• Anonym (Dumpen)

Vad är era åsikter om dumpen.se?

Dumpen tar fast pedofiler på nätet och hänger ut dem. Flera av de uthängda har tagit sina liv då dem blivit trakasserade när det kommit ut till allmänheten.

Flera hävdar även att dumpen hetsar de här männen till kontakt genom att vara pådrivande i kontakten och utge sig för att vara en snygg 14 årig tjej. Samtidigt har man ju alltid ett val.

Vad är era åsikter om detta? 

• Svar på tråden Vad är era åsikter om dumpen.se?
  • Anonym (Dumpen)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2025-01-13 14:40:18 följande:

Jag tycker att de verkar jobba mer med sensationalism än att göra gott. Istället för att konfrontera, skämma ut och därmed själva begå brott (förtal) så borde de lämna över sitt bevismaterial till polisen.

Det hade varit det bästa så att förövarna får sina straff och för att  minska risken för att de begår självmord, men räcker det bevismaterialet för att få dem fällda? Och hur kan förövarna dömas om det är så att dumpen själva begått brott när de tog fast dem? 
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 15:27:41 följande:

Tycker dumpen är ett symptom på ett rättsväsende som inte fungerar. Ett rättsväsende som misslyckas med att skydda barn från pedofiler. Polisen får ju själva inte agera lockbeten för att spola fram dessa pedofiler. De kan bara agera när brottet väl är ett faktum. Dumpen agerar i stället förebyggande. Råkar en pedofil drabbas av släng av psykisk ohälsa är det inte många som gråter, råkar ett barn ut för en pedofil med medföljande psykisk ohälsa så är det 1000 gånger värre.

Jag håller med om att rättsväsendet, och samhället i stort, misslyckas med att skydda barn och unga. Det legitimerar i mina ögon inte dumpens metoder, men vi kan vara överens om att det finns ett samhällsproblem här.

Däremot ska vi vara klara över terminologin. Pedofili är sexuell dragning till prepubertala barn, men av vad jag sett på dumpen så utger de sig alltid för att vara ungdomar som har kommit i puberteten. Det är alltså inte fråga om pedofili då, utan om hebefili eller efebofili, som är den sexuella dragningen till unga personer som är 13-17 år.

Den här frågan är som många andra, t.ex. om prostitution, abort och knark. Det går inte att diskutera på ett rimligt sätt för många blir så förbannat arga och enkelspåriga.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Dumpen) skrev 2025-01-13 15:31:40 följande:
    Det hade varit det bästa så att förövarna får sina straff och för att  minska risken för att de begår självmord, men räcker det bevismaterialet för att få dem fällda? Och hur kan förövarna dömas om det är så att dumpen själva begått brott när de tog fast dem? 
    Polisen skulle ge pedofilen en klapp på axeln och en förmaning om att hålla sig i skinnet.

Det finns en bra sak med pedofiler i alla fall. Att de kör långsamt förbi skolor.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (nyans) skrev 2025-01-13 15:35:35 följande:
    Jag håller med om att rättsväsendet, och samhället i stort, misslyckas med att skydda barn och unga. Det legitimerar i mina ögon inte dumpens metoder, men vi kan vara överens om att det finns ett samhällsproblem här.

Däremot ska vi vara klara över terminologin. Pedofili är sexuell dragning till prepubertala barn, men av vad jag sett på dumpen så utger de sig alltid för att vara ungdomar som har kommit i puberteten. Det är alltså inte fråga om pedofili då, utan om hebefili eller efebofili, som är den sexuella dragningen till unga personer som är 13-17 år.

Den här frågan är som många andra, t.ex. om prostitution, abort och knark. Det går inte att diskutera på ett rimligt sätt för många blir så förbannat arga och enkelspåriga.
    Såna där saker brukar pedofiler säga för att det ska låta som att de inte är pedofiler.
  • Anonym (Dumpen)
    Anonym (nyans) skrev 2025-01-13 15:02:01 följande:
    Situationen försvåras ju också av att det inte bara är förövaren som drabbas utan också hans totalt oskyldiga familjemedlemmar, när det finns några sådana. Dessutom är det ju så att har man mycket pengar verkar man kunna köpa sig fri (genom att betala oskäliga priser för någon sorts behandling vid en privat klinik), vilket också är högst problematiskt dels ur ett rättviseperspektiv, dels vad gäller dumpens egentliga motivation och intressen här.
    Likaså drabbas offrets anhöriga av det som offret blivit utsatt för. De hängs visserligen inte ut i media men mår garanterat ännu sämre än förövarens anhöriga.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (nyans) skrev 2025-01-13 15:27:05 följande:
    Frågan är ju inte huruvida Dumpen gör någonting som är juridiskt fel (för det gör de ju inte) utan huruvida det är moraliskt rätt eller fel, och jag menar att det är en gråzon där jag lutar mot att det är mer fel än rätt av de skäl som jag anger.

Är du säker på att det är rykten utan substans? Hur vet du det? Har du några bra källor som styrker det?
    De begår brott när de hänger ut privatpersoner på sin sida.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Dumpen) skrev 2025-01-13 15:31:40 följande:
    Tyvärr oftast inte, men polisen kan spara det åtminstone. Det är lite som med våldtäktsmän, ju fler som stiger fram desto bättre. Det kanske ändå inte blir fällande, men till slut skapas en stark bild av personen ifråga och ja, det kanske kan göra någon skillnad iaf. Annars förstår jag inte varför våldtäktsoffer uppmanas att anmäla trots bristande bevis.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 15:38:43 följande:
    Såna där saker brukar pedofiler säga för att det ska låta som att de inte är pedofiler.
    Haha, tack för att du på ett så underbart sätt visar vad problemet med att diskutera detta. Det är mycket möjligt att en del pedofiler resonerar så, men det säger någonting ganska viktigt om dig att du inte kan föreställa dig att en person kan säga så här utan att vara pedofil. Jag vet inte om det beror på att frågan är så viktig för dig att sådana personer som du inte klarar av att tänka på ett logiskt sätt, eller om det helt enkelt beror på att ni inte är särskilt intelligenta.

Jag är hur som helst inte pedofil eller hebefil, och jag har barn i samma ålder som dessa "gäddor" fiskar efter så självklart är jag oroad över om de ska råka ut för någon sådan här person. Trots det kan jag alltså tänka på ett annat sätt.
  • Anonym (nyans)
    Anonym (Dumpen) skrev 2025-01-13 15:42:05 följande:
    Likaså drabbas offrets anhöriga av det som offret blivit utsatt för. De hängs visserligen inte ut i media men mår garanterat ännu sämre än förövarens anhöriga.
    Jag förstår. Du, och många här, tycker att ändamålen helgar medlen. Att förövarens oskyldiga familjemedlemmar drabbas hårt av detta tycker du är en acceptabel kostnad för att komma åt "gäddorna". Ändamålen helgar medlen, och om man på detta sätt kan minska antalet barn som utsätts så är det ett pris du är villig att låta andra betala. Jag förstår, men jag håller inte nödvändigtvis med.
  • Anonym (Problem)
    Anonym (nyans) skrev 2025-01-13 15:50:02 följande:
    Haha, tack för att du på ett så underbart sätt visar vad problemet med att diskutera detta. Det är mycket möjligt att en del pedofiler resonerar så, men det säger någonting ganska viktigt om dig att du inte kan föreställa dig att en person kan säga så här utan att vara pedofil. Jag vet inte om det beror på att frågan är så viktig för dig att sådana personer som du inte klarar av att tänka på ett logiskt sätt, eller om det helt enkelt beror på att ni inte är särskilt intelligenta.

Jag är hur som helst inte pedofil eller hebefil, och jag har barn i samma ålder som dessa "gäddor" fiskar efter så självklart är jag oroad över om de ska råka ut för någon sådan här person. Trots det kan jag alltså tänka på ett annat sätt.
    Det pågår en kampanj för att hävda att det inte är så farligt med att tonåringa barn råkar ut för en pedofil, eller normalisera dragningar till tonåringar. tycker det är viktigt att belysa detta. Kampanjen innefattar även en svartmålning av dumpen. Du har antagligen (kanske ovetande) hämtat din information (eller uppfattning om att det i är samma sak) från den kampanjen (startat av pedofiler)

Du kan diskutera dumpen utan att dra in den propagandan.
Svar på tråden Vad är era åsikter om dumpen.se?