• Anonym (Z)

Rynkor tidigt

Hej, jag är bara 33 och har redan fått djupa rynkor. Speciellt stör jag mig på bekymmersrynkan mellan ögonen som jag säkert haft där sen jag var 25 utan att jag tänkt på det. Den har blivit VÄLDIGT framträdande de senaste åren.
    Har även rynkor i pannan, kråksparkar, under munnen. Självförtroendet är verkligen i botten.
    Dessutom har jag massa acneärr i hela facet, efter att ha dragit med svår acne sen puberteten, vilket knappast får mig att se yngre ut.

Snälla, säg att jag inte är ensam? Känns som att jag är den enda kvinnan i min vänskapskrets som har så här framträdande rynkor. 
    Många använder botox. Funderar själv på det, men mina rynkor är så djupa att det knappast skulle hjälpa med enbart botox.

Någon som testat andra behandlingar mot rynkor och acneärr typ laser eller dermapen?

Eller ska jag bara försöka acceptera att det ärså här jag ser ut. Det är så svårt när alla andra är så fräscha i ens egen ålder dessa dagar. Jag har dragit nitlott i det genetiska lotteriet. Använder spf och hudvård enl rekommendationer, men alla tips är välkomna.  tips

• Svar på tråden Rynkor tidigt
  • Eurydike

Tror det är bra att använda hög solskyddsfaktor om man vill motverka rynkor! Det hjälper inte mot rynkor man redan har, men minskar förhoppningsvis antalet nya. Jag tyckte det var fint som ovanstående skrev, att man kan se det som livslinjer.

• Lynx123

Är du frisk? Har du vänner? Intressen? Det finns så mycket annat som spelar roll. Vill du vara attraktiv så är det din personlighet som alltid vinner i längden. Du är perfekt som du är - även om du kanske inte känner så just nu.

• Anonym (kärringen)
    Anonym (Z) skrev 2025-01-13 17:54:00 följande:
    Det är väl just det. "Det kan alltid bli värre" och det har det verkligen blivit.
    Efter 30 har hela min kropp rasat totalt. Röven har blivit slapp, brösten hänger, magen har blivit rundare (trots att jag tränar 4-5 ggr i veckan och äter precis som tidigare) håret har blivit tunnare, rynkorna djupare... Allt har gått så fort. Hur kommer jag se ut om några år då? Helt oigenkännlig?
    Vill vara cool och låta det gå obemärkt förbi, men det är så svårt.  Hatar att vara så här ytlig och hård mot mig själv. Jag är ju inte det mot andra.
    Du låter för ung för att ha så mycket problem redan?  Har du kollat upp dina hormonnivåer? Jag fick mestadels av problemen vid 43+ och då visade det sig att mitt östrogen och progestron var oerhört lågt. Huden och håret kändes helt främmande då, torrt, tunt och livlöst. Tror brist på östrogen är allra värst, och åldrandet börjar ofta visas just vid brist på östrogenet.
  • Anonym (Z)
    Anonym (kärringen) skrev 2025-01-13 19:25:41 följande:
    Du låter för ung för att ha så mycket problem redan?  Har du kollat upp dina hormonnivåer? Jag fick mestadels av problemen vid 43+ och då visade det sig att mitt östrogen och progestron var oerhört lågt. Huden och håret kändes helt främmande då, torrt, tunt och livlöst. Tror brist på östrogen är allra värst, och åldrandet börjar ofta visas just vid brist på östrogenet.
    Tack för tipset. Fick borrelia för 3 år sedan och då hamnade hela kroppen i obalans. Så bra tips att kolla upp hormonerna. Funderar seriöst på om jag kommit i förklimakteriet redan.
    Visst, många skulle säkert säga att jag överdriver, men det har verkligen gått fort utför på sistone. 
  • Anonym (Myra)

Kör mycket fuktkräm och botox samt peeling.

• Anonym (F)

Hm, låter jobbigt! Jag är snart 40 och har inga rynkor. Tror faktiskt att det beror på hormoner. Jag ammar och har nyligen fått barn så kanske att jag har höga halter av östrogen? Kolla upp det! Annars försök återfukta huden mycket. Men ärligt så spelar nog genetiken in mycket också. Du har säkert annat i ditt utseende som folk är avis på.

• Flaskhals

Jag tror du är för hård mot dig själv. Du har fått tunnelseende och har låtit bollen börja rulla åt fel håll; du ser bara mer och fler ? fel?. Sedan att du jämför dig med folk som använder botox!! Det säger ju sig självt -varför använder de botox tror du? Jo för att dölja rynkor.

Jag är några år äldre än dig och har både grått hår och rynkor. Gråa hårstrån fick jag redan omkring 25-års åldern. Rynkor har jag haft sedan 30 ungefär. Ingenting jag lägger vikt på. Jagtränar och anser mig fräsch och välmående ändå. Jag umgås inte heller med folk som betalar massa pengar för att dölja ett naturligt ansikte som också åldras, vilket jag är otroligt glad för! Botox-hetsen är inget för mig och jag tycker personligen om det naturliga. Tittar jag på mina kolla kompisar är det 100% av dem som börjat få grått hår samt rynkor. Inget konstigt och du är definitivt (!!!) inte ensam. 

Ta hand om dig  och få upp självkänslan genom hobbies och aktiviteter du tycker är kul. Lägg energi på detta istället för att jämföra dig med andra. 

• Anonym (F)
    Flaskhals skrev 2025-01-13 20:38:53 följande:

Jag tror du är för hård mot dig själv. Du har fått tunnelseende och har låtit bollen börja rulla åt fel håll; du ser bara mer och fler ? fel?. Sedan att du jämför dig med folk som använder botox!! Det säger ju sig självt -varför använder de botox tror du? Jo för att dölja rynkor.

Jag är några år äldre än dig och har både grått hår och rynkor. Gråa hårstrån fick jag redan omkring 25-års åldern. Rynkor har jag haft sedan 30 ungefär. Ingenting jag lägger vikt på. Jagtränar och anser mig fräsch och välmående ändå. Jag umgås inte heller med folk som betalar massa pengar för att dölja ett naturligt ansikte som också åldras, vilket jag är otroligt glad för! Botox-hetsen är inget för mig och jag tycker personligen om det naturliga. Tittar jag på mina kolla kompisar är det 100% av dem som börjat få grått hår samt rynkor. Inget konstigt och du är definitivt (!!!) inte ensam. 

Ta hand om dig  och få upp självkänslan genom hobbies och aktiviteter du tycker är kul. Lägg energi på detta istället för att jämföra dig med andra. 

Men alla kanske inte känner sig bekväma med att ha grått hår och rynkor i 30-årsålder? Jag anser mig själv inte vara en ytlig person men jag vill ju trivas med mitt utseende. Dessutom kan det ju vara som så att man har någon brist om man åldras tidigt? Kan ju vara värt att kolla upp 
  • Flaskhals
    Anonym (F) skrev 2025-01-13 20:44:00 följande:
    Men alla kanske inte känner sig bekväma med att ha grått hår och rynkor i 30-årsålder? Jag anser mig själv inte vara en ytlig person men jag vill ju trivas med mitt utseende. Dessutom kan det ju vara som så att man har någon brist om man åldras tidigt? Kan ju vara värt att kolla upp 
    Visst är det så. Även jag tyckte det var jobbigt att få gråa hårstrån vid 25. Det jag försöker få fram är att det inte är något fel med att åldras och att många, många av oss gör det vid låg ålder. Bara att många döljer detta med hårfärg och botox. Såklart det tar på en självkänsla om man jämför sig med dessa personer! Jag fick upp min självkänsla och acceptans till gråa hår genom att känna mig bättre på saker jag kan styra själv, såsom träning.
  • Anonym (F)

Men att färga håret pga man fått gråa hår vid en ålder av 25 är väl inte konstigt? Jag har några enstaka grå hårstrån nu (inget som syns direkt) men färgar ändå håret pga det får mig att se piggare ut och det är kul med färg. Målar naglarna av samma anledning 

Svar på tråden Rynkor tidigt