Anonym (Problem) skrev 2025-01-13 15:27:41 följande:
Tycker dumpen är ett symptom på ett rättsväsende som inte fungerar. Ett rättsväsende som misslyckas med att skydda barn från pedofiler. Polisen får ju själva inte agera lockbeten för att spola fram dessa pedofiler. De kan bara agera när brottet väl är ett faktum. Dumpen agerar i stället förebyggande. Råkar en pedofil drabbas av släng av psykisk ohälsa är det inte många som gråter, råkar ett barn ut för en pedofil med medföljande psykisk ohälsa så är det 1000 gånger värre.
Jag håller med om att rättsväsendet, och samhället i stort, misslyckas med att skydda barn och unga. Det legitimerar i mina ögon inte dumpens metoder, men vi kan vara överens om att det finns ett samhällsproblem här.
Däremot ska vi vara klara över terminologin. Pedofili är sexuell dragning till prepubertala barn, men av vad jag sett på dumpen så utger de sig alltid för att vara ungdomar som har kommit i puberteten. Det är alltså inte fråga om pedofili då, utan om hebefili eller efebofili, som är den sexuella dragningen till unga personer som är 13-17 år.
Den här frågan är som många andra, t.ex. om prostitution, abort och knark. Det går inte att diskutera på ett rimligt sätt för många blir så förbannat arga och enkelspåriga.