Anonym (nyans) skrev 2025-01-13 20:50:35 följande:
Oberoende av vad du tycker är det ett faktum att det är stor skillnad på pedofili och hebefili på flera sätt. För det första är pedofiler en mycket mer problematisk grupp av människor. De har mer psykiska problem inklusive lägre begåvning och sämre funktionsnivå. Det är helt enkelt en mycket mer avvikande grupp än personer med hebefili. För det andra har hebefili varit normaliserat i en stor mängd kulturer genom tiderna vilket pedofili inte alls har varit på det sättet. Hebefili, även om vi kan tycka det är sunkigt (vilket jag också tycker), är evolutionärt adaptivt eftersom det finns en sannolikhet att dessa unga personer kan bli gravida. Pedofili är evolutionärt maladaptivt eftersom barnen är innan puberteten, och således inte kan bli gravida. Av dessa skäl är det två ganska olika saker, där pedofili kan ses som en slags störning av hjärnan medan hebefili mer är något av en ytterlighetsvariant av sexuell attraktion vilket blir avvikande och problematiskt i vår samhällskontext. Så det är helt enkelt inte sant att det är samma sak och jag tycker att vi ska använda rätt begrepp för vad det handlar om i det här fallet. Att du inte klarar av att höra det är ett problem som ligger hos dig, men det har absolut ingenting att göra med någon propaganda.
Det innebär inte att de här personerna inte har gjort fel, för de har brutit mot lagen och deras beteende, om det vore en riktig ungdom istället för en fejkad, hade kunnat få allvarliga konsekvenser för minderåriga. Jag försvarar inte deras handlingar på något sätt, men pedofil är inte rätt ord för dem.
Att göra långa utläggningar om vad som är den exakta benämningen på diverse sexuella lustar som riktar till personer som är så unga så det är uppenbart att det är skadligt för dem samt att det är olagligt, detta är inget bra sätt att debattera på, vad är poängen med det? Inse det enkla faktumet: det är olagligt, ungdomen/ barnet som blir utsatt för den vuxnes lustar, varesig det är frivilligt eller under tvång, risker långtgående psykiskt lidande, det räcker,, din lust att nyansera de olika begreppen vittnar om skevt intresse för sex med minderårig,,,