fillers fyller. 

• Anonym (J)
    Anonym (Myra) skrev 2025-01-13 19:44:44 följande:

Kör mycket fuktkräm och botox samt peeling.

Håller med! Fukt fukt och fukt hjälper också. Och Avslappning. Man spänner musklerna i ansiktet (bekymmersrynkan) och då kommer den . 

När jag gjorde fillers sa hon att jag var jäkligt stark i den muskeln. Ja då blir det ju så med, att den syns 

• Anonym (Hm)

Jag är också 33 och har rynkor. Tydliga i pannan, mellan ögonbrynen, vid näsroten och runt munnen. Det blir rynkor runt ögonen när jag ler.

Mina bröst är platta, fulla med bristningar och hänger platt ner halvvägs till naveln.

Dessutom har jag pcos och har tappat extrema mängder hår, en majoritet är borta och resten håller på att falla av också, man ser skallen genom håret.

Mina fingrar är knotiga och har mycket linjer (inte rynkor men massa tydliga smålinjer överallt, mycket mer än andra har) och så mycket extra hud på händerna att det rynkar sig på hela handen när jag vinklar handen uppåt (nej, har inte varit överviktig, så det är ej därför jag har mycket hud där).

Magen är samlingsplats för fett (typiskt pcos) samt har ett uppblåst utseende oavsett vad jag äter och trots att jag är normalviktig (och den har alltid varit sån, även när jag var liten), så magen putar och ser ut som jag är gravid i 7:e månaden.

Känner mig så ful att jag knappt aldrig tittar mig i spegeln längre och drar mig för att vistas bland folk. Känner mig ungefär som Smeagol fast med fetare mage. Jag har använt solkräm och hållit mig i skuggan mer eller mindre hela livet pga tycker det är för varm i solen + har väldigt ljus hy som lätt bränner sig. Aldrig rökt i hela mitt liv, aldrig ens testat. Dricker ingen alkohol, aldrig gjort.

• Anonym (J)
    Anonym (L) skrev 2025-01-13 17:17:21 följande:

Har mycket lättare att acceptera någons rynkiga ansikte framför ett botoxansikte.

Ett boroxansikte för att man lägger botox i en viss rynka/linje? Vet du ens vad botox är? Du är säkert en sådan som tror det är detsamma som det man lägger i läpparna, hahs
  • Lynx123
    Anonym (J) skrev 2025-01-14 13:50:33 följande:
    Ett boroxansikte för att man lägger botox i en viss rynka/linje? Vet du ens vad botox är? Du är säkert en sådan som tror det är detsamma som det man lägger i läpparna, hahs
    Vad jag vet är det ett muskelförlamande toxin som tas från stackars kor. Inget jag skulle vilja ha i min kropp frivilligt, men det är väl upp till var och en.
  • Anonym (Myra)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-14 13:40:43 följande:

Jag är också 33 och har rynkor. Tydliga i pannan, mellan ögonbrynen, vid näsroten och runt munnen. Det blir rynkor runt ögonen när jag ler.

Mina bröst är platta, fulla med bristningar och hänger platt ner halvvägs till naveln.

Dessutom har jag pcos och har tappat extrema mängder hår, en majoritet är borta och resten håller på att falla av också, man ser skallen genom håret.

Mina fingrar är knotiga och har mycket linjer (inte rynkor men massa tydliga smålinjer överallt, mycket mer än andra har) och så mycket extra hud på händerna att det rynkar sig på hela handen när jag vinklar handen uppåt (nej, har inte varit överviktig, så det är ej därför jag har mycket hud där).

Magen är samlingsplats för fett (typiskt pcos) samt har ett uppblåst utseende oavsett vad jag äter och trots att jag är normalviktig (och den har alltid varit sån, även när jag var liten), så magen putar och ser ut som jag är gravid i 7:e månaden.

Känner mig så ful att jag knappt aldrig tittar mig i spegeln längre och drar mig för att vistas bland folk. Känner mig ungefär som Smeagol fast med fetare mage. Jag har använt solkräm och hållit mig i skuggan mer eller mindre hela livet pga tycker det är för varm i solen + har väldigt ljus hy som lätt bränner sig. Aldrig rökt i hela mitt liv, aldrig ens testat. Dricker ingen alkohol, aldrig gjort.

Jag tror inte att du är ful. Självklart kan man känna sig nere om man tappar jättemycket hår osv. Inte lätt med pcos:( svårt att styra. Kan tipsa om både efamol(nattljusolja) samt bidrottnimggelé. Båda har en positiv verkan på hormoner. Testa en i taget kanske? Hjälper hormonbalansen. Kosttillskott för hår kanske? Jag använder hårkontroll, tycker den funkar. Sedan finns ett schampo jag också upplever gör skillnad (underyourskin) hairgrowth). Utöver detta kan du testa botox på de områden som har mycket rynkor. Viktigt att gå till en bra klinik. För håret kan jag rekommendera prp behandling. Den ger stora resultat men kostar lite. Man får massa hårväxt. Googla på det. Men viktigt att tänka på är att det gör man för att ta hand om sig o känna sig lite bättre. Men du är inte ditt hår och hud. Du är säkert fin ❤️
  • Anonym (Myra)
    Lynx123 skrev 2025-01-14 14:30:00 följande:
    Vad jag vet är det ett muskelförlamande toxin som tas från stackars kor. Inget jag skulle vilja ha i min kropp frivilligt, men det är väl upp till var och en.
    Vad jag vet framställs det syntetiskt eller ifrån en bakterie.
  • Anonym (S)

Något som faktiskt kan göra stor skillnad är att inte sova på sidan eller på magen då det uppstår fler linjer och rynkor när ansiktet trycks till mot kudden. Försök att sova på ryggen med näsan uppåt så blir ansiktet slätare.

• Anonym (Myra)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 14:42:16 följande:

Något som faktiskt kan göra stor skillnad är att inte sova på sidan eller på magen då det uppstår fler linjer och rynkor när ansiktet trycks till mot kudden. Försök att sova på ryggen med näsan uppåt så blir ansiktet slätare.

Ja det stämmer. Hahah jag har försökt vänja mig men går inte🙄 måste ligga på sidan. Men tur för dem som kan sova på rygg!
  • septembermamma2022

Detta är värt att testa och helt gratis. Kolla hennes youtubesida, där finns även en short om hur man masserar specifikt arg-rynkan i pannan. Jag tycker att det hjälper massor!

Taskigt att känna att man haft otur med generna. Men satsa på bra hudvård (överdriv inte men kör typ daglig rengöring, retinol eller motsvarande, ögonkräm, ansiktskräm och lägg till exfolierande 1 gång/vecka). Samt testa att massera ditt ansikte under några veckor och se vad som händer!

Många hudkliniken erbjuder även kostnadsfri konsultation kring vilka behandlingar som kan vara lämpliga för just dig, kanske värt att testa och få en behandlingsrekommendation/kostnadsförslag?

• Shei

det finns massor med behandlingar som kan hjälpa för att blir av rynkor förutom botox och filer. Läs om plasmage 😍 jag testade den och rekommenderar dock inte hos oerfaren som gör med vanlig penna.

• Anonym (H)

C-vitamin serum på dagen, Retinol serum + retinol ögonkräm + runt munnen på natten. Och mkt fukt överst. Du kanske kan göra lite ansiktsbehandlingar och samtidigt få råd där och någon som kan ge tips om bra make up. 

Svar på tråden Rynkor tidigt